W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 jan 2018, 17:56

Distributieketting

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Distributieketting

Berichtdoor Lode96 » 22 dec 2017, 13:36

Hallo iedereen!

Ik ben gisteren begonnen met het kleppendeksel dichting van mijn se500 te vervangen en ik merkte hierbij op dat mijn ketting redelijk wat speling heeft (zie foto's). Mijn motor heeft 151.000 km op de teller staan, ik heb ook gisteren mijn bougies en bougiekabels vervangen omdat hij daarvoor op 7cillinders draaide. Ik kan me ook niet herinneren dat ik iets hoorde ratelen als hij draaide(symptoom van uitgerokken ketting).

Ik vraag me nu af of die speling wel normaal is? Of komt dit omdat er geen olie in het systeem zit? Want ik was ook bezig met een olie wissel.
Hoe weet ik of het de kettingspanner is of de ketting zelf? Kan ik de kettingspanner zelf aan spannen?(zo ja, hoe? :) )

Alle informatie is welkom ;) !

ketting normaal.png


Ketting opgetrokken.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Lode96
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 dec 2017, 19:43
Woonplaats: Pellenberg
Roepnaam: Lodewijk
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Distributieketting

Berichtdoor Machiel » 22 dec 2017, 23:39

Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Distributieketting

Berichtdoor Lode96 » 23 dec 2017, 00:13

Klopt dus wel degelijk, heb hem gevuld en gestart en draaide mooi, geen geratel of wat dan ook! De geleiders waren nieuw (heb hem nog niet zolang) en niet bros en niet beschadigd. Alle sinds bedankt! :)
Lode96
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 dec 2017, 19:43
Woonplaats: Pellenberg
Roepnaam: Lodewijk
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Distributieketting

Berichtdoor Leeflang » 23 dec 2017, 00:51

De ketting kun je niet zo controleren.
Als de motor niet loopt krijgt de kettingspanner geen oliedruk, de ketting wordt dus niet gespannen en zal altijd speling hebben.
En als de motor wel loopt kun je de ketting niet optillen zonder je vingers te verliezen.
Draai de motor op BDP en controleer dan bij beide nokkenassen of de markeringsstreepjes (ongeveer) goed staan.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5929
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten