W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 jan 2018, 17:50

Centrale deurvergrendeling doet raar

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Centrale deurvergrendeling doet raar

Berichtdoor Lode96 » 04 jan 2018, 13:52

Goeiemiddag iedereen!

Ik zit met een raar probleem met mijn centrale deurvergrendeling in mijn SE500 (type1).
Zoals ik hier lees is het een gekend bij de W126 dat de centrale deurvergrendeling stuk gaat of niet werkt met het ouder worden.

In mijn geval werkt de centrale deurvergrendeling niet als ik de sleutel in deur steek, ook in de passegiersdeur slot doet die het niet. Wat ik nu wel merk is als ik hem start en begin te rijden dat enkele deuren wel in lock gaan (weet nu niet exact welke deuren), ik ga ervan uit dat dit normaal is? (soort van beveiliging zoals meeste wagens hebben?)
De pomp in de koffer doet het, deze hoor ik draaien als ik de batterij afkoppel en terug aankoppel.

Iemand een idee wat er mis kan zijn?? :)
Ik dacht aan een lek in het systeem maar dan zou het gehele systeem ook niet werken?
Lode96
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 dec 2017, 19:43
Woonplaats: Pellenberg
Roepnaam: Lodewijk
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Centrale deurvergrendeling doet raar

Berichtdoor Leeflang » 04 jan 2018, 14:31

Bij auto's van 1981 werk de centrale vergrendeling alleen via het bestuurdersportier.
Ook horen ze niet vanzelf op slot te gaan.
Ik zou het probleem zoeken in het slot van het bestuurdersportier, los contact / slechte verbinding of zo.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5929
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Centrale deurvergrendeling doet raar

Berichtdoor RD500SEC » 04 jan 2018, 15:12

Er kan meer mis zijn dan alleen de bedrading/schakelaar in de bestuurdersdeur, maar als de cv niet reageert op het slot is dat wel een goed punt om te beginnen.
Als niet alle deuren op slot gaan bij het afsluiten of openen, kijk je bij de deuren of kleppen die niet werken op vacuumlekken,of in de gele slangen met hun aansluitingen of in de vacuumelementen in de deuren en kleppen.

Als je ook afstandbediening op de cv hebt, kan ook daar nog een storing zijn of in de bedrading of in de module die ervoor zorgt dat de cv op de sleutel het niet doet. De afstandbediening zal in dat geval vaak ook niet werken.

Ook de cv pomp in de koffrbak heeft een stukje electronica in zich die na 27 jaar defecten kan hebben waardoor de vergrendeling raar gaat doen.

Vergeet ook de zekeringkast niet, zekeringen die geeen goed contact maken, zorgen ook voor spookstoringen, maar misschien heb je die al varvangen?
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1059
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Centrale deurvergrendeling doet raar

Berichtdoor Lode96 » 05 jan 2018, 12:37

Dank u voor de reacties :)!

Hmmm oke dan ga ik eens beginnen met mijn deur open te doen (moet toch plastieke railtjes van de ruitmechanisme vervangen en smeren :p ).
Ik heb geen cv op afstandsbediening, ben wel van plan om het erin te steken, lijkt me redelijk handig!
Ik hoop dat het niet de pomp is, ik heb die eens opgezocht en die zijn niet zo goedkoop :/ .

alle sinds dank u voor jullie reacties!
Lode96
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 dec 2017, 19:43
Woonplaats: Pellenberg
Roepnaam: Lodewijk
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Centrale deurvergrendeling doet raar

Berichtdoor Leeflang » 05 jan 2018, 14:15

Aangezien jouw auto geen element in het bestuurdersportier heeft voor de centrale vergrendeling moet je, bij inbouw van afstandsbediening, een versie aanschaffen met 1 stelmotor die dan het slot in het bestuurdersportier bedient.
De originele centrale vergrendeling zorgt dan voor ver- / ontgrendelen van de andere portieren, het kofferbak deksel en het tankklepje.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5929
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Centrale deurvergrendeling doet raar

Berichtdoor Lode96 » 05 jan 2018, 18:40

Dat wist ik nog niet :o .

Ik heb hier een vlug rond gekeken en ik las ergens dat u sprak van het merk SPY? Is dat een goed en betrouwbaar merk?
Ik las ook dat er 2 mogelijkheden zijn?

a) De originele stelmotor laten zitten en de 2de stelmotor van SPY aansluiten op het mechanisme van de originele stelmotor.
Ik snap niet goed hoe dat dan zou werken? Hoe sluit ik de stang van de ene stelmotor aan op de andere?

b) De originele stelmotor vervangen met de SPY stelmotor.
Als ik het goed begreep moet ik dan 2 kabels aansluiten op het kastje (SPY) en de 3 anderen waarschijnlijk op de pomp en het sleutelgat in de deur en etc?
Kan ik bij optie b dan nog altijd gebruik maken van de sleutel om de deuren open te doen?

Alvast bedankt!
Lode96
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 dec 2017, 19:43
Woonplaats: Pellenberg
Roepnaam: Lodewijk
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Centrale deurvergrendeling doet raar

Berichtdoor Leeflang » 05 jan 2018, 19:28

Wat je gelezen hebt is, denk ik, voor serie 2 van toepassing.

Je hebt nu nog geen stelmotor in het bestuurdersportier.
Vervangen of aan de originele aansluiten is dus niet van toepassing.
Je moet er eentje plaatsen, een elektrische tweedraads (vijfdraads kan ook, dan gebruik je 3 draden niet, maar die zijn meestal iets duurder).
Die stelmotor moet het stangenstelsel (van het pinnetje in de hoek) bedienen.
Het slot schakelt dan vanzelf de schakelaar van de originele centrale vergrendeling die dan de overige portieren etc. bedient, de andere portieren hoeven dus geen nieuwe stelmotoren te krijgen.

Het merk maakt m.i. niet veel uit, ze komen toch allemaal uit China en de werking is steeds vergelijkbaar.
Op eBay kun je vaak goedkopere vinden (een stelmotor vanaf ca. 3 dollar, de elektronica vanaf ca. 10 dollar, complete sets zijn er ook, maar dan houd je 1 of 3 stelmotoren over).
Als je voor een versie met klapsleutels gaat moet je opletten of de juiste blanco sleutels er bij zitten, ga je voor sleutelhangers dan heb je dat probleem niet.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5929
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Centrale deurvergrendeling doet raar

Berichtdoor Lode96 » 05 jan 2018, 19:50

Aaah oke, dit klinkt wat logischer in mijn oren :p !

Goed dan zal ik eerst mijn centrale vergrendeling inorde brengen en dan kijken voor zo'n systeem!
Dus dan zal ik die module niet moeten aansluiten aan de pomp zoals bij een type 2? Het gaat dan via het slot van de bestuurdersdeur naar de pomp die dan de rest op slot doet?
Lode96
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 dec 2017, 19:43
Woonplaats: Pellenberg
Roepnaam: Lodewijk
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Centrale deurvergrendeling doet raar

Berichtdoor Leeflang » 05 jan 2018, 20:12

Correct.
Je hoeft alleen maar de nieuwe stelmotor aan te sturen, de auto doet de rest.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5929
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Centrale deurvergrendeling doet raar

Berichtdoor Lode96 » 05 jan 2018, 20:39

Oke super!

Dank u wel!
Lode96
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 dec 2017, 19:43
Woonplaats: Pellenberg
Roepnaam: Lodewijk
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten