W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 20 aug 2018, 19:02

Antenne vervangen

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Antenne vervangen

Berichtdoor Starfan » 31 mei 2011, 21:54

In m'n 260SE uit 86 zit een Wisi AA85MW6 electrische antenne. Deze is helaas krom en niet meer operationeel. Na wat speurwerk kwam ik er achter dat het een simpel klusje zou zijn om 'm te demonteren en het uitschuifbare gedeelte te vervangen. Dit onderdeel zou immers nog gewoon te koop zijn bij de dealer. De prijs zou ergens tegen de 35 euro (niet geverifieerd) liggen. Na het apparaat gedemonteerd te hebben en opengemaakt (1 roestige schroef gebroken) zag ik drek en ellende op me afkomen. Na alles even met een kwastje en wat terpentine schoongemaakt te hebben zag het er allemaal een stuk prettiger uit. Nu nog op zoek naar het te vervangen onderdeel zijnde de spriet.
IMG_2264.JPG

Tijdens wat google werk kwam ik via een forum een andere interessante link tegen. Een link naar Conrad die een complete Hirschmann electrische antenne verkoopt (link: http://shop.conrad.nl/auto/multimedia/a ... 19288.html). De zgn HIT AUTA 2040. Volgens het forum een perfect apparaat en zou er zo in te plaatsen zijn. Bovendien is het uitschuifbare deel (de spriet) daar ook los te koop. Dus mocht m'n antenne een keer afbreken dan kan ik daar terecht voor het vervangende onderdeel.

Nu heb ik twee opties, een nieuwe spriet in m'n originele antenne of een hele nieuwe. Ik heb de keus gemaakt voor de nieuwe. Voor een prijs van 49,99 zonder verzendkosten vanwege het gebruik van Ideal. Na een paar dagen keurig thuisbezorgd.
IMG_2289.JPG

De nieuwe antenne paste keurig in het gat en kan mooi aangedraaid worden in de juiste hoek ten opzichte van het schuin aflopende achterspatbord. Het bijgeleverde montagebeugeltje is prima bruikbaar om de antenne aan het chassis te bevestigen. Dus qua montage geen enkel probleem.
Voor de aansluiting heb ik de mazzel dat er al een motor antenne in zat dus de bedrading ligt al in de auto. In dit geval dus enkel de beschikbare draden aan de antenne draden 'knopen'.

Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat de kabelverdeling vanuit de Mercedes is:
Mercedes rood/wit = plus
Mercedes blauw = antenne control input
Mercedes bruin = massa

Na even de antenne handleiding bestudeerd te hebben kom ik op de volgende aansluiting:
-antenne rood naar MB rood/wit (bijgeleverde zekering heb ik er tussen gezet)
-antenne wit naar MB blauw
-antenne zwart naar chassis (MB bruin heb ik niet gebruikt maar had volgens mij ook gekund)

Alles even zoals hierboven Quick-and-dirty aangesloten om het geheel te testen.
Nu het contact aan, er gebeurd nog niets, nu de radio aan, en daar gaat i ..... wow.
Naar beneden gaat ook als ik het contact of de radio uit zet. Perfect!

Nu even slikken en de bestaande stekkertjes eraf knippen (let op, er staat spanning op), draadjes op lengte maken en nieuwe kabelstekkertjes eraan.
Nog even met een tie-ripje bij elkaar binden en klaar is kees.
IMG_2290.JPG

IMG_2291.JPG

Klusje geklaard. (31-mei-2011)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Avatar gebruiker
Starfan
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 24 mei 2011, 16:08
Woonplaats: Drachten
Roepnaam: Gerrit
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Antenne vervangen

Berichtdoor ElGriffo » 31 mei 2011, 22:51

Sprieten zijn inderdaad veelal nog nieuw te leveren.

Montage gaat vrij simpel: bovenste chrome dop van antenne verwijderen
radio aanzetten en de spriet met witte streng eruit trekken.

Nieuwe spriet met streng invoeren (veelal met de kartels naar buiten gericht)
radio uitzetten en de antenne geleiden totdat hij er helemaal inzit chrome afwerk
dop er weer op en klaar is kees.

het de- en monteren van de komplete antenne is in principe niet nodig , tenzij er een
stukje witte streng is achter gebleven
ElGriffo
 


Re: Antenne vervangen

Berichtdoor Leeflang » 05 apr 2012, 00:44

Antenne telescoop verwisselen bij automatische antenne Hirschmann AUTA 6000 EL-.../KE-.../MCE 45.../46...

Bij deze gemotoriseerde antennes wordt de telescoop altijd samen met de kunststof draad verwisseld.

De antenne zover mogelijk omhoog laten gaan (radio inschakelen).
De moer losdraaien - daarbij de antennespriet vasthouden en opletten aan welke kant de tanden op de kunststof draad zitten.
antenne1.gif


De radio kort uitschakelen en meteen weer inschakelen.
De antennespriet wordt dan inclusief kunststof draad volledig uitgeschoven.
Zo nodig herhaald kort uitschakelen en meteen weer inschakelen tot de spriet en draad volledig uitgeschoven zijn.
De elektronica begrenst het lopen van de motor steeds tot ongeveer 12 seconden.
Let op: probeer niet de spriet zonder lopende motor omhoog te trekken, mogelijk wordt anders de aandrijving beschadigd.
antenne2.gif


De kunststof draad van de nieuwe antenne spriet tot de aanslag inbrengen.
De tanden op de kunststof draad aan dezelfde kant houden als bij de oude spriet.
antenne3.gif


De radio uitschakelen - de kunststof draad even aan duwen tot die door de motor gegrepen wordt.
Wordt de draad niet door de motor gegrepen, dan is de vertanding van de kunststof draad verdraaid.
In dat geval de radio nogmaals kort inschakelen en meteen weer uitschakelen (de motor draait dan weer 12 seconden).
De kunststof draad stotend en een beetje verdraaid insteken.
De antenne spriet ook in de buis steken en de moer plaatsen en vastdraaien.
antenne4.gif


Let op Kans op verwonding:
De knop van de antenne spriet wordt tegen de moer aan getrokken, let op uw vingers.

De moer vastdraaien (maximaal 2 Nm) en de antenne ter controle nogmaals geheel omhoog en weer omlaag laten gaan.
antenne5.gif


Hetzelfde in het Duits, Engels en Frans:
Telescope_exchange_0810.pdf


En nog in een ander stripverhaaltje, zonder tekst
HIT_AUTA_Teleskopwechsel_D.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6083
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast