W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 28 mei 2022, 00:32

Brandstofdruk meting / CO instelling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Brandstofdruk meting / CO instelling

Berichtdoor LvO » 17 nov 2021, 23:05

Beste,

Ik zou de brandstofdruk op mijn 380SE 1984 met K-jetronic willen controleren, ook die van de warmloop regelaar. Al heel wat gezocht bij materiaal winkels en online naar geschikte fittingen om een meetset te maken, echter M14 blijkt niet gangbaar.
Heeft er iemand een set die ik zou kunnen lenen? Uit regio Brabant zou gemakkelijkst zijn gezien rijafstand.

Andere vraag betreft de stelschroef van de CO instelling, vermoedelijk staat die veel te ver ingedraaid door vorige eigenaar die heeft willen corrigeren op verstopte brandstoftoevoer vanuit tankfilter. Momenteel loopt motor onregelmatig bij koud en valt gewoon uit bij het warmer worden. Dus zou ik deze geheel linksom willen draaien, maar vraag me af of er een eindstop is omdat ik niet graag iets losdraai wat vervolgens naar beneden kan vallen. Iemand bekend mee?

Groet Luuk
LvO
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 jan 2021, 20:44
Woonplaats: Ravels, Belgie
Roepnaam: Luuk
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee


Re: Brandstofdruk meting / CO instelling

Berichtdoor BenzHans2 » 18 nov 2021, 08:55

Bij de dealer zijn ze gewoon te verkrijgen.
Ga niet maarzo aan de co stelschroef draaien.
Aan de co kast en kijken welke waarde hij nu aangeeft.
De instelwaarde nu kan allerlei oorzaken hebben en lukraak terugdraaien geeft nog meer problemen.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Brandstofdruk meting / CO instelling

Berichtdoor Weizengelb » 18 nov 2021, 12:50

Hoi Luuk,

Ik heb een complete K jetronik meetkoffer gekocht bij de Turck automaterialen in Eindhoven.

Ik heb hem momenteel ook al aan een vriend van me uitgeleend met n 230GE...

Groeten Math
Avatar gebruiker
Weizengelb
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115


Re: Brandstofdruk meting / CO instelling

Berichtdoor LvO » 19 nov 2021, 00:08

Dank voor de reacties,

Inderdaad zie ik nu wel dat er sets te verkrijgen zijn voor brandstofdruk meting, maar is nogal een uitgave voor een vaststelling van een momentje. Dus Math, mocht er een mogelijkheid zijn om te lenen, dan graag...
Wellicht zijn er nog andere lezers die een geschikte meetset een weekendje kunnen missen?

Je tip om niet zomaar wat te draaien aan de CO stelschroef is begrepen Hans :handgestures-thumbupright:
Ik heb echter ook geen CO meter in het schuurtje bij mijn project ter beschikking.
Ik zal er eens over nadenken hoe dit aan te pakken, er zal vast wel een soort begin instelling bestaan voor wat de spinnenkop moet leveren op werkdruk met de luchtschijf op nul. Wie dat weet mag het ook altijd nog even doorgeven :grin: Instructie?

Ook leuk om binnen 1 dag al reacties te kunnen lezen :)
LvO
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 jan 2021, 20:44
Woonplaats: Ravels, Belgie
Roepnaam: Luuk
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee


Re: Brandstofdruk meting / CO instelling

Berichtdoor Iwema LPG » 19 nov 2021, 11:38

Als je gaat meten en afstellen moet je de volgorde van het werkplaatshandboek in acht nemen.
Als je de verkeerde volgorde aanhoud staat alles fout en kun je weer opnieuw beginnen.

Wat is het probleem?
Misschien is het wel simpel op te lossen.
Avatar gebruiker
Iwema LPG
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 aug 2020, 13:18
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Hugo
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja


Re: Brandstofdruk meting / CO instelling

Berichtdoor LvO » 19 nov 2021, 21:33

De motor start onmiddellijk, loopt dan stationair te stotteren (op zeer regelmatig tempo, ca iedere seconde). En valt uit als de motor wat warmer wordt.
Heb nu vast kunnen stellen dat spinnenkop brandstof voorziet terwijl de luchtschijf op 'nul staat, blijkbaar behoort de Kjetronic dan niet-tot-juist-wel brandstof te voorzien. Ter correctie zou de CO schroef dan toch uitgedraaid moeten worden, correct? Vraag was dan of dat die schroef een eindstop heeft of uiteindelijk loskomt en intern naar beneden valt, wellicht zit die kennis er wel bij iemand die de K-jetronic al eens gedemonteerd heeft.
LvO
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 jan 2021, 20:44
Woonplaats: Ravels, Belgie
Roepnaam: Luuk
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee


Re: Brandstofdruk meting / CO instelling

Berichtdoor BenzHans2 » 20 nov 2021, 02:48

Al zeker 200 x.
Als hij direct start en pruttelt, kan te arm mengsel dus dan de schroef indrukken en kwartslag naar rechts draaien.
Als dat verbetering geeft mag hij nog een slagje.

Als hij bij direct starten zwarte wolk in de uitlaat geeft, staat ie veel te rijk en zal dus verzuipen en afslaan.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten