W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 18 aug 2019, 22:21

Achterwiel lagers vervangen

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Achterwiel lagers vervangen

Berichtdoor GuusT » 26 sep 2010, 18:45

Auto klappert links achter , het wiel los van de grond , geen lagerspeling te voelen maar toch...
Het voorste lager is nog goed maar het achterste heeft speling.
Alles gedemonteerd maar krijg met geen mogelijkheid het achterwiel lager eruit.
Zat al te denken om de hele achterpoot te demonteren
zelfs met een slagtrekker en giga kunstofhamer van 5 kilo was er echt geen beweging in te krijgen .


Ik wilde net hier vragen wie of wat toen ik eerst zelf op Google keek.
Gewoon ingetypt . rearwheel bearings replacement 126 en toen............................

http://www.peachparts.com/Wikka/W123RearWheelBearings



Mooie en duidelijke Howto

Guus

PS. sowieso een leuke site want staat nog veel meer interessants
over onze ouwe Bensjes .
Laatst bijgewerkt door GuusT op 16 okt 2010, 21:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 861
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: Achterwiel lagers vervangen

Berichtdoor JohnPrins12 » 26 sep 2010, 23:09

hoi Guus,

dat is nog eens een mooie uitleg al is het wel een karwei om het even te doen.
ik denk dat je wel die speciale dop moet hebben anders is het denk ik niet eenvoudig dit onderdeel los te krijgen.

als ik nog eens toe ben aan nieuwe lagers achter dan heb ik hier zeker wat aan.

bedankt voor het opzoeken hij gaat in het archief voor als het nodig is.

Gr. John Prins
Gr. John Prins
Avatar gebruiker
JohnPrins12
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03 jun 2008, 08:41
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW R90 S 1974
W 211 E320 CDI uit 2008
W124 E300 turbodiesel uit 1993


Re: Achterwiel lagers vervangen

Berichtdoor MWhite » 27 sep 2010, 08:16

en is het gelukt met deze uitleg?
W116 350SE 1972
W126 280SE 1981
Avatar gebruiker
MWhite
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 516
Geregistreerd: 22 jul 2009, 08:53
Woonplaats: Hellevoetsluis
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W116 350SE '72


Re: Achterwiel lagers vervangen

Berichtdoor Happysurfer » 04 okt 2010, 21:56

wel een drama zoeen lager vernieuwen :x
Avatar gebruiker
Happysurfer
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 884
Geregistreerd: 19 aug 2010, 00:34
Woonplaats: Nieuwegein
Roepnaam: Frits
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W107 560SL
Berlingo


Re: Achterwiel lagers vervangen

Berichtdoor BenzHans2 » 04 okt 2010, 22:02

De mijne klappert ook ietsje.
Ik heb de luxe om de gehele achterbrug te vervangen.
Dat is zo gebeurt bij deze benzen.
Je hebt gewoon hulpgereedschap nodig.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3650
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Achterwiel lagers vervangen

Berichtdoor marcw126 » 07 okt 2010, 16:03

Die van mij is ook niet goed meer.
Ik wil hem zo snel mogelijk vervangen want hij maak veel geluid.
Ik heb denk ik wel de beschikking over zo een dop maar vind het veel werk.
denk dat ik de achterbrug gewoon vervang.
marcw126
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 sep 2010, 10:24
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: Achterwiel lagers vervangen

Berichtdoor Happysurfer » 16 okt 2010, 13:00

marcw126 schreef:Die van mij is ook niet goed meer.
Ik wil hem zo snel mogelijk vervangen want hij maak veel geluid.
Ik heb denk ik wel de beschikking over zo een dop maar vind het veel werk.
denk dat ik de achterbrug gewoon vervang.

en dan zit je straks weer met een rot lager en ben je net zover
Avatar gebruiker
Happysurfer
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 884
Geregistreerd: 19 aug 2010, 00:34
Woonplaats: Nieuwegein
Roepnaam: Frits
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W107 560SL
Berlingo


Re: Achterwiel lagers vervangen

Berichtdoor Silberdistelgrün » 16 okt 2010, 20:57

Mooi gedocumenteerde How-to;
maar ik zou mijn wielnaaf niet willen bederven door een enorme zijdelingse kracht op 2 wielbouten uit te oefenen, zoals op de foto
10.jpg


Als je kunt lassen, dan 2 stukjes strip, met een 12,5 mm gaatje erin en die op een stang lassen; dan kan je de bouten helemaal vast draaien, eventueel met een stapeltje ringen, of korte stukjes buis er tussen;
Op die manier verknal je niet de wielbout gaten in de naaf.

Op het einde staat er hoe je de naafmoer moet borgen; misschien is het handig om die borging eerst terug te slaan, voordat je met het geweld met een lange buis aankomt; staat er dacht ik niet in, tenzij ik dat over het hoofd heb gezien.
Cor
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
380SE '81
Avatar gebruiker
Silberdistelgrün
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 167
Geregistreerd: 06 jul 2008, 20:28
Woonplaats: Drenthe
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C3
Golf 2
Winnebago Chieftain


Re: Achterwiel lagers vervangen

Berichtdoor GuusT » 16 okt 2010, 21:12

@ Silberdistel... nee op die manier zou ik ook mijn wielbouten niet willen verpesten.
heb bij mij een dikke strip met slechts één 12mmgat gemaakt en die stevig op mijn naaf gebout.

Wat inderdaad niet in de video voor komt is dat je eerst die borging moet terug tikken.

Ook het los slaan van de naaf uit het lager [ op de schijf slaan] is niet echt bevorderlijk voor je schijf.

ik heb mijn naaf los getrokken met een slagtrekker en geloof mij , die heb je echt nodig.

s (11).JPG



En om de ring achterop de naaf[ binnenzijde ] los te maken is na het weg tikken van de borging [ voorzichtig weg tikken met een doorslag of een plat stuk ijzer ] kun je met een hele dun geslepen bijteltje . klein plat kantje er aan slijpen ,de ring zo los tikken.
Zonder veel kracht en iets te beschadigen.

Mocht je dat achterwiellager gaan vervangen , bestel dan een compleet reparatie set , er zijn 2 sets in de handel . 1. met alleen de lagers en keerringen en 2 , daarbij ook nog nieuwe borgmoer , bout en conische ring om as in naaf vast te zetten.

Dus echt nummer 2 bestellen want dan kun je jezelf veroorloven wat minder voorzichtig met die borgmoer om te gaan.
Ik zelf heb deze sleutel [ hangt al 15 jaar aan de muur ] op maat geslepen en heel simpel de
moer daar mee los gedraaid.


En dan nog iets, met het vervangen van mijn achterwiel lager bleek niet het lager alleen de boosdoener maar ook mijn naafstuk zelf had speling , volgens mij is dat alleen van toepassing bij de 500 en 560 , maar ik moest mijn hele naaf uitwisselen.
Kon nergens een enkele naaf kopen dus bij van Lent in Nieuw leusen een complete achtertriangel gekocht .
Zag het echt niet zitten om die hele triangel te wisselen maar hoeft ook niet.
@ Hans , je hoeft alleen het naafstuk maar van de triangel af te schroeven . het onderste draaipunt van de naaf zit met een stel conische lagers op de triangel vast .
Dus heel simpel onder de auto achterop het onderst schanier punt van de naaf zit een stalen dop,
Dop met een flinke tik los slaan , dan komt er een moer 24 voor de dag , los draaien en je pakt zo de naaf van de triangel.

Overigens is dit voor het vervangen van het lager eigenlijk het makkelijkste wat je kunt doen.
Naaf losmaken en op de werkbank of workmate op je gemak eens zien hoef je die borgmoer los kunt tikken,
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 861
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: Achterwiel lagers vervangen

Berichtdoor Silberdistelgrün » 16 okt 2010, 21:39

Precies Guus, dat van die slagtrekker was me ook wel opgevallen, slaan op een remschijf is een absolute NONO.
En een slagtrekker kan je toch wel makkelijk maken, als je geen ''echte'' hebt.

Trouwens, dat 'speciale' stuk gereedschap kan je ook makkelijk maken van een passend stuk buis, en verder een zaag en ellebogenvet.......
Trouwens, goed dat je hier aangeeft, dat het makkelijker te doen is, als je eerst de borging terug tikt, heel belangrijk dus.
Dan heb je die buis dus niet eens nodig.

Cor
380SE '81
Avatar gebruiker
Silberdistelgrün
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 167
Geregistreerd: 06 jul 2008, 20:28
Woonplaats: Drenthe
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C3
Golf 2
Winnebago Chieftain


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten