W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 22 sep 2019, 23:51

Automaatbak hoge toerental

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 08 jul 2019, 21:23

Ten eerste weet ik dat er veel is geschreven over automaat problemen.

Om603 turbo diesel 4 traps automaat rijd altijd weg in de 1 ste versnelling

Ik heb sinds kort het volgende probleem. In de eerste versnelling loopt de auto door tot minimaal 2300 rpm ook al stel ik de bowden kabel helemaal los. Strakker reageert die wel maar onder de 2300 rpm kom ik niet. Voorheen schakelde die veel lager. Ik merk ook dat mijn automaat niet meer goed terug schakeld. Bijvoorbeeld als die in zijn 3 zit en ik ben bijna tot stilstand gekomen en ik geef weer gas dan blijft die in zijn 3. Dit is ook het geval als die in zijn 4 zit. Als ik helemaal stop dan gaat die wel weer via zijn eerste versnelling. Als ik vlink gas geef bij lage snelheid en hij zit in de 4 of 3 dan schakeld hij wel terug maar dit gaat heel ruw.

Kickdown reageert wel goed en dit gaat zonder ruw schakelen. Kickdown module zit niet vast of is niet kapot.

Eerste probleem is dat ik een te hoge toerental heb in de eerste versnelling. Bowden kabel los nog steeds hoog.

Tweede probleem is dat mijn auto niet goed terug schakeld dit mieschien omdat mijn bowden kabel los afgestelt is maar als ik hem strak zet dan schakeld die heelbruw terug. Opschakelen is wel soft alleen van de 1 naar 2 beetje ruw maar dat was altijd al.

vacuüm kan ik heel makkelijk manupuleren via een gaatje in de vacuüm leiding deze kan ik hoger en lager zetten.

Olie is circa 35.000 km oud ziet er nog knal rood uit.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 09 jul 2019, 02:49

Net nog even een testritje gemaakt met kickdown schakelaar los geen resultaat. Bowden kabel steeds strakker en losser geprobeerd toerental reageert wel bij de 2 3 4 versnelling maar bij de eerste versnelling krijg ik hem niet lager wel hoger.

Ook heb ik iets bijzonders gemerkt wanneer mijn auto van de 1 naar de 2 gaat schakeld die ondmiddelijk naar de drie. Soms lijkt het zelfs dat hij de 2 overslaat of wilt overslaan en 1 naar 3 gaat zo snel gaat dat en dat hoort niet. En hij rijd 100% in zijn 1 weg dat is wel in orde.

Olie is circa 35.000 km oud kan ook iets afwijken want mijn afstand teller werkt niet kan ook rond de 40.000 liggen.

Ik wil morgen mijn automaat olie en filter vervangen. Kan de bovenstaande probleem door een verstopte filter kunnen komen. Kleur van de olie is knal rood. Of moet ik bij dit probleem meer aan K pistons denken dat eentje is gesneuveld ofsow aangezien het schakel gedrag van 1 naar 3 net of die 2 niet wilt doen soms wel soms niet...? PLease help me


Omdat mijn bak in de eerste versnelling blijft hangen en meer snelheid maakt schakeld die gelijk over naar de 3 denk ik. Het probleem zit denk ik in de eerste versnelling.

Mieschien ook belangrijk te vermelden een paar dagen geleden wilde ik mijn auto van de d naar de p zetten en ik kreeg hem niet in de p. Het leek ofdat iets de pook blokeerde. Na 2 x proberen ging die wel in zijn p. Daarna geen last meer gehad van dit probleem. Echter is mijn schakel probleem na die dag begonnen.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 09 jul 2019, 10:50

Vandaag is onder de auto gelegen. Geen uitwendige olie lekage. Olie peil ok. Ik heb de bowden kabel helemaal losgekoppeld aan de motor kant. Toerental blijft hoog in de 1 ste versenelling en hij bonkt met over schakelen. Bonken doet die alleen van 1 naar 2 gelijk 3. Bowden kabel reageert wel op de 2 3 4 versnelling als ik hem losmaak maar op de 1 versnelling niet daar blijft die echt in hangen. Als ik de bowden kabel heel strak zet dan reageerd die ook op de 1 ste versnelling met een nog hogere toerental en hardere bonk met gevolg.


Bowden kabel loopt gewoon heel soepel trekt zich ook gelijk terug..

Ik wil eigenlijk olie wisselen en nieuwe filter maar ben aan het wachten op een deskundige advies van een van de forumleden.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 09 jul 2019, 14:35

Vandaag even langs een paar automaat specialisten geweest. Volgens hun is mijn mechanische brein niet meer goed.??
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 10 jul 2019, 14:45

Zal vandaag is onder de auto kijken welke baknumner ik
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 10 jul 2019, 16:18

Bak nummer:

124 270 05 00 722 357 0 3421817
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor Leeflang » 10 jul 2019, 17:05

722.357 is een versnellingsbak voor een E-klasse (W124) E 300 Turbodiesel (124.133) of een Combi (S124) 300 Turbodiesel (124.193).
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6301
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 10 jul 2019, 17:08

Mijn auto is voorzien van een om603 turbo diesel 300TD
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor Leeflang » 10 jul 2019, 19:00

Hopelijk lukt het Duits lezen, een Engelse versie is er niet.
Deze probleembeschrijvingen komen het meest overeen met jouw verhaal denk ik.

2. Gang rutscht durch bzw. Getriebe schaltet vom 1. in den 3. Gang
Ursache/Abhilfe:
1. Bremsbandkolben B1 ausbauen, Lippendichtring prüfen, bei Bedarf erneuern.
2. Am Druckkörper B1 O-Ringe prüfen.
3. Kommandoschieber 1-2 und Regelschieber B1 auf Freigängigkeit prüfen

Getriebe schaltet nicht aus dem 1., 2. oder 3. Gang
Ursache/Abhilfe:
1. Kommandoschieber 1-2, Kommandoschieber 2-3 und Kommandoschieber 3-4 auf Verschmutzung (Späne) und Freigängigkeit prüfen

Keine Hochschaltungen
Ursache/Abhilfe:
1. Bei laufendem Motor prüfen, daß keine Spannung am Kick-down-Magnetventil anliegt.
(falls Dauerstrom anliegt, ”B”-Schalter, Kick-down-Magnetventil oder Kraftstoffpumpenrelais).
2. Magnetventil ausbauen und Nadelventil auf Verschmutzung und Freigängigkeit prüfen.
3. Reglerdruck prüfen ggf Fliehkraftregler reinigen bzw. tauschen.
4. Verstärkerschieber Reglerdruck (44) auf Freigängigkeit prüfen

Hochschaltungen nur im oberen Geschwindigkeitsbereich
Ursache/Abhilfe:
1. Steuerdruckzug prüfen, ggf. einstellen.
(Bei Bedarf Steuerdruckzug aushängen und Testfahrt durchführen)
2. ”B”-Schalter prüfen (Typ 140).
3. Magnetventil ausbauen und Nadelventil auf Verschmutzung und Freigängigkeit prüfen.
4. Reglerdruck prüfen, bei Abweichungen den Fliehkraftregler reinigen bzw. tauschen.
5. Regelschieber-Steuerdruck auf Freigängigkeit prüfen

Wählhebelstellungen ”R” und ”P” lassen sich nicht einlegen
Ursache/Abhilfe:
1. bei laufendem Motor: Fliehkraftregler reinigen und gangbar machen.
2. bei stehendem Motor: Sperrkolben im unteren Deckel gangbar machen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6301
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 10 jul 2019, 19:37

Ik heb even de tekst in google translate vertaald

De 2e versnelling glijdt door of de versnellingsbak schakelt van de 1e naar de 3e versnelling
Oorzaak / oplossing:
1. Verwijder de rembandzuiger B1, controleer de lipafdichting en vervang deze indien nodig.
2. Controleer de O-ringen op het druklichaam B1.
3. Controleer de opdrachtschuif 1-2 en bedien schuif B1 voor speling

De transmissie schakelt niet van de 1e, 2e of 3e versnelling
Oorzaak / oplossing:
1. Controleer opdrachtschuifknop 1-2, opdrachtschuif 2-3 en opdrachtschuif 3-4 voor vuil (spanen) en speling

Geen opschakelen
Oorzaak / oplossing:
1. Controleer bij draaiende motor of er geen spanning op het kickdown-magneetventiel staat.
(als continue stroom wordt toegepast, "B" -schakelaar, kick-down-magneetventiel of brandstofpomprelais).
2. Verwijder het magneetventiel en controleer het naaldventiel op vuil en vrije beweging.
3. Controleer de druk van de regelaar, reinig of vervang indien nodig de centrifugaalregelaar.
4. Controleer de druk van de versterkerschuifregelaar (44) op speling

Opschakelen alleen in het hoogste snelheidsbereik
Oorzaak / oplossing:
1. Controleer de stuurdrukkabel, stel deze indien nodig bij.
(Ontkoppel de stuurdrukkabel indien nodig en voer een proefrit uit)
2. Controleer de "B" -schakelaar (type 140).
3. Verwijder het magneetventiel en controleer het naaldventiel op vuil en vrije beweging.
4. Controleer de druk van de regelaar, in geval van afwijkingen schoon of vervang de centrifugaalregelaar.
5. Controleer de stuurdruk van de regelklep op speling

De posities van de keuzehendels "R" en "P" kunnen niet worden geactiveerd
Oorzaak / oplossing:
1. met draaiende motor: centrifugale regelaar reinigen en werkbaar maken.
2. met stilstaande motor: maak de sluitzuiger in de onderste afdekking berijdbaar.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 11 jul 2019, 21:36

Vandaag b1 piston losgehaald. Zager allemaal goed uit alleen de kleine o ring was verhard deze heb ik vervangen. Heb de b1 piston met een heel grote houtklem losgekregen en weer terug geplaats.

Ook heb ik de mechanische brein losgehaald. En ben met deze langs verschillende automaatboeren geweest. Geen een wilde naar mijn brein kijken omdat ik alles zelf deed. Waarschijnlijk konden ze niet voldoend verdienen aan mij. Ik kreeg steeds te horen breng de bak naar ons dan halen wij hem helemaal uitelkaar en mocht er niks mis zijn met de bak dan zullen we naar je brein kijken. Oplichters allemaal. Ik alles met renreiniger schoon gemaakt en maar weer terug geplaats. Nieuwe olie en filter geplaats. Er is wel een verbetering mijn auto schakeld niet gelijk over van de 2 na 3 in 1 seconden. Dat probleem is weg. Ik geb ook een beetje mijn vacuüm afgestelt om de schok van.de.1 ste versnelling te verminderen dit is ook 30% minder. Schakelmoment is ook minimaal.omlaag gegeaan.

Wat kan ik nog meer doen om de schok van de 1 ste versnelling te verminderen. Is mijn brein niet meer goed evt..
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor Gerko » 12 jul 2019, 06:58

Ik denk niet dat er hier veel mensen zijn die ooit een brein im hun vingers gehad hebben. Op afstand beoordelen of jouw brein wel of niet goed is zal dus niet lukken.

Heel erg vreemd is het niet dat de specialist je niet wilt helpen, als het misgaat dan moeten ze dat weer oplossen terwijl ze de rest van jouw bak niet gezien hebben. Uiteraard speelt het verdienen ook vast wel een rol..

Het is specialisten werk. Fijn dat je veel zelf kunt, en daarmee kun je ook flink besparen. Maar dat betekent wel dat je het zelf moet proberen wat wel en niet werkt. Laat maar weten of het gelukt is. Veel plezier met sleutelen.
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Avatar gebruiker
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 698
Geregistreerd: 21 aug 2012, 12:45
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam: Gerko
Type wagen: 300SDL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mazda 5 1.8 16v 2005 gezinsauto
Renault Kangoo 1.4, past brommer achterin :-)
Tomos 2L custom 1964
Puch M50 racing in restauratie
Puch MS50V sport 1972 (project)
Puch M50 SE opknapper
Puch VZ50R 1972


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 12 jul 2019, 14:14

Vandaag heb ik nogmaals mijn vacuüm afgestelt en bowden kabel afgetstelt. Resultaat automaat schakeld weer boterzacht in alle versnellingen. Automaatbrein reinigen met remreiniger heeft dus goed geholpen.
Automaat schakeld ook op lage toeren nu percies hoe ik hem afstel.

Gemaakte kosten 215 tl olie 80 tl filter 100 tl grote lijmklem + 50 tl tank 10 tl remreiniger totaal 455 tl ÷6.8=
67.44 euro totaal. Arbeit heb ik zelf gedaan.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor Gerko » 13 jul 2019, 22:39

Dat is mooi voor weinig klaar! Zo zie je maar dat proberen soms best loont.
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Avatar gebruiker
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 698
Geregistreerd: 21 aug 2012, 12:45
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam: Gerko
Type wagen: 300SDL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mazda 5 1.8 16v 2005 gezinsauto
Renault Kangoo 1.4, past brommer achterin :-)
Tomos 2L custom 1964
Puch M50 racing in restauratie
Puch MS50V sport 1972 (project)
Puch M50 SE opknapper
Puch VZ50R 1972


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 15 jul 2019, 05:01

Lijmtang heb ik ook nog is terug gebracht naar de winkel met bonnetje geld terug..
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor Gerko » 16 jul 2019, 12:35

Daar zou ik maar niet zo trots op zijn. Iets gebruiken en daarna terugbrengen alsof het nieuw is vind ik best wel een klote streek eigenlijk....
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Avatar gebruiker
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 698
Geregistreerd: 21 aug 2012, 12:45
Woonplaats: Veluwe
Roepnaam: Gerko
Type wagen: 300SDL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mazda 5 1.8 16v 2005 gezinsauto
Renault Kangoo 1.4, past brommer achterin :-)
Tomos 2L custom 1964
Puch M50 racing in restauratie
Puch MS50V sport 1972 (project)
Puch M50 SE opknapper
Puch VZ50R 1972


Re: Automaatbak hoge toerental

Berichtdoor w126560td » 19 jul 2019, 13:14

Het is maar een lijmtang wat kan er mis mee zijn na 1xtje gebruiken. De lijmtang is in de winkel gecontroleerd op beschadigingen en dergelijke en er was niks mis mee. De winkel geeft je het recht om producten terug te geven mits deze niet is beschadigd of gebruikt is, het tweede is natuurlijk niet altijd traceerbaar. Het is geen steriel voorwerp of medisch voorwerp. Ook is het geen kledingstuk of iets wat je aantrekt. Ik zou niet kunnen inzien waarom het fout is dat ik de lijmklem heb terug gebracht. Hij is 2x gebruikt maar in de fabriek wordt die wel meerde keren gebruikt om te testen of de lijmklem voldoet.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten