door Gelder » 30 sep 2010, 11:22
Even een update:
Inmiddels ben ik mijn auto al bijna 6 weken kwijt. Ja dat is totaal belachelijk lang en ik moet al mijn 'zen' inzetten om mijn geduld niet totaal te verliezen...
Afgezien daarvan:
Kort na mijn vorige bericht werd gemeld dat de auto 'klaar' was. Ik kon proefrijden en het ging als een speer. Wat een pluk vermogen heb ik erbij! Moet echt oppassen dat ik de achterbanden niet binnen 1 maand naar god help. Airco deed het weer prima en voor zover ik kon zien op het dashboard functioneerde alle electrische dingen goed.
Helaas bleek ook dat er nog wel het een en ander NIET klopte. De motor liep niet mooi vlak zoals beloofd en, nog erger, toen hij goed op temperatuur was kwam er een hele lelijke blauwe pluim uit de uitlaat bij flink gas geven. Dus de auto laten staan.
Auto4you op zoek naar het probleem; Na nieuwe bougies, ontstekings kabels, rotor vervangen, vacuumslangtjes checken was het probleem nog niet boven water. Dus het blok ging weer open. Cylinderkop eraf, en wat bleek; de koppakking lekt op een oliekanaal. Tsja klinkt logisch. Afijn, pakking bestellen, weer dagen verder.
Inmiddels is ook de nokkenas-ketting, geleider en spanner vervangen (waarom weet ik niet) en liggen er, as we speak, weer twee cylinderkoppen af. Als het allemaal klopt gebeurt zoals men zegt is er nu zo ongeveer geen rubbertje of pakking dat niet vervangen is... Ik vraag me wel af hoe het komt dat dat nodig is bij een blok dat 66000 mijl gelopen heeft. De garage heeft het dik onderschat en niet goed voorbereid maar ze gaan tenminste wel door tot het gaatje om het alsnog in orde te krijgen. Over de prijs geen gezeur, die blijft 1600€ behalve dat ik bijbetaal voor een nieuwe 500 uitlaat (tot aan de achterste demper) en gereviseerde startmotor. (die moest van mijn 420 af, want past niet). Totale meerprijs 300€. En dat vind ik dan weer niet veel.
Vandaag zou de nokkenasketting binnen komen, en gaat de hele boel weer in elkaar. Het duurt eindeloos dus ik hoop maar dat dat blok straks helemaal top is. Ben zowat vergeten dat ik een ongelooflijke toffe bak van een auto heb...
Nou, keep you posted,
Gelder Dermout
Al doende leeft men