door RD500SEC » 22 okt 2014, 19:45
Hoe heb je de compressie getest Dennis?
Warme motor, gasklep helemaal open en met een goede volle accu?
De motor rond laten gaan totdat de druk niet verder oploopt.
Wat heb je gemeten aan compressie waarden?
Hoe is het met de klepstoters? tikken de kleppen?
Om te weten wat je aan kosten kunt verwachten, zul je moeten weten wat er versleten is, zijn het de kleppen/ klepzittingen of zijn ook de zuigerveren aan de beurt. Hoe zien de cilinders eruit? De cilinders zijn voorzien van een harde slijtlaag, als deze versleten is of bekrast, dan kan je dat laten herstellen, maar dat is kostbaar.
Hoe zijn de nokkenassen en de slepers? Nieuwe nokkenassen en slepers zijn zo'n 2000 euro
De ketting en de geleiders heb je zo wie zo nodig, pakkingset ook, kettingspanner is aan te bevelen, ,kosten 800-1000 euro Zijn de klepstoters slecht, komen die er nog bij, zuigerveren idem dito.
Arbeidsloon komt er nog bij.
Met een goede revisie is het blok weer als nieuw, je vervangt dan de versleten onderdelen voor nieuwe, het blok is weer zo goed als nieuw. Laat je b.v. zuigerveren zitten die matig zijn, en je doet alleen de koppen, zal je na een korte tijd weer aan de gang kunnen, misschien zelfs direct.
De kosten waarop je uitkomt hangen sterk af van de staat van het blok nu, je zou naast de compressietest ook een lektest kunnen doen, dan weet je waar de compressiedruk wegvloeit, via de inlaatkleppen, de uitlaatkleppen of de cilinders.