W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 sep 2020, 09:41

500SEC Start Slecht koud en warme motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

Berichtdoor Jeroen B. » 04 mei 2020, 12:32

Ok dan pak ik dat gelijk mee. Weten jullie een goed adres om onderdelen te bestellen of gewoon bij de dealer bestellen?
Jeroen B.
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 apr 2020, 16:06
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ford Taunus TC1 1974 coupe


Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

Berichtdoor Jeroen B. » 21 mei 2020, 11:05

Ik heb even niks van mij laten horen omdat ik er een ander probleem bij had. Mijn motor sloeg onder het rijden af. Ik dacht eerst dat mijn tank leeg was(meter werkt niet goed). Hij sloeg af op 100 meter van een tankstation, dus eerst 5 liter bijgegooid en hij starte en reed weer goed. Toen ik de volgende ochtend wegreed sloeg hij weer af. Even gewacht en gelukkig starte hij weer, dus snel op het erf gezet. Afgelopen zaterdag even gaan zoeken en gelukkig sloeg hij weer af en kon ik kijken waardoor het probleem ontstond. Hij kreeg af en toe geen brandstof. Brandstofpomp gecontroleerd, draaide niet. Paar tikken op het relais en dan deed hij het weer voor even. Relais uitelkaar gehaald en zoals je op de foto kunt zien zit er een slechte soldeerverbinding op de printplaat. Die opnieuw gesoldeerd en hij loopt nu weer goed. Het slechte starten ben ik nog niet aan toe gekomen. Maar zodra ik de injectoren gecontroleerd heb laat ik het weten. Groetjes Jeroen
0023F9F1-5BC8-4C8A-ACEF-ED306304F8A0.jpeg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Jeroen B.
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 apr 2020, 16:06
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ford Taunus TC1 1974 coupe


Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

Berichtdoor Machiel » 21 mei 2020, 22:52

Welke verbinding is niet goed? Hoe herken je die?
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

Berichtdoor Leeflang » 21 mei 2020, 23:50

bpr.jpg

Te herkennen aan het donkere vierkantje, dat zijn scheuren in het soldeertin.
Iets verder naar boven, net boven de groene stip is er nog een.
Links onder lijken er ook een paar niet meer 100%.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6420
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

Berichtdoor Machiel » 22 mei 2020, 00:13

Leerzaam weer, bedankt!
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

Berichtdoor Leeflang » 22 mei 2020, 00:26

Het kunnen trouwens ook donkere cirkels zijn.
Hier zijn het vierkantjes omdat de pinnetjes die daar vastgesoldeerd zitten vierkant zijn gemaakt door de fabrikant.
Als de pinnetjes rond zijn, zijn de breuken ook rond.

Het treedt het meest op bij vrij zware onderdelen, zoals relais, de stekkers, of (transistoren met) koellichamen.
Door trillingen en schudden ontstaan er eerst kleine gaatjes of scheurtjes en die scheuren in de loop der jaren steeds verder, totdat het pinnetje nergens meer contact maakt met het soldeereiland waar het in zit, dan werkt het ding niet meer, of nog maar af en toe, als het pootje toevallig net tegen een rand van het soldeereiland leunt, een trilling (tik) kan soms zo'n vage verbinding spontaan creëren dan wel verbreken.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6420
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

Berichtdoor Jeroen B. » 07 jul 2020, 13:22

Beste Leden,

Ik ben deze week verder gegaan met mijn 500SEC. Het starten blijft slecht. Ik heb gisteren de verstuivers eruit gehaald (leidingen wel aan verstuivers en spinnenkop laten zitten) en bakjes om de verstuivers gemaakt, om de verstuivers te testen heb ik de brandstofpomp direct aangestuurd met een plus draad naar de brandstofpomp. Nu viel het op dat er af en toe 1 verstuiver na lekte. Deze bleef nog ongeveer 2 minuten heel zacht inspuiten(in het bakje) terwijl ik de brandstofpomp allang niet meer aanstuurde. Nu dacht ik dus dat de verstuivers slecht waren, deze net vervangen. Maar probleem is hetzelfde(blijft nu alleen inspuiten op een andere cilinder)met de nieuwe verstuivers. Ook valt mij op als ik de luchtweger niet induw dat er een paar verstuivers bijna niet inspuiten(meer een beetje druppelen) hebben jullie nog tips waar ik naar moet kijken?
Jeroen B.
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 25 apr 2020, 16:06
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ford Taunus TC1 1974 coupe


Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

Berichtdoor Iwema LPG » 01 aug 2020, 14:20

De K-Jetronic motoren hebben als ze ouder worden wel vaker startproblemen.

Meestal start ik met het meten van de drukken en de toegestane lekken.
Dan heb je de fout meestal wel te pakken.
De K-jetronic kent temperatuur- en tijds afhankelijke start procedures.
Daarom starten ze soms wel en soms niet of moeizaam.

Als er injector problemen zijn starten ze meestal probleemloos op 6 of 7 cilinders.

Gezien de prijzen van de diverse onderdelen zou ik als het probleem nu niet is opgelost naar een auto-diagnose-center gaan.
Zij kunnen de fout snel vaststellen en dat voorkomt onnodige uitgaven.

Kom je er niet uit vraag mij gerust.


https://www.youtube.com/watch?v=iTmV6XB85tI
Avatar gebruiker
Iwema LPG
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 aug 2020, 13:18
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Hugo
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron