Recent ontdekt dat dit forum terug online is. Leuk, ik heb hier al vaak nuttige info/antwoorden gevonden.
Ik ga binnenkort mijn logboek eens een update geven, sinds mijn laatste bericht (2024) is er reeds het een en ander vervangen geweest.
MAAR ik lanceer eerst even dit topic omdat ik sinds een tweetal maand met het probleem zit dat mijn 260SE tijdens het rijden plots stilvalt.
Voor ik in het wilde weg onderdelen begin te vervangen (probleem komt onwillekeurig voor, dus moeilijk sluitende diagnose te maken), wou ik eens checken of er forumleden nuttige tips/ideeën of gelijkaardige ervaringen hebben.
Eerst wat achtergrond :
Sinds een jaar geleden had ik heel af en toe (minder dan 1x per maand) het volgende voor :
Tijdens het rijden viel de motor plots uit (geen horten of stoten, direct op 0 RPM's) maar door al rijdende de sleutel terug te draaien, startte de wagen terug en was ik weer weg zonder echt aan de kant te moeten gaan staan (vervelend maar kwam zo zelden voor dat er mee te leven viel).
Ik heb toen preventief bobine (geen Bosch, Autodoc huismerk) en bougies (NGK) vervangen, probleem bleef wel sporadisch aanwezig. Bougiekabels, stroomverdeler en rotor (allen Bosch) waren in Feb 2024 reeds vervangen.
Eind mei echter ben ik een eerste keer stilgevallen zonder dat ik de motor terug aan de praat kreeg. Pechdienst via de verzekering geregeld maar na een half uurtje wachten toch nog geprobeerd en sloeg de motor terug aan. Pechdienst geannuleerd en zonder problemen van Cadzand in Gent geraakt.
Een tweetal weken later (op weekend in West-Vlaanderen) kreeg ik de auto niet meer gestart door een platte batterij. Auto enkele uren aan de lader, gecheckt of alternator werkte (was het geval) en snel terug naar huis. Echter in Kortrijk gestrand, pechdienst en met de takelwagen naar huis.
Terug thuis nieuwe accu geplaatst maar starter deed raar (sloeg niet aan), dus ook starter vervangen. Volgens mee heeft dit weinig te maken met het probleem van het stilvallen tijdens het rijden maar ik geef het toch mee.
Toen ook de oude bougiekabel set teruggeplaatst want de behuizing van de recente set was al verstorven/gebarsten (tot daar Bosch kwaliteit).
Na het vervangen van accu en starter kon ik dus terug rijden maar nu valt het probleem van het stilvallen veel vaker voor. Soms lukt een rit van 25km. Soms nog geen 1 km. Soms snel terug weg, soms een kwartier wachten eer de motor weer wil aanslaan.
In de verste verte niet betrouwbaar dus.
Recent heb ik nog volgende gedaan/vervangen in de hoop het probleem op te lossen :
- vervangen van krukassensor (oude was ref 0261210008 - vervangen door eentje van bij Kurth Classic voor €140, eentje die refs A0021532628 & A0021539128 vervangt)
- koelpasta achterzijde EZL vervangen
Na deze wissels heb ik een tweetal weken kunnen rijden zonder problemen (een 100km ongeveer, schat ik) maar sinds een goede week is het probleem weer zeer regelmatig terug.
Mijn volgende stap zou zijn om de EZL te vervangen (door een 2de hands exemplaar, lijkt me nieuw niet meer te krijgen?)
Maar voelt als 'throwing parts at a problem' zonder zeker te zijn dat dit de oplossing gaat zijn.
Iemand ideeën/tips hoe dit aan te pakken, diagnose te stellen of evt wat eerst te vervangen.
Gezien de aard van het probleem (direct stilvallen, geen horten of stoten) denk ik eerder aan onsteking dan brandstoftoevoer.
Alvast bedankt voor jullie inzichten
Mvg
Klaas
260SE valt stil
Moderator: Benz-man
-
KlaasCA
- Silver Boarder

- Roepnaam: Klaas
- Type wagen: 260SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Nee