door Robby126 » 22 feb 2011, 21:24
Hallo MTV-FM,
Je kunt een redelijk goede afstelling krijgen door, als de motor op temp. is hem op 3000 t/min te laten draaien. Dan aan de hoofdafstelling, de register(s) in de gasslang(en) dus, te draaien tot het toerental niet meer oploopt of terugdraaien, indien het niet stijgt, tot het toerental daalt. Ongeveer een halve slag erbij en je zit vrij goed.
Let op, je brengt de motor op 3000 toeren en laat het gaspedaal in die stand, ook als het toerental varieert door het afstellen. Dit kun je het beste dus met twee man doen.
De grote schroef op de verdamper moet je eerst vrij ver uitdraaien. Dit beinvloed voornamelijk de stationaire hoofdafstelling. Dan stel je de hoofdafstelling in de gasslangen af af zoals boven beschreven.
Daarna kunt dan met de kleine schroef een goed instelling vinden door eerst uit te draaien tot de motor slechter gaat lopen (rommelig en met een lager toerental). Dan draai je voorzichtig, niet te snel, de andere kant op tot hetzelfde gebeurt. Dan terugdraaien tot je de meest gelijkmatige loop vindt.
De grote schroef op de verdamper kun je iets indraaien als het bereik van de kleine schroef niet volstaat.
Het kan helpen om hem beter af te stellen door de bak in de D te zetten.
Hier baart enige oefening kunst.
Wellicht altijd goed om hem op een CO meter te controleren. Ervaring heeft echter geleerd dat het meestal volgens de boven beschreven procedure vrij goed klopt.
Wellicht ten overvloede, je onsteking moet wel perfect in orde zijn. Dit is meestal de oorzaak van backfires.
Schokken of stotteren heeft meestal te maken met een niet volledige verdamping. Controleer of je koelwaterflow door je verdamper in orde is.
Succes,
Rob