W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 sep 2017, 21:21

380SEL houdt in bij gasgeven

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

380SEL houdt in bij gasgeven

Berichtdoor bashjuh » 15 mei 2017, 14:05

Hi Mede-W126 fans,

Sinds een aantal weken ben ik samen met een paar vrienden eigenaar van een W126 380SEL uit 1982. Erg fijne auto, maar heeft hier en daar wat werk.

We hebben al het e.e.a. aangepakt, maar blijven nog steeds met een hardnekkig probleem zitten.

Wanneer je vanuit stilstand redelijk tot veel gas geeft, houdt de auto heel erg in. De wagen kruipt dat hooguit wat vooruit en je hoort de motor hardop sputteren. Dit gebeurt zowel bij koude als warme motor, bij koud is het wel wat erger. Daarnaast is het dus alleen als je stilstaat of heel zacht rijdt en de motor dan meteen stevig belast. Zodra je redelijk op gang bent heb je er geen last meer van.

Ik vermoed dat het motorisch is omdat je deze hoort sputteren, of zou het de automaat kunnen zijn?

De onsteking (verdeler, bougiekabels en bougies) zijn volgens de vorige eigenaar allemaal recent vervangen, en zien er inderdaad nog nieuw uit. Wat zou er mis kunnen gaan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
bashjuh
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 mei 2017, 13:47
Woonplaats: Den Bosch
Roepnaam: Bas
Type wagen: 380SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: 380SEL houdt in bij gasgeven

Berichtdoor Douwe » 15 mei 2017, 14:28

Heb je het co gecontroleerd. ?
Ontsteking vervroeger ?
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8916
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: 380SEL houdt in bij gasgeven

Berichtdoor bashjuh » 15 mei 2017, 20:54

Douwe schreef:Heb je het co gecontroleerd. ?
Ontsteking vervroeger ?


Bedankt voor je reactie Douwe. Ik ben technisch een redelijke leek (hooguit wat basis kennis).

Wat bedoel je met CO ? en hoe kan ik de ontstekingvervroeger testen?
bashjuh
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 mei 2017, 13:47
Woonplaats: Den Bosch
Roepnaam: Bas
Type wagen: 380SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: 380SEL houdt in bij gasgeven

Berichtdoor Douwe » 15 mei 2017, 21:26

Dat je een leek bent is niet erg
Zo zijn we allemaal begonnen.
Je mag ook een keer bij mij langs komen dan kijken we hem samen even na :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8916
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: 380SEL houdt in bij gasgeven

Berichtdoor RD500SEC » 16 mei 2017, 00:15

Met een CO (koolmonoxide)tester meet je de uitlaatgassen, het geeft aan of de motor te arm, te rijk of juist goed staat.
Aan de hand van het meetresultaat kan je de motor al dan niet bijstellen.
De vacuüm ontstekingsvervroeger is dat potje wat op de stroomverdeler zit, met een slangetje eraan, soms ook met twee slangetjes.
De vervroeger kan je testen door het slangetje van de vervroeger af te trekken, en met een ander passend slangetje wat je er weer op aansluit, vacuüm zuigen en met je tong het slangetje afsluiten. Blijft je tong plakken aan het slangetje, is de vervroeger dicht, en dus naar alle waarschijnlijkheid, goed.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1000
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: 380SEL houdt in bij gasgeven

Berichtdoor bashjuh » 22 mei 2017, 12:44

Hi Heren

Bedankt voor jullie reacties! Een CO meting ken ik wel inderdaad, alleen ken ik 'm als een 4-gasmeting tijdens de APK (gelukkig geldt die niet voor de W126 tijdens de APK :mrgreen: ).

Ik vermoed dat het probleem met het vaccuum systeem ligt. Ik ben vd week eens gaan zoeken onder motorkap en vond een groen-wit busje losliggen onder de motorkap. Leek op een onderdeel van t vaccum systeem. Hij lag letterlijk los, er zaten aan beide kanten geen slangetjes meer aan. Zou dat er mee te maken kunnen hebben? :think:

@Douwe, Ik woon trouwens in Den Bosch, dus niet echt in de buurt van Friesland. Toch bedankt voor het aanbod!
bashjuh
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 mei 2017, 13:47
Woonplaats: Den Bosch
Roepnaam: Bas
Type wagen: 380SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: 380SEL houdt in bij gasgeven

Berichtdoor RD500SEC » 22 mei 2017, 13:35

download/file.php?id=39237

Wat er los ligt, het groen witte tonnetje, is nummer 9.
Het kan zijn dat je er 1 hebt zoals in het tweede schema.
De vervroeger zal nu niet werken, en ja, dat zal zeker te maken hebben met het slecht optrekken.
Laatst bijgewerkt door RD500SEC op 22 mei 2017, 13:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1000
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: 380SEL houdt in bij gasgeven

Berichtdoor Douwe » 22 mei 2017, 13:37

Och das inderdaad niet om de hoek.
Maar met zo'n fijne W126 is elke afstand te overbruggen :grin: :grin:
Maar dat groen witte busje hoort inderdaad in het vacuüm systeem thuis van de ontstekings vervroeger.
Nr 26 is het groen witte busje
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8916
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: 380SEL houdt in bij gasgeven

Berichtdoor bashjuh » 17 aug 2017, 16:15

Update:

Beetje late reactie, maar we hebben het gevonden hoor!!

Op vakantie met de Merc kwamen we een paar liefhebbers bezig die tevens zelf monteur waren. Wilde met plezier even meekijken om te achterhalen wat er mis ging.

Nadat wij aangeven dat we vermoedde dat het om een vacuümlek ging, kwam meteen een bus remmenreiniger tevoorschijn. Na alle koppelstukjes voorzichtig langs gelopen te zijn, hoorde en zagen we niks bijzonders en sloten dus uit dat dit het probleem was. Waarop ze meteen vroegen "heb je de timing als eens afgesteld?".

Dit hadden we zelf nog niet gedaan, en bleek inderdaad het probleem te zijn. Nadat we, in onze zwembroek op de camping, de timing wat aanpaste liep de motor ineens helemaal soepel. De ontsteking stond blijkbaar echt flink uit de richting, en moest flink aangepast worden. Zou eerlijk gezegd niet weten of we 'm nou vervroegd of verlaat hebben, maar hij doet t weer top, dus ik ben happy!! :whistle:

Ook jullie bedankt voor de hulp in ieder geval!
bashjuh
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 mei 2017, 13:47
Woonplaats: Den Bosch
Roepnaam: Bas
Type wagen: 380SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: 380SEL houdt in bij gasgeven

Berichtdoor turbopapa » 29 aug 2017, 00:41

bashjuh schreef:
De onsteking (verdeler, bougiekabels en bougies) zijn volgens de vorige eigenaar allemaal recent vervangen, en zien er inderdaad nog nieuw uit. Wat zou er mis kunnen gaan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!


Dan weet je wie je mag bedanken. B)
turbopapa
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 25 jan 2017, 12:16
Roepnaam: jeroen
Type wagen: 280S
Bouwjaar: Ouder
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten