Delen kunnen in verschillende mate krimpen dan wel uitzetten en net wel of net geen contact gaan maken.
Het lastige is het opsporen van het defect.
Zonder oscilloscoop of frequentieteller is de sensor slechts rudimentair te testen, zonder functiegenerator is tellerbak niet te testen en dat zijn instrumenten die niet iedereen zomaar in huis heeft, of eventjes voor een test aanschaft.
Sommige multimeters kunnen overigens ook frequentie meten, de kans dat je zo eentje hebt is al ietsje groter, maar nog steeds erg klein.
Sensor en bedrading testen:
Je kunt aan de rechthoekige 8-polige stekker de weerstand van de sensor meten: tellerbak verwijderen, stekkers er af halen, de weerstand meten tussen gaatje 3 en 5 van de stekker, die moet ongeveer 2000 ohm zijn.
De weerstand tussen gaatje 3 en massa moet (nagenoeg) 0 ohm zijn.
De spanning tussen gaatjes 7 en 3 moet ruim 12 volt zijn als de auto op contact staat.
Als je het aandurft zonder tellerbak een proefritje te maken, of de achterkant op te bokken en dan de achterwielen aan te drijven (kan link zijn, begin er niet aan als je je niet volledig bewust bent van wat daarbij mis kan gaan!), kun je ook nog de wisselspanning tussen gaatjes 3 en 5 meten, die hoort bij 40 km/u meer dan 1 volt te zijn.
Als je de frequentie kunt meten, moet die bij toenemende snelheid steeds hoger worden.
Nog mooier is het om het signaal met een oscilloscoop te beoordelen.
Tellerbak testen:
De functiegenerator een sinus- of blokgolf laten genereren, de offset zo instellen dat het gehele signaal positief is, met een piekwaarde van een volt of twee.
Op pinnen 7 en 3 van de tellerbak een 12 volt gelijkspanningsbron aansluiten (plus aan 7, min aan 3) en aan pinnen 3 en 5 een functiegenerator (plus aan 5, min aan 3), bij toenemende frequentie van het aangeboden signaal moet de snelheidsweergave oplopen.
En dan nog weet je alleen maar of het probleem in de sensor plus bedrading zit, of in de tellerbak.
Daarna zul je met vervolgmetingen het probleem nader moeten lokaliseren en dan verhelpen.Statistieken: Geplaatst door Leeflang — 26 mei 2018, 00:36
]]>