W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 18 aug 2019, 22:26

Dynamo kool borstels vervangen

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Dynamo kool borstels vervangen

Berichtdoor GuusT » 17 mei 2010, 22:33

Onderweg naar huis ging vandaag mijn accu lampje branden, voorzichtig en zonder al te veel elektr. naar huis gereden en daar even de multimeter er aan gehangen.
11.8 volt dus dynamo laadt dan niet meer, normaal moet het tussen de 13 en 14.4 volt liggen.

In 70% van de gevallen zijn dan gewoon de koolborstels versleten en dus naar de automaterialen handel een nieuwe koolborstel/gelijkrichter gehaald.

De dynamo zit met 3 bouten vast en daar begin je mee.

Dynamo_022.jpg



Bovenste bout 13 mm sleutel geheel verwijderen en na demontage van de onderste bout
(17mm sleutel) haal je de hele beugel weg.

Dynamo_035.jpg



Aan de kant van de uitlaat draai je dan eerst de moer van de onderste STELBOUT weg en trek de bout er uit.

Dynamo_025.jpg



Nog één bout en de hele dynamo kan er uit(stekker er uit trekken.

Dynamo_024.jpg



Op de achterkant van de dynamo zit met 2 schroeven de brug vast en na het losdraaien trek je die er voorzichtig uit.

Dynamo_028.jpg



Hier het verschil, links de oude met één totaal afgesleten kool borstel.

Dynamo_029.jpg



Voor je de nieuwe brug monteert maak je even de lip in de dynamo goed schoon,
de gedeeltes die omcirkelt zijn komen op elkaar te zitten dus koolborstels voorzichtig
naar binnen indrukken en weer vast zetten.

Dynamo_032.jpg



In omgekeerde volgorde weer alles samen bouwen, V-snaar er op en met de onderste 17mm bout (tegen de klok) in de snaar spannen, snaar staat strak als je nog net de snaar 1/4 slag kan kantelen.

Multimeter opnieuw er op en starten, 14.14 volt dus goed.

Dynamo_036.jpg



26 euro en een uurtje werk maar de moeite waard van het proberen, het werkt niet altijd want soms zijn de wikkelingen verbrand of liggen de lagers eruit, maar echt voor 70% van de gevallen heb je zo weer een zgan dynamo.

Guus.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 861
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re:Dynamo kool borstels vervangen

Berichtdoor ElGriffo » 17 mei 2010, 23:48

Mooi werk guus, wist je dat er in het onderhoudsschema staat dat je bij een bepaalde grote beurt de koolborstels moet kontroleren.

klein advies voor de wat minder technische onder ons , haal eerst altiid de min pool van de accu los voordat je aan een dynamo of startmotor werkt.

grt


EG
ElGriffo
 


Re: Dynamo kool borstels vervangen

Berichtdoor Frank117 » 17 aug 2010, 00:44

Misschien nog even dit:
als je de oude regulator/koolborstels demonteert, ga dan voor de montage van de nieuwe set even goed met perslucht in de alternator. Je staat ervan versteld wat daar allemaal uitkomt, de koolborstels van de oude regulator zijn door de slijtage herleid tot stof en dat heeft zich opgehoopt in de hele alternator. Wat dan later tot problemen kan leiden: koolstof is electrisch geleidend en kan een slechte werking van de nieuwe regulator veroorzaken.
Zelf eens voorgehad met een Golfje: 16,5 volt op de batterij!!!
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 992
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten