W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 15 okt 2018, 22:25

3 dingen waar ik niet uit kom

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

3 dingen waar ik niet uit kom

Berichtdoor Max39 » 20 apr 2018, 22:10

Na 10 jaar sleutelen opknappen en prutsen is mn 280SE wel mooi geworden.
Gas tank dr uit en alles origineel gemaakt en gereviseerd of laten reviseren.

Drie dingen hou ik over waar ik niet uitkom:

1. Bij koude motor erg hoog toerental
2. Bij warme motor te laag toerental, slaat vaak af.
3. Zingen (jankend geluid)van de achterkant tussen de 80 en 115 (cardan reeds laten reviseren) maar er gaat niks stuk al jaren niet, maar ik erger mij er nog steeds aan.... :lol:

Natuurlijk gaat er van alles stuk maar het meeste is makkelijk te fixen, zo ging mijn dashboard lampjes vanavond allemaal uit, maar dat lossen we wel weer op :)
Max39
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 17 apr 2011, 20:30
Woonplaats: Bleiswijk
Roepnaam: Maurits
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja


Re: 3 dingen waar ik niet uit kom

Berichtdoor BenzHans2 » 21 apr 2018, 19:54

Duidt op vacuumlekkages en slechte co afstelling.
Puntje 3 is toch echt de cardan. Revisie slecht uitgevoerd of te weinig vernieuwd. Is wel bekend euvel bij de 280 overigens
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3533
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: 3 dingen waar ik niet uit kom

Berichtdoor Patrick1 » 21 apr 2018, 20:27

Dashboard lampjes kan mogelijk met de dimmer te maken hebben. Dat is als ik me niet vergis het linker knopje onder de tellerbak. Zo niet dan is het rechts :grin:
Veel heen er weer draaien wil nog wel eens helpen..
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 487
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
408 brandweer 1968

Gehad: W201 2.5D
W201 2.0E


Re: 3 dingen waar ik niet uit kom

Berichtdoor Leeflang » 21 apr 2018, 20:31

De rechter is om het klokje mee op tijd te zetten.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6129
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: 3 dingen waar ik niet uit kom

Berichtdoor Max39 » 10 mei 2018, 12:57

Hallo luitjes,

Vandaag alles even nagelopen, "leerlaufstabilisierung" eraf gehaald en open gemaakt, alles gereviseerd, met nieuwe veertjes enz.
Dit mocht niet baten, volgende wat ik vond is de 'schubumluftventil" deze is wel defect. gewoon doorgeroest.
Kan dit te maken hebben met stationair? het probleem is niet dat hij afslaat stationair, maar wel bij rijden en stoppen, dan zakt hij onder de 600 bij warm weer en dan slaat hij af. in zijn vrij loopt hij keurig en verder geen lekkages gevonden.
Trucje wat ik nu uithaal is de airco aanzetten, dit resulteert in een hoger toerental stationair 1100 toeren ongeveer.
Heb hem nu stationair rond de 1000 staan, maar zakt soms dus erg in in drive.

groet

max
Max39
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 17 apr 2011, 20:30
Woonplaats: Bleiswijk
Roepnaam: Maurits
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja


Re: 3 dingen waar ik niet uit kom

Berichtdoor Leeflang » 10 mei 2018, 14:12

Ja, dat kan heel goed.
Bij juiste werking wordt het ventiel (30) via een hulpklep (43a) geopend als je rijdend het gaspedaal loslaat (wordt geconstateerd door schakelaar 3 aan het stangenstelsel 13 van het gaspedaal).
Er ontstaat daardoor een tamelijk groot "vacuüm lek" dat ervoor zorgt dat de stuwschijf in zijn ruststand komt, waardoor de benzinetoevoer wordt afgesloten.
In feite is de motor dan dus afgeslagen en draait alleen maar door omdat de wielen nog draaien, de versnellingsbak ook en dus de motor ook.
Normaliter moet het ventiel weer sluiten als het toerental (signaal komt uit de ontstekingsmodule 2) onder 1100 (of 1300 als de airco is ingeschakeld), of de snelheid onder 30 km/u (snelheidssignaal van kilometerteller 41) komt.
Het "vacuüm lek" wordt dan opgeheven, de stuwschijf wordt door de motor open gezogen, er wordt weer benzine ingespoten en de motor draait weer op eigen kracht.
Als het ventiel lek is, of de aansturing daarvan niet goed werkt, blijft het "vacuüm lek" bestaan en slaat de motor niet weer vanzelf aan.
Je kunt (tot je een ander ventiel hebt, of de aansturing gecontroleerd en hersteld hebt) de slangen van het ventiel afsluiten, dan is de Schubabschaltung buiten effect gesteld.
Je zult dan iets meer benzineverbruik hebben, maar je zou er wel weer fatsoenlijk mee moeten kunnen rijden.

schubabschaltung.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6129
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: 3 dingen waar ik niet uit kom

Berichtdoor Max39 » 10 mei 2018, 16:50

dit is een ander ventiel die op het plaatje staat, deze is van plastic als ik mij niet vergis, als ik op 30 vacuüm zuig dan slaat de motor direct uit.
Het is de A0000941765 720376250
Maar daar geld denk hetzelfde voor als hij open staat maar dat moet in ik nog controleren
Laatst bijgewerkt door Max39 op 10 mei 2018, 17:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Max39
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 17 apr 2011, 20:30
Woonplaats: Bleiswijk
Roepnaam: Maurits
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja


Re: 3 dingen waar ik niet uit kom

Berichtdoor Max39 » 10 mei 2018, 17:01

G9_114_N2.jpg


Bij de klep van de carburateur, zie plaatje heb je ook 2 aanlsuitingen, de bovenste gaat naar mijn ontsteking en de onderste is afgesloten, slang met schroefje.
Als ik aan aan hete onderste slangetje zuig dan gaat mijn motor ook sneller lopen, ik denk een vervroeger, weet nu niet of deze boven of onder hoort te zitten. Hij zit nu boven en onder is afgedopt. Deze ging ooit dacht ik naar een EGR klep op het uitlaatspuitstuk. Dit systeem zit er niet meer op i.v.m. vervuiling. Onderste aansluiting Carburateur is ook dicht.
Staat bij bij dat deze twee slangen naar een warmtevoeler op het blok zitten die er nog steeds zit.
Dit om een EGR klep open te gooien.

Zitten eigenlijk 2 vacuumventeilen 1. voor de Airco sneller te laten lopen en deze werkt
tweede is er eentje die naar het kruispuntje gaat en ziet er naar uit dat hij iets opengooid als het vacuüm te hoog is.
Deze is de SCHUBUMLUFT ventiel. doet niks anders dan compenseren.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Max39
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 17 apr 2011, 20:30
Woonplaats: Bleiswijk
Roepnaam: Maurits
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja


Re: 3 dingen waar ik niet uit kom

Berichtdoor Max39 » 19 mei 2018, 13:30

Krijg het niet lekker....

Leerlauf gereviseerd, vacuumkleppen nagelopen, ezn enz.
CO keurig afgesteld.

Motor loopt lekker en goed, maar het verschil bij warme motor tussen stationair 1000 touren en vervolgens in zijn drive is te groot waardoor de motor afslaat als hij warm is.
Lijkt eerder op een teveel aan vacuüm.
Met de airco aan gebeurd dit niet, het stationair toerental blijft dan stabiel.
Heb bovenstaande regelklep nog niet vervangen, deze lijkt open te gaan bij een groot vacuüm, deze vacuumklep zit op de steun van de stuurbekrachtigingspomp op het blok, heb hem nu dicht staan.
Heeft iemand nog zon regelaar zoals op het plaatje boven? A0000941765 pp tek nr 11.
Max39
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 17 apr 2011, 20:30
Woonplaats: Bleiswijk
Roepnaam: Maurits
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten