W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 19 nov 2017, 15:52

260 motor vervangen voor 300

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

260 motor vervangen voor 300

Berichtdoor Roan » 29 aug 2017, 18:40

Beste liefhebbers , heb inmiddels de 260 motor vervangen voor 'n 300. Monenteel loopt deze met warm weer te heet op(120c in het rood). Met deze 120c hebben we hem gestart en gekeken of de koelvinnen draaien.Dit doen ze allebei (de binnenste zoals de buitenste). We konden met 'n viltstif de binnenste stoppen en dat zou volgens 'n kenner hier ter plaatste niet mogen , juist niet met 120c waar koeling gevraagt is. We gaan nu de tempsensor checken ( 3 sensoren boven op het motorblok) .
Advies en ervaring zijn zeer welkom. Mvg Roan
Roan
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 nov 2011, 02:22
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Roan
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: 260 motor vervangen voor 300

Berichtdoor Leeflang » 29 aug 2017, 19:51

Die binnenste ventilator werkt onafhankelijk van sensoren, het is een visco ventilator.
In een reservoir daarvan zit (dikke) olie, verder zit er een bimetaal ventiel in en een set (soort van) koppelingsplaten.
Als de temperatuur toeneemt opent het ventiel en de olie stroomt uit het reservoir tussen de koppelingsplaten waardoor de ventilator op dezelfde snelheid als de motor gaat draaien.
Bij afkoeling gaat de olie weer in het reservoir en kan de koppeling slippen en de ventilator langzamer draaien dan de motor.

Als je de warme ventilator kunt tegenhouden functioneert het bimetaal ventiel niet naar behoren, of er zit op een of andere manier geen (voldoende) olie mee in.


De ventilatoren vóór de radiator zijn eigenlijk t.b.v. de airco, ze ontbreken als de auto geen airco heeft.
Dat zijn elektrische ventilatoren, ze worden (op halve snelheid) ingeschakeld als de druk in het airco circuit oploopt, of (op volle snelheid) als de visco ventilator het in zijn eentje niet aankan de motor voldoende af te koelen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5890
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: 260 motor vervangen voor 300

Berichtdoor BenzHans2 » 29 aug 2017, 20:13

Als dat voorheen niet was, zit er waarschijnlijk grote luchtbel in het koelsysteem.
Motor koud starten, reservoir open en verwarming op heet stand.
Zogauw thermostaat open gaat dop weer plaatsen op het reservoir.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3322
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes sprinter
Mercedes W202 C240


Re: 260 motor vervangen voor 300

Berichtdoor Roan » 30 aug 2017, 14:18

Veel dank voor deze reactie's. We hebben de binnenste ventilator vervangen met die op de 260 zat en die dee het tot het moment van het uitbouwen naar behoren. Ook bij deze blijft dit temperatuur probleem. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat zij beide dit bimetaal ventiel probleem of het gebrek aan olie ervan hebben. Kan tuurlijk wel want het zijn beide motors 30 jaar+.
Dat met die grote luchtbel in het koelsysteem zijn we aan 't checken. Vraag me af of het verschil tussen de 260 en de 300 motor hiermee van doen kan hebben(door andere afstellingen of zo). Nogmaals bedankt voor jullie expertise en als iemand nog tips heeft zijn deze meer dan welkom. mvg Roan
Roan
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 nov 2011, 02:22
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Roan
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: 260 motor vervangen voor 300

Berichtdoor Vlim » 30 aug 2017, 14:26

Het zal hem niet in de motor zitten, qua uitvoering dan. De 260 en 300 ontlopen elkaar niet zoveel. Ik heb een aantal jaren terug een opgevoerde 3.6 liter Brabus ingebouwd in een 260SE. Alleen een oliekoeler toegevoegd, verder alles origineel gelaten en werkte prima.

Dus je probleem zal ergens in het koelcircuit zitten, inderdaad.

Thermostaat doet het goed? In geval van twijfel de thermostaat van de 260 overzetten. Is zo gebeurd.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1687
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE - 1984
500SE - 1980
400SE - 1993
190E 1.8 - 1993
230CE - 1988


Re: 260 motor vervangen voor 300

Berichtdoor Roan » 04 okt 2017, 18:05

Bedankt voor de reactie's en zeker aan Vlim. In mijn begin hier op het forum gaf je ook al goed advies, nogmaals bedankt. Was inderdaad de visco koppeling. Wat het overgaan van 260 naar 300 of 3.6 Brabus motor aangaat: hoe zit dat met de stuwschijf , die behoort toch degelijk wel bij die donormotor te horen? Op dit moment loopt ie nog zeer onrustig en is het verbruik met liters een te groot verschil 1 op 8.5 of 6.6 of 8.3 of 7.1 bij de laatste 4 tankbeurten. Iemand enig idee? Reacties zijn meer dan welkom , fijne dag mvg Roan
Roan
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 nov 2011, 02:22
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Roan
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: 260 motor vervangen voor 300

Berichtdoor Vlim » 04 okt 2017, 20:08

Ook de spinnenkop met alles erop is gewoon gelijk. Die dingen kunnen zonder problemen een vermogensophoging aan.

Onrustig lopen kan heel veel oorzaken hebben. CO gecontroleerd? Die moet je bij elke scheet die je aanpast weer controleren.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1687
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE - 1984
500SE - 1980
400SE - 1993
190E 1.8 - 1993
230CE - 1988


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten