W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 19 okt 2018, 20:56

Brandstofmodule EZL0075450732

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Brandstofmodule EZL0075450732

Berichtdoor Mbmb » 24 aug 2018, 03:15

Dag allemaal,

Onlangs ontdekte ik dat een van de stekkers van de brandstofmodule behoorlijk was aangekoekt met iets plakerigs. Verder waren twee draaden behoorlijk gaan vervellen. Nu weet ik niet wat de functie van elke poort is (weet alleen de aansluiting van krukassensor te vinden, functie van rest is mij onduidelijk). Kan iemand dat mischien uitleggen? Bijgevoegd foto van de zelfde unit. Wil vooral weten hoe funest het is als een van de stekkers, draden zouden begeven.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Mbmb
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie


Re: Brandstofmodule EZL0075450732

Berichtdoor Leeflang » 24 aug 2018, 14:01

Dat is de ontstekingsmodule (EZL) van een motor met anti klop regeling (AKR).

EZL unit.jpg

  1. Vacuüm aansluiting
     
  2. Krukaspositiesensor
     
  3. Stekker A
    1. Bobine aansluiting 1
    2. Massa
    3. Foutsignaal
    4. Toerentalsignaal
    5. Afscherming van cilinderherkenningssensor
    6. Geschakelde plus (15)
    7. Cilinderherkenningssensor
    8. Niet gebruikt
  4. Stekker B
    1. Overbelastingsbeveiliging versnellingsbak
    2. Snelheidsbegrenzer
    3. Niet gebruikt
    4. Temperatuursensor koelvloeistof
    5. Min van temperatuursensor koelvloeistof
    6. Niet gebruikt
    7. Stationair schakelaar
    8. Vol gas schakelaar
  5. Klopsensoren
    1. Gezamenlijke min
    2. Klopsensor 2
    3. Klopsensor 1
  6. Codeerstekker
Zonder 1 weet de module niet hoe de motor belast wordt en kan de ontsteking niet op de belasting aanpassen.
2 wordt gebruikt voor het toerentalsignaal en de stand van de krukas.
Zonder 3 krijgt de module geen spanning en zal niet functioneren.
Zonder 4 kan de module de ontsteking niet aanpassen naar de verschillende bedrijfstoestanden van de motor.
Zonder 5 kan de module de ontsteking niet aanpassen als de motor gaat pingelen.
Zonder 6 kan de module 'denken' dat er een katalysator is aangesloten terwijl die er niet is, of omgekeerd.

Afhankelijk van welke stekker / draad ontbreekt zal de motor helemaal niet, slecht of niet optimaal lopen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6130
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Brandstofmodule EZL0075450732

Berichtdoor Mbmb » 25 aug 2018, 08:10

Dank je wel... De draden die aan t vervelen zijn gelukkig voor de klopsensor. Weet jij mischien hoe ik kan achterhalen of mijn EZL nog gezond is? Zijn wat ohm waardes die ik kan controleren. Graag ook ohm waardes voor de bobine als je die kunt achterhalen..Nogmaals dank
Avatar gebruiker
Mbmb
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie


Re: Brandstofmodule EZL0075450732

Berichtdoor Leeflang » 25 aug 2018, 13:45

Zonder signaal van de klopsensoren zal de module aannemen dat er slechte benzine gebruikt wordt en het ontstekingstijdstip later zetten.
Dat is slecht voor het verbruik en voor de prestaties.

Mercedes had ooit een tester (W 117 589 01 21 00) die tussen stekker A en de module aangesloten kon worden.
Met knippercodes van de LED van die tester kan de module sommige fouten aangeven.
Voor zover ik weet valt er aan de module zelf niets te meten, je kunt alleen de aangesloten componenten controleren.
Je kunt wel het ontstekingstijdstip meten met een motortestkast of stroboscooplamp (mits de motor loopt).

De primaire spoel van de bobine (1 - 15) moet 0,2 - 0,4 ohm zijn, de secundaire (1 - 4) 8 - 13 kiloohm.
Hoogspanning (rijden) gedraagt zich heel anders dan laagspanning (doormeten), dus ook bij correcte waardes kan de bobine defect zijn.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6130
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten