W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 21 apr 2014, 14:54

Bodem behandelen met bodyshutz o.i.d.

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderators: Sterretje1968, Binsbergen, Bram Jansen, Neerven

Bodem behandelen met bodyshutz o.i.d.

Berichtdoor European » 15 jan 2011, 01:42

Hallo,

Ik wil in het voorjaar mijn MB behandelen tegen roest, hiermee
bedoel ik de onderkant, dorpel, achter de bumpers etc.
Er zijn diverse producten op de markt,Bodysafe Tectyl, 3M Bodyshutz, Tectyl ML etc.
Vraag is wat het beste product is is, misschien zijn er nog wel andere alternatieven op de markt waar ik geen weet van heb.
Mijn vraag is wie hier ervaring mee heeft.
Mijn andere vraag is of er nog delen zijn die ik niet mag behandelen i.v.m. de APK (horen hier ook de rem leidingen bij?)
Ik zie met belangstelling de reacties tegemoet.
Groet,
Peter
W126SE automaat 1985 alstralsilber| Niet alle sterren hangen in de lucht
Avatar gebruiker
European
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 okt 2010, 23:13
Woonplaats: Assen
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Passat TDI / Subaru Legacy wagon 4x4


Re: Bodem behandelen met bodyshutz o.i.d.

Berichtdoor Basjeva » 15 jan 2011, 22:02

Hallo Peter,

Je hebt nu mooi de tijd even goed te kijken hoe dit goed aan te pakken. Ik zou niet zomaar de hele onderkant met een dikke zwarte bodyshouts laten behandelen. Het ziet er niet uit en het is net alsof je wat wil verdoezelen.
De dorpels van de W126 zijn standaard wel zwart en voorzien van een bodyshouts. deze zijn nog weleens roestgevoelig dus dat kan geen kwaad dat nogeens te doen.

Realiseer je wel dat roest vaak van binnenuit komt. En in mijn beleving je de roest daar goed moet beschermen. Aan d ebuitenzijde zit er een laklaag die het blanke metaal beschermd tegen roestvorming, zolang er geen beschadigingen ontstaan kan er in principe geen roest op treden. Daarin tegen zit aan de binnenkant een heel beperkte lakbescherming, denk aan de achterschermen, dorpels, binnenkant voorscherm, binnenkant deuren etc.

Mijn advies is zorg dat daar een goede wax in gespoten wordt. Best is om de deurpanelen te demonteren, modderkuip van de voorschermen en de bekleding aan de achterzijde. Ook zitten er diverse rubbers die je aan de onderzijde en wielkasten eruit kunt nemen om de boel eens flink vol te spuiten. Er zijn speciale bedrijven die dit doen. Over het algemeen zie je de auto's die zo'n behandeling gehad hebben voordat de roest toegeslagen heeft er bij die auto's ook veel minder problemen ontstaan.

Dus mijn advies, laat je goed informeren en zoek het eerder aan de binnenzijde dan aan de buitenkant. De bodem van een W126 zijn zo slecht nog niet als je het mij vraagt.
En zoek eerder een wat transparante waxlaag dan alles zwart spuiten omdat ik anders bij aankoop van zo'n auto toch wat argwaan zou hebben ondanks de goede bedoelingen die de verkopende partij daarmee gehad heeft.

Bas
Avatar gebruiker
Basjeva
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 297
Geregistreerd: 05 dec 2009, 22:56
Woonplaats: Prov. Brabant
Roepnaam: Bas
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Bodem behandelen met bodyshutz o.i.d.

Berichtdoor European » 16 jan 2011, 22:29

Bas,
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
Nu ik het gelezen heb zie ik in dat je gelijk hebt.
De onderkant ziet er na 25 jaar nog zeer goed uit en dat zij hij de komende jaren ook nog wel doen.
Ik ga me concentreren op de plekken die iets minder zijn, deze ga ik wel een behandeling geven.
Zo blijft de onderzijde overzichtelijk en het scheelt me ook een hoop werk en geld.
Groet,
Peter
W126SE automaat 1985 alstralsilber| Niet alle sterren hangen in de lucht
Avatar gebruiker
European
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 okt 2010, 23:13
Woonplaats: Assen
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Passat TDI / Subaru Legacy wagon 4x4


Re: Bodem behandelen met bodyshutz o.i.d.

Berichtdoor Hans en Karin » 16 jan 2011, 23:31

Heb mijn auto laten taxeren en meteen erover gehad met de taxateur oe roest te voorkomen.
Deze ziet natuurlijk veel auto's die een behandeling hebben gehad.
Hij gaf aan een vet of wax is gewoon het beste en dan wel van binnenuit.

Een eerder antwoord hoe ik het ga doen heb ik hieronder geplakt.
Voor 450 ex btw ga ik onze denk ik laten behandelen met Mike Sanders vet in Geldern in Duitsland.
Staat in een test als een van de betere aangeschreven als het om roestbehandeling gaat.
Avatar gebruiker
Hans en Karin
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 04 jan 2010, 23:11
Woonplaats: Zaanstad
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W124 230E
W124 300E
Sprinter 1997
VW Kever Cabrio


Re: Bodem behandelen met bodyshutz o.i.d.

Berichtdoor Leeflang » 17 jan 2011, 02:39

In viewtopic.php?f=10&t=3873&p=33991 heb ik een (Duits) testverslag van diverse dergelijke middelen gezet.
Optimum aut nihil.
How-To index.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4459
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Chassis van een 380SEC van 1983


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten