W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 23:32

Benzine meter leidt eigen leven

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor Henky » 24 apr 2011, 20:43

Hallo ik heb een probleempje met mijn benzine meter.
Nadat ik gister de tellerbak losgekoppeld had en vandaag weer aangesloten, gaat mijn benzinemeter heen en weer. Ook als de auto niet op contact staat. Als ik de 12V stekkertje achter het klokje weg haal dan stopt hij. De meter gaat ongeveer met een interval van een seconde van leeg naar half vol en weer terug.
Ik zou niet weten wat er anders kan zijn alle stekkertjes zijn dacht ik gewoon goed aangesloten.

Wie kan me helpen?
Of wie heeft een schema van de benzinemeter en mischien ook van de andere instrumenten (mijn klokje en temperatuurmeter werken ook niet).
Henky
 


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor BenzHans2 » 24 apr 2011, 22:06

Kan een printplaatbreuk of een slechte aarde zijn.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor Binsbergen » 24 apr 2011, 22:26

Of de grote zwarte stekker er niet op juiste wijze opgedrukt
Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen maar sommige lukt het toch..
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.
Avatar gebruiker
Binsbergen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1594
Geregistreerd: 28 jul 2010, 09:16
Woonplaats: NW Veluwe
Roepnaam: Remco
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes W219 CLS 550
MG ZT 190
Rover 3500 Vandenplas type 1 1981
Rover 3500 Vandenplas type 2 1986
Mercedes Vito 111CDI


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor Henky » 26 apr 2011, 18:56

Bedankt, ik heb alles weer losgehaald en extra gecontroleerd. Mijn klokje en temperatuurmeter deden het niet, dat was de reden dat ik de tellerbak los haalde. Maar nu doet niets het meer....

Hier even een nieuwe omschrijving.
1. Als alles is aangesloten, en niet op contact dan gaat het benzinemetertje op en neer.
2. Als hij op contact staat dan gaat het benzinemeter helemaal uitslaan, plus een hele kleine beweging op het einde.

3. Als ik het 12 V stekkertje achter het klokje weg haal dan blijven dezelfde problemen, behalve dat het metertje niet meer schommelt..

Alle andere metertjes doen niets. Behalve de kilometer teller en de economy meter.

Hopeleijk kan iemand helpen....
Groeten,
Rik
Henky
 


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor Douwe » 26 apr 2011, 19:27

heb je wel massa aangesloten :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor Leeflang » 26 apr 2011, 23:58

Dat lijkt mij ook het probleem.
De massa zit aangesloten op pin 3 van de rechthoekige 8-polige connector (het rode cirkeltje) en wordt naar het linker en het rechter deel van het instrumenten paneel gevoerd via een metalen strip onder het witte kunststof deel, tussen de twee schroefjes in de groene cirkeltjes.
Controleer eens met een multimeter of de metalen linker achterkant verbonden is met pin 3 van de rechthoekige connector (nul ohm).
Meet ook even of de weerstand tussen pin 3 van de rechthoekige connector aan de kabelboom en de massa nul ohm is.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor Henky » 27 apr 2011, 00:46

Oke bedankt voor de antwoorden ik zal het even na meten.
Zou er ook iets doorgebrand kunnen zijn. Ik kon eigenlijk niets zien. Als ik het 12 V stekkertje achter het klokje tegen de massa houd wat natuurlijk niet goed (maar het ging even per ongeluk), dan slaat het benzine metertje helemaal uit. Na die tijd heb ik het nog een paar keer even gedaan maar zag dat het "rechtopstaande" printplaatje naast de benzine meter licht begon te roken :shock:.

Wat ik juist zo vreemd vind is dat als de auto helemaal uit is, de benzine meter maar op en neer blijft gaan... Zou het misschien toch ook nog iets met het klokje te maken kunnen hebben?

Het klokje heeft het bij mij ook nog nooit gedaan, maar daar zag ik dat er een weerstandje was doorgebrand.
Henky
 


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor Leeflang » 27 apr 2011, 01:20

Als de metalen achterkant van de toerenteller goed aan de massa zou zitten (ik neem aan dat je het draadje van de klok daar tegenaan gehouden hebt), zou je vonken moeten krijgen en/of de zekering (2) door moeten branden.
Hopelijk is dat opstaande printje nu niet naar de knoppen.
De stroom door het klokje zoekt de weg van de minste weerstand naar massa. Blijkbaar is dat bij jou via de benzinemeter en dat is dus niet goed, de massa moet het klokje krijgen van pin 3 van de rechthoekige connector, via de metalen strip en de achterkant van de toerenteller. Daar zit ook een rond messing plaatje achterop, met een klodder soldeer (is nog net half te zien aan de linkerkant van bovenstaande foto), dat is de massa aansluiting van het klokje.

Mijn klokje doet het ook soms niet als ik de tijd net ingesteld heb, blijkbaar worden de wijzers losgekoppeld van het aandrijf asje als de tijd wordt versteld en bij mij veert dat niet altijd goed weer terug (zal wel een gebrek aan smering zijn). Als ik na verstellen van de tijd een beetje aan het verstel knopje rammel (indrukken en terug laten schieten in plaats van gewoon weer loslaten) doet hij het wel.
Uiteraard kan er bij jou iets elektronisch kapot zijn. Geblakerde componenten zijn daar vaak een betrouwbare indicatie voor. In het klokje zitten ook een stel condensatoren die volgens enkele berichten op internet wel eens de geest willen geven.

Maar los eerst je massa probleem maar eens op, dat lijkt me nu van groter belang dan het klokje.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor Henky » 30 apr 2011, 19:27

Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik had vandaag weer tijd om te kijken. Er is inderdaad een printbaan doorgebrand op het printplaatje van het midden gedeelte. Deze gaat direct naar het massa pennetje 3.
Wat kan de oorzaak eigenlijk zijn. kan het gekomen zijn omdat ik het 12 V snoertje direct tegen de massa gekomen is tijdens het loskoppelen van de teller?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Henky
 


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor BenzHans2 » 30 apr 2011, 21:30

dat is gewoon een euvel bij deze printplaten.
Ik heb er al wel 10 gesoldeert op dat zelfde punt.
Soms slaan alle meters uit.
Ff solderen met een draadje en klaar weer.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor Leeflang » 01 mei 2011, 00:02

henky schreef:kan het gekomen zijn omdat ik het 12 V snoertje direct tegen de massa gekomen is tijdens het loskoppelen van de teller?
Dat zou heel goed kunnen, het spoor is op het smalste gedeelte van de printplaat tussen de metalen strip (soldeerpunt onderin beeld) en de connector doorgebrand. Het klokje zit achter een 8A zekering, het verwondert me niets dat het koperspoor het eerder begeeft dan de zekering.

benzhans2 schreef:Ff solderen met een draadje en klaar weer.
Mijn teller is op exact diezelfde plek ook al gerepareerd met een draadje.

Kortom, goede tip: voordat je met de elektra van je auto aan de slag gaat, eerst de min pool van de accu loskoppelen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor Henky » 01 mei 2011, 15:22

Oke bedankt mannen,

Het is weer opgelost, inderdaad even solderen en hij deed het weer.
Ben blij dat het weer opgelost is, hoewel ik het waarschijnlijk zelf veroorzaakt heb. Het was de eerste keer dat ik mijn teller eruit haalde; en het is natuurlijk beter om eerst de accu even los te gooien.

Nu blijven mijn problemen met de temperatuurmeter ( en klokje) nog wel... en daar was het om begonnen. Maar dit is eerst weer opgelost!
Henky
 


Re: Benzine meter leidt eigen leven

Berichtdoor Leeflang » 01 mei 2011, 17:56

Koelwater temperatuur (wijzer helemaal links) of buiten temperatuur (digitaal, midden onderin)?

De eenvoudigste oplossing voor de klok is het rechter deel van de tellers (toerenteller plus klok) te vervangen.
Het proberen waard is de verkoolde weerstand te vervangen.
Daarvoor zul je de klok waarschijnlijk wel moeten demonteren?
Dat gaat door de wijzers er voorzichtig af te trekken met je nagels of ze er af te wippen met een platte schroevendraaier of vork (uit de bestek la).
Pas wel op dat je ze niet beschadigt, verbuigt of afbreekt.
Probeer ook elk contact met de wijzerplaat te vermijden, (vinger)vlekken daarop zijn vrijwel niet onzichtbaar weg te werken en krassen al helemaal niet.
Dus dek de wijzerplaat zoveel mogelijk af met een doekje, tissue of papier.
Als de wijzers er af zijn kun je de wijzerplaat verwijderen door de drie schroefjes waar die mee vast zit los te maken.
Dan aan de achterkant de twee schroefjes waar de klok mee vast zit (naast de +12V aansluiting en schuin onder het messing ringetje) verwijderen en de klodder soldeer in het messing ringetje laten smelten met de soldeerbout.
Het klokje zou er dan uit moeten kunnen.
Hopelijk kun je de juiste weerstandswaarde nog achterhalen aan hand van de gekleurde ringen die er op staan / stonden.

Als het klokje na vervangen van de weerstand nog niet werkt, kun je ook nog proberen of vervangen van de condensator(en) soelaas biedt.
Die schijnen ook vaak aanleiding te zijn voor een niet werkend klokje.
Het gaat om het (waarschijnlijk) gelige busje dat op het printplaatje staat, ongeveer een centimeter hoog en ongeveer een centimeter in doorsnede.
Sommige versies van het klokje hebben er twee, andere maar één.
Let bij het verwijderen van de condensator op de polariteit, het is een elco, die een plus- en een min-kant heeft.
De vervanger (100 µF / 16 V als het goed is?) moet er op dezelfde manier weer in gemonteerd worden.
De min-kant wordt meestal aangegeven door een gedrukte streep op de rand.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten