door Rik MB » 09 dec 2012, 23:37
MB liefhebbers,
Even een update (en afsluiting) van mijn ingestuurde topic. Inmiddels was het 'niet starten bij warme motor 'spontaan' verholpen/over en had ik alleen nog het probleem van niet goed oppakken vanaf stationair bij , met name, een koude motor. Vorige week zaterdag naar Zutphen geweest en samen met Hans gezocht naar eventuele oorzaken vd problemen met mijn 280SE. Geen backfire 'sporen' gevonden, CO benzine stond prima, LPG was niet lekker af te stellen, wel stationair maar niet bij 2500trn. Toen spoot Hans maar even een gerichte straal remreiniger richting de injectoren en onder de spinnekop: toerental reageerde meteen dus luchtlekkage. Het was nogal druk in de hobbygarage dus een komplete nwe set 'rubbers' voor de injectoren en een nwe o-ring voor onder spinnekop meegenomen naar huis en ze daar gemonteerd. Ná montage was het eigenlijke probleem jammer genoeg niet opgelost maar deze 'revisie' was uiteraard wel nodig. Afgelopen zaterdag weer vroeg naar de hobbygarage in Zutphen (8.35u en -8 Gr.!). Hans stelde voor om de bobine te vervangen. Deze had ik al vervangen door een ander exemplaar (en weer terug) wat ik nog had liggen maar toch maar proberen. Hij had er nog eén van een type 2, deze zou beter zijn dan van type 1. Ik heb hem er daar opgezet en de auto naar buiten gereden om volledig af te koelen, (met die kou ging dat natuurlijk redelijk snel!) Ná een uurtje of zo weer gestart en stukje mee gereden en zowaar het probleem was over. De bobine die ik thuis al geprobeerd had was dus ook niet goed meer! Zo zie je maar weer....
Hans heeft hem toen weer opnieuw CO afgesteld en hij loopt weer als een zonnetje. Wat mij tijdens het wachten (op het afkoelen vd motor) opviel is dat Hans een echte alleskunner/vraagbaak enz is. Even een bijpaasje aanleggen bij een stappenmotor van een V8, even kijken naar electraproblemen (onstaan ná het vervangen van een kompleet interieur door 'beun de haas' die duidelijk niet wist wat hij deed!, wat een rommeltje had die er van gemaakt), tussendoor nog even helpen bij Danker bij het demonteren van een V8 uit een SEC, diverse telefoontjes, Hans doet het allemaal maar even, grote klasse Hans!
Wat mij betreft kan mijn topic hiermee afgesloten worden.
Gr..
Rik