Met een andere MB Club hebben we onlangs een technische dag (bij Gruyter en de Jong) gehad en 'De Stalling' was een van de onderwerpen.
Hieronder de conclusies...
Bandenspanning1. Zorg dat je banden extra hard zijn opgepompt (3 á 3,5 bar)
2. Rij als je de auto weer uit de stalling haalt ze eerst even warm (10km) op deze spanning voordat je ze op de normale spanning terug brengt.
Brandstof1. Zorg voor een volle tank als je de auto weg zet. Dit zodat eventuele condens in je tank tot het minimum beperkt blijft.
2. Voeg een flesje benzine 'verbeteraar' toe aan je benzine. Dit zorg o.a. dat evt. condens wordt geneutraliseerd.
OlieAls je olie (bijna) aan vervanging toe is, vervang deze dan VOOR je de auto in de stalling zet en wacht niet tot het voorjaar. Oude olie is vervuild en dat vuil kan neerslaan als je de auto lang stilzet. Bij schone olie heb je daar geen last van.
AccuOok een losgekoppelde accu loopt langzaam leeg.
Loskoppelen is dus niet altijd beter.
Een goede druppellader (bijv. Ctek) kan helpen de accu gevuld te houden.
Af en toe startenJe auto af en toe starten, doet vaak meer kwaad dan goed.
Hierdoor ontstaat condens in je uitlaat dat weer zorgt voor roest.
Een stalling van 3 maanden is doorgaans geen probleem voor een motor.
HoesHeb je een (ademende) beschermhoes, gebruik deze dan.
In drie maanden tijd kan er een hoop stof en vuil neerslaan.
Ook vogelpoep wil je niet 3 maanden op je lak hebben.
Parkeerrem hebben we het niet over gehad.
Maar als de auto vlak staat, dan zou ik deze niet op de parkeerrem zetten, maar de automaat gewoon in 'N' of 'P'.
Schoonmaaktip van die dag Men had nog een tip om eens in de zoveel tijd je saccobretter of zijstrips los te maken en het vuil daarachter weg te halen. Vuil zorgt voor wrijving en wrijving kan je lak beschadigen met als gevolg... roest.