W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 nov 2024, 01:35

280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Berichtdoor Rik MB » 26 nov 2012, 18:26

Mercedes liefhebbers,
Mijn 280SE uit 83 start niet meer als hij warm is. Eerst begint hij (warm) slechter te lopen op LPG en slaat hij stationair af . Starten op Benz. lukt dan nog wel en daarna (vrij snel) ook op Benz. bij stationair afslaan (en niet meer te starten). Zolang hij op toeren blijft (bv rijden op de snelweg) gaat het prima maar zodra hij stationair moet lopen is het gedaan. Als hij al aanslaat dan valt hij meteen uit bij belasten (in D of R zetten) Als ik hem (goed) laat afkoelen kan ik weer starten en rijden maar bij warm worden hetzelfde als hiervoor. Kleppen zijn gesteld (doe ik elke 5/6000km), kabels (bougie en bobine) zijn in orde, ook de bougies (vonken prima koud en warm). Geen backfire gehad. Ik heb het idee dat het een 'lucht'kwestie is. Ik heb hem een jaar in bezit en hij startte (ook op LPG) en reed altijd prima. Waarin moet ik het zoeken?
Laatst bijgewerkt door Rik MB op 27 nov 2012, 16:29, in totaal 3 keer bewerkt.
Rik MB
 


Re: 280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Berichtdoor ElGriffo » 26 nov 2012, 18:34

Gevalletje Back-fire

het wordt veelal wel op prijs gesteld wanneer men zich voorsteld ;)
ElGriffo
 


Re: 280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Berichtdoor Rik MB » 27 nov 2012, 08:58

ik had mij al voorgesteld maar is niet meteen aangekomen, inmiddels staat hij erin.

Waarom gevalletje backfire? Die heb ik niet gehad en alle (vacuüm)slangen lijken in orde en ook de schijf is niet krom.
Wat nu?
Rik MB
 


Re: 280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Berichtdoor ElGriffo » 27 nov 2012, 18:46

De schijf krom is niet de enige gevolg van een back-fire

krome arm, beschadigde spinnenkop , los geschoten vacuumleidingen of gescheurde
rubber slangen of onderbak LMM zijn menige opties

Vaak als een kenner een blik " werpt" komen er al snel dingen boven water
ElGriffo
 


Re: 280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Berichtdoor ElGriffo » 27 nov 2012, 20:48

Lees in dit geval het oog van de kenner, hans kan aardig inschatten waar een mogelijk probleem
Zit wanneer de slang in de "kont" zit
ElGriffo
 


Re: 280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Berichtdoor ElGriffo » 27 nov 2012, 21:14

Haha, die Hans :lol:

Denk dat iedereen wel snapt welke slang waar in moet
ElGriffo
 


Re: 280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Berichtdoor Rik MB » 27 nov 2012, 23:00

Ik heb vanavond het luchtfilter e.d. weggehaald om eens even goed te kijken naar alle slangen die rond/onder/ en boven het inlaatspruitstuk zitten maar kan hier niets aan ontdekken. Ook de rubber mantel op het spruitstuk ziet er goed uit. Ik heb ook de bobine even gewisseld voor een ander maar ook dti haalt niets uit. Ik denk dat ik dan voor het eerst in al die jaren dat ik al 280SE rijd toch maar eens in Zutphen langs (aan) moet komen (Als ik het haal want als hij warm is dan is het maar afwachten hoever ik kom). Hij liep overigens op beide brandstoffen 'als een zonnetje'. Hoe gaat het in z'n werk in Zutphen: kan ik op deze manier bv voor komende zaterdagmorgen een afspraak maken of.........?
Rik MB
 


Re: 280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Berichtdoor Peter 500SEC » 27 nov 2012, 23:04

Voor de zekerheid ff een pb naar Hans sturen, dan weet je het zeker

Jij komt blijkbaar zelf ook uit Gelderland, dus dat moet wel lukken, hooguit een keer koffie drinken onderweg :mrgreen:
Peter 500SEC
 


Re: 280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Berichtdoor Rik MB » 29 nov 2012, 22:44

Heb inmiddels al met Hans afgesproken dat ik zaterdag even naar Zutphen kom. Heb vanmiddag nog even onder de auto gelegen, niet meer om de slangen te controleren maar ik zag vd week dat er aan de achter/onderkant vh blok een lichte olielekkage is (hij was voordien 'kurkdroog'). Kan niet precies zien waar het vandaan komt. Heb ook nog even gereden en: hij heeft een eigen willetje, hij loopt nu warm zowel op Benz als op LPG prima. Heb hem volledig (2x) af laten koelen en opnieuw geprobeerd, wat hij nu (weer) doet is koud niet goed oppakken vanaf stationair. Warm nu weer prima. Zeg het maar..........................Misschien komt er zaterdag nog iets uit.
Rik MB
 


Re: 280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Berichtdoor Rik MB » 09 dec 2012, 23:37

MB liefhebbers,

Even een update (en afsluiting) van mijn ingestuurde topic. Inmiddels was het 'niet starten bij warme motor 'spontaan' verholpen/over en had ik alleen nog het probleem van niet goed oppakken vanaf stationair bij , met name, een koude motor. Vorige week zaterdag naar Zutphen geweest en samen met Hans gezocht naar eventuele oorzaken vd problemen met mijn 280SE. Geen backfire 'sporen' gevonden, CO benzine stond prima, LPG was niet lekker af te stellen, wel stationair maar niet bij 2500trn. Toen spoot Hans maar even een gerichte straal remreiniger richting de injectoren en onder de spinnekop: toerental reageerde meteen dus luchtlekkage. Het was nogal druk in de hobbygarage dus een komplete nwe set 'rubbers' voor de injectoren en een nwe o-ring voor onder spinnekop meegenomen naar huis en ze daar gemonteerd. Ná montage was het eigenlijke probleem jammer genoeg niet opgelost maar deze 'revisie' was uiteraard wel nodig. Afgelopen zaterdag weer vroeg naar de hobbygarage in Zutphen (8.35u en -8 Gr.!). Hans stelde voor om de bobine te vervangen. Deze had ik al vervangen door een ander exemplaar (en weer terug) wat ik nog had liggen maar toch maar proberen. Hij had er nog eén van een type 2, deze zou beter zijn dan van type 1. Ik heb hem er daar opgezet en de auto naar buiten gereden om volledig af te koelen, (met die kou ging dat natuurlijk redelijk snel!) Ná een uurtje of zo weer gestart en stukje mee gereden en zowaar het probleem was over. De bobine die ik thuis al geprobeerd had was dus ook niet goed meer! Zo zie je maar weer....
Hans heeft hem toen weer opnieuw CO afgesteld en hij loopt weer als een zonnetje. Wat mij tijdens het wachten (op het afkoelen vd motor) opviel is dat Hans een echte alleskunner/vraagbaak enz is. Even een bijpaasje aanleggen bij een stappenmotor van een V8, even kijken naar electraproblemen (onstaan ná het vervangen van een kompleet interieur door 'beun de haas' die duidelijk niet wist wat hij deed!, wat een rommeltje had die er van gemaakt), tussendoor nog even helpen bij Danker bij het demonteren van een V8 uit een SEC, diverse telefoontjes, Hans doet het allemaal maar even, grote klasse Hans!
Wat mij betreft kan mijn topic hiermee afgesloten worden.
Gr..
Rik
Rik MB
 


Re: 280SE start niet meer als hij warm is (LPG en Benz.)

Berichtdoor Rik MB » 30 dec 2012, 00:35

Toch nog een vervolg op mijn problemen met mijn 280SE uit 83. Zoals ik al schreef liep hij weer prima nadat ik in de hobbyhut een andere bobine had gemonteerd, eentje van type 2. Vorige week woensdag echter heeft de APK keurmeester het contact tijdens de keuring aan laten staan: niet meer starten, bobine doorgebrand. Bij Hans thuis donderdagavond een andere bobine opgehaald (ook van type 2) en deze meteen gemonteerd (de volgende dag moest de Benz mee op vakantie naar Zeeland). Met deze bobine echter weer hetzelfde probleem als in mijn vorige topic: slecht oppakken vanaf stationair als hij koud is. Net voor vertrek naar Zeeland kreeg ik van de garage waar hij gekeurd was een telefoontje dat de bestelde (Bosch)bobine binnen was dus deze toch maar even opgehaald en meegenomen. Was maar goed ook want de 2e dag in Zeeland is de bobine tijdens het rijden (rustig 115/120km) doorgebrand/gescheurd. Langs de snelweg de nwe bobine er tussen gehangen en weer rijden. Ook deze bobine wordt echter 'gloeiend heet' en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vanmorgen maar weer de hobbyhut gereden en maar weer een (reserve)bobine meegenomen. Hans opperde dat het misschien in de verdelerkap/rotor zit. Kan uiteraard voor veel problemen zorgen. Is wel van Beru maar is nog prima in orde en heeft ook nog niet veel kms gemaakt. Kan het ook een massa (hoofdmassa chassis o.i.d) kwestie zijn waardoor de bobine te heet wordt? Wie (redelijk in de buurt van Apeldoorn) heeft eventueel een 280 waar een Bosch setje opzit die ik even (5 min.) kan proberen(?) voor ik een nwe set ga bestellen.
Gr..
Rik
Rik MB
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron