W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 21 sep 2019, 13:53

560SEC verlaagd weer orgineel zetten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

560SEC verlaagd weer orgineel zetten

Berichtdoor TimW126 » 02 sep 2019, 12:45

Hallo ,
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een 560SEC die ik in Nederland heb gekocht.
Het is oorspronkelijk een Zwitserse auto, in Zwitserland gereden sinds aflevering in 07/1990 tot 04/2008 en sinds 2008 bij de huidige Nederlandse eigenaar.
Toen ik dit weekend naar de auto keek , die stond voor de deur, was ik een beetje teleurgesteld van de lijn van de auto. En dit vondt ik heel raar, met name dat ik een kennis heb in de buurt die ook een SEC heeft, en daar vindt ik de lijn wel heel mooi.
Ik heb nog eens goed naar mijn SEC gekeken, en ook het uitgebreid dossier aan documenten die ik met de auto heb gekregen en ja hoor, de SEC is verlaagd (zie foto's). Dit is de reden waardoor ik de lijn wat minder vindt.
Ik vindt dat de rondingen van de banden niet mooit aansluiten met de rondingen van de spatborden (en dit heb je niet als ie niet verlaagd is). In de documentatie van de auto heb ik een A4 gevonden met een"Bestätigung fur die Strassenverkehrsämter der Schweiz". Zie bijlage.
Op dit documentje blijkt dus dat de auto ooit verlaagd is geweest (in Zwitserland dus, wanneer hij nog bij de eerste eigenaar was) met een Koni verlagingset (veren en dempers) en namelijk totaal ongeveer 35mm lager.
Heb even onder de auto gezeten en zie voor en achter Gele koni's schokdempers.
Een 560SEC heeft niveau regeling op de achteras. De onderdelen hiervan heeft hij grotendeels nog (veerbollen, hydraulische regelunit achter, pomp onder de kap en hydraulische reservoir zit er nog allemaal op).
Maakt een 560SEC met niveauregeling ook gebruik van specifieke schokdempers zoals bij voorbeeld bij het ADS systeem op een R129 (heb een 500SL met ADS).
Ook zag ik aan de achterkant dat het stangetje dat verbinding maakt tussen stabilisatorstang en hydraulische regelaar ontbreekt.
Ik wil de auto weer helemaal origineel.
Wat moet ik hiervoor doen ? Bij voorbeeld, moeten er specifieke schokdempers onder of wordt hier gebruik gemaak van klassieke schokdempers ?
Alvast bedankt
Groeten
Tim
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
TimW126
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 10 mei 2014, 23:54
Woonplaats: België
Roepnaam: Tim
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee


Re: 560SEC verlaagd weer orgineel zetten

Berichtdoor Leeflang » 02 sep 2019, 14:20

Bij de niveauregeling ontbreken de klassieke schokdempers.
In plaats daarvan zijn er hydraulische cilinders (veerpoten) die aan de veerbollen gekoppeld zijn.
Probleem is dat die veerpoten bij Mercedes momenteel niet leverbaar zijn, het Mercedes onderdeelnummer is 1263204813.
Ze zijn gemaakt door Sachs, hun nummer is 102215, ook bekend als BZ22X124D en met EAN 4013872001972.
Ook van die is de leverbaarheid moeilijk.
Let op bij het zoeken ernaar, er worden massa's vervangers aangeboden, maar dat zijn allemaal traditionele schokdempers.
De veerpoten moeten bovenaan een nippel hebben waar de slang naar de veerbol aan komt.
102215.jpg

Het ontbrekende stangetje is nog wel leverbaar bij Mercedes, nummer 1233201489, kost ongeveer 50 euro.
De slangen tussen de veerpoten en veerbollen zijn er ook nog, nummer 2019970882, prijs ruim 100 euro per stuk (2 nodig), elders zijn ze een stuk goedkoper te vinden.
Nieuwe veerbollen zul je waarschijnlijk ook wel nodig hebben, nummer 1233200215, prijs bij Mercedes 275-300 per stuk, bij bijvoorbeeld Steronderdelen 85 euro per stuk (2 nodig).
Als de pomp (1172300064) droog heeft gelopen kon die ook wel eens aan vervanging of revisie toe zijn.
Nieuwe heeft Mercedes momenteel niet, gereviseerde zijn wel te vinden, maar niet goedkoop 3, 4, 500 euro, gebruikte zijn ook wel te vinden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6301
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: 560SEC verlaagd weer orgineel zetten

Berichtdoor TimW126 » 02 sep 2019, 15:06

Leeflang schreef:Bij de niveauregeling ontbreken de klassieke schokdempers.
In plaats daarvan zijn er hydraulische cilinders (veerpoten) die aan de veerbollen gekoppeld zijn.
Probleem is dat die veerpoten bij Mercedes momenteel niet leverbaar zijn, het Mercedes onderdeelnummer is 1263204813.
Ze zijn gemaakt door Sachs, hun nummer is 102215, ook bekend als BZ22X124D en met EAN 4013872001972.
Ook van die is de leverbaarheid moeilijk.
Let op bij het zoeken ernaar, er worden massa's vervangers aangeboden, maar dat zijn allemaal traditionele schokdempers.
De veerpoten moeten bovenaan een nippel hebben waar de slang naar de veerbol aan komt.
102215.jpg

Het ontbrekende stangetje is nog wel leverbaar bij Mercedes, nummer 1233201489, kost ongeveer 50 euro.
De slangen tussen de veerpoten en veerbollen zijn er ook nog, nummer 2019970882, prijs ruim 100 euro per stuk (2 nodig), elders zijn ze een stuk goedkoper te vinden.
Nieuwe veerbollen zul je waarschijnlijk ook wel nodig hebben, nummer 1233200215, prijs bij Mercedes 275-300 per stuk, bij bijvoorbeeld Steronderdelen 85 euro per stuk (2 nodig).
Als de pomp (1172300064) droog heeft gelopen kon die ook wel eens aan vervanging of revisie toe zijn.
Nieuwe heeft Mercedes momenteel niet, gereviseerde zijn wel te vinden, maar niet goedkoop 3, 4, 500 euro, gebruikte zijn ook wel te vinden.


Bedankt voor je verduidelijkingen en je opzoekwerk Leeflang !
Moet il dan de veren ok vervangen ? Hey je daarvan de referentie ?
Groeten
Tim
TimW126
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 10 mei 2014, 23:54
Woonplaats: België
Roepnaam: Tim
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee


Re: 560SEC verlaagd weer orgineel zetten

Berichtdoor TimW126 » 02 sep 2019, 15:45

Hallo
Heeft iemand 2 hydraulische cilinders (veerpoten/schokdempers) van het type SACHS 102215 (BZ22X124D) staan ?
Ik wil ze wel kopen. Ik zoek deze om mijn recente aangekochte 560SEC met originele schokdempers (op narmale hoogte en niet meer verlaagd) te zetten. Ook zoek ik de veren (voor en achter).
Bedankt
Tim
TimW126
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 10 mei 2014, 23:54
Woonplaats: België
Roepnaam: Tim
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee


Re: 560SEC verlaagd weer orgineel zetten

Berichtdoor Leeflang » 02 sep 2019, 17:22

TimW126 schreef:... Moet il dan de veren ok vervangen ? ...

Dat is goed mogelijk.
Afhankelijk van de ingebouwde opties zijn er verschillende veren mogelijk voor een 560SEC.

Ervan uitgaande dat er geen af fabriek koelbox en telefoon (meer) ingebouwd zijn:
Zonder trekhaak: veren 1233240604 met rubbers 1153252344 (2 noppen, 14 mm) als de veren blauw gekenmerkt zijn, of 1153252444 (3 noppen, 19 mm) als ze rood gekenmerkt zijn.
Met trekhaak: veren 1233243604 met rubbers 1153252244 (1 nop, 9,5 mm) als de veren blauw gekenmerkt zijn, of 1153252344 (2 noppen, 14 mm) als ze rood gekenmerkt zijn.

Bij harde vering (optie code 485): veren 1233242704 met rubbers:
Zonder trekhaak: 1153252244 (1 nop, 9,5 mm) als de veren blauw gekenmerkt zijn, of 1153252344 (2 noppen, 14 mm) als ze rood gekenmerkt zijn.
Met trekhaak: 1153252344 (2 noppen, 14 mm) als de veren blauw gekenmerkt zijn, of 1153252444 (3 noppen, 19 mm) als ze rood gekenmerkt zijn.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6301
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: 560SEC verlaagd weer orgineel zetten

Berichtdoor TimW126 » 02 sep 2019, 22:21

Dankje Leeflang ! Is echt super alle info die je doorgeeft ! Heel erg bedankt !
Groeten
Tim
TimW126
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 10 mei 2014, 23:54
Woonplaats: België
Roepnaam: Tim
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee


Re: 560SEC verlaagd weer orgineel zetten

Berichtdoor Frank117 » 02 sep 2019, 23:03

Even terzijde: als je je SEC weer helemaal origineel wilt, zal je ook de achterbumper moeten vervangen.
Zo te zien zit er één van een type 1 op.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 997
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: 560SEC verlaagd weer orgineel zetten

Berichtdoor TimW126 » 02 sep 2019, 23:16

Frank117 schreef:Even terzijde: als je je SEC weer helemaal origineel wilt, zal je ook de achterbumper moeten vervangen.
Zo te zien zit er één van een type 1 op.

Dag Frank,
Ik heb even aandachtig gekeken en vergeleken met foto's op internet van type 2 SEC en klopt, je hebt helemaal gelijk, er zit een type 1 bumper op.
Ben dus ook op zoek naar een goede type 2 achterbumper. Als je er ene hebt Frank, laat maar weten.
Auto wordt toch helemaal herspoten zoals het hoort.
Echt super bedankt ! :) Had het jammer gevonden alles te laten herspuiten (uiteraard bumpers en dergelijke in contrast kleur) en later ontdekken dat ik de verkeerde bumper op heb staan !

groeten
Tim
TimW126
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 10 mei 2014, 23:54
Woonplaats: België
Roepnaam: Tim
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten