door Leeflang » 30 maart 2015, 19:44
De opbouw van de linker 2 lijkt inderdaad op die van een normale huis-tuin-en-keuken spanningszoeker, echter het metalen dopje op het uiteinde ontbreekt.
Bij het testen maakt de punt geen elektrisch contact met de bougiekabel, mijns inziens kunnen ze dus alleen een elektrisch veld detecteren.
Of er ook een veld is als de bougie niet vonkt weet ik niet, maar de bougiekabelklem van een stroboscoop doet precies hetzelfde, dus dat voegt niet veel toe.
Het licht van de stroboscoop is wel veel beter te zien dan dat van zo'n "spanningszoeker".
En inderdaad kan een vonk in de cilinder minder goed zijn dan in de buitenlucht, of zelfs helemaal ontbreken.
Volgens mij is dat dan minder een een probleem van de bougies, eerder van de kabels of bobine.
De rechter twee apparaatjes geven een betere indruk van de staat daarvan.
De elektrodeafstand van een bougie is minder dan 1 mm, met die testers kunnen veel grotere afstanden ingesteld worden.
Bij een goede bobine en kabels moet de vonk in zo'n apparaatje toch wel 5-6 mm of nog meer kunnen overbruggen.
Als je handig bent is zoiets ook wel zelf te fabriceren denk ik.
En als je dapper genoeg bent kun je hetzelfde doen met alleen een schroevendraaier, maar het gevaar op schokken is dan wel groter.
Je zou eigenlijk het liefst in de cilinder willen kijken terwijl de motor loopt.
Zelfs dat kan, met "colortune", dat is een soort van bougie, maar dan met een "raampje" (kost wel wat meer dan die andere testers).
Optimum aut nihil.