W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 18 okt 2018, 06:11

Geen ontsteking 500SEC

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor steven500 » 02 sep 2018, 10:31

Gisteren na een kilometer met pech aan de kant...
Na onderzoek blijkt er geen ontsteking.
Na wat metingen(dankzij het forum)vastgesteld dat de bobine defect is.
Nu mijn vraag,als ik een nieuwe Bosch bestel online kan ik toch niks misdoen?
Als ik alles ingeef van mijn wagen kom ik uit op een Bosch met een ander nummer.
Kan ik daar fout mee doen?
Alvast bedankt voor de info.
steven500
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 27 jun 2018, 08:32
Roepnaam: steven
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W163 270CDI


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor steven500 » 02 sep 2018, 12:36

Bobine nog eens gemeten daar heb ik tussen klem 1 en 15 0,4ohm.Stekker in multimeter zat er niet goed in,vandaar het opnieuw meten.Dus een beetje verder zoeken.Hopelijk niet de ontstekingsmodule.
steven500
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 27 jun 2018, 08:32
Roepnaam: steven
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W163 270CDI


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor Crunchy » 02 sep 2018, 14:08

Het ontstekingsmodule zou het heel goed kunnen zijn, maar dat is zo duur nog niet hoor.
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 28 nov 2013, 15:18
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor steven500 » 02 sep 2018, 18:05

Morgen eens informeren bij de dealer.
Hoop dat het meevalt.
steven500
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 27 jun 2018, 08:32
Roepnaam: steven
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W163 270CDI


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor Coupe280 » 02 sep 2018, 18:45

Steronderdelen.nl
Coupe280
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 17 apr 2011, 11:52
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor RD500SEC » 02 sep 2018, 19:03

Zit de groene stekker goed in de ontstekingsmodule?
Ook de andere stekkers even aandrukken, goede kans dat dat je probleem oplost.

Over de bobine: er zijn bobines die met voorschakelweerstand werken, en er zijn er die zonder deze weerstanden hun werk doen. De jouwe werkt volgens mij zonder?
Dat kan het verschil verklaren wat je vind in onderdeelnummer. Mogelijk zit er bij jou niet de juiste op?
Hier zijn wel topics over welke waarbij hoort.

post197133.html?hilit=Bobine%20met%20voorschakelweerstand#p197133
In dit topic vind je de bobine die wordt gebruikt met voorschakelweerstand
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1153
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor steven500 » 14 sep 2018, 19:29

Heb reeds verschillende dingen gecontroleerd en schiet niet veel meer over,alles is nieuw met uitzondering van ontstekingsmodule,krukassensor en de groene draad die uit de ontsteking komt.
Mocht iemand info hebben hoe je de krukassensor uitmeet?
Oja de massapunten zijn goed.
Alvast bedankt voor de info en het meedenken.
steven500
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 27 jun 2018, 08:32
Roepnaam: steven
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W163 270CDI


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor steven500 » 14 sep 2018, 20:08

De krukassensor gemeten en kwam op ee 790ohm.
Ik weet met een scoop weet je meer.
Dus zal op zoek moeten naar een ontstekingsmodule.
Mocht iemand eentje te koop hebben met volgend stuknummer 0075450732.
Alvast bedankt voor de reacties.
steven500
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 27 jun 2018, 08:32
Roepnaam: steven
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W163 270CDI


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor Leeflang » 14 sep 2018, 23:37

Je kunt ook nog de spanning meten die de krukassensor genereert.
De meter op wisselspanningsmeting zetten en aansluiten op beide aansluitingen van de groene draad.
Afhankelijk van het toerental moet er een spanning in de buurt van 0,3 - 1 volt te meten zijn.
Tijdens het starten zal het toerental erg laag zijn, dus zal de spanning eerder in de buurt van 0,3 dan 1 volt zijn.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6130
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor Mbmb » 15 sep 2018, 13:22

Zo te horen zitten al jouw meetwaarden in goede ranges. Grote kans dat de beruchte module is... Nu heb je geluk dat je nog type 1 module hebt..anders $$$
Avatar gebruiker
Mbmb
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor steven500 » 15 sep 2018, 14:57

Helaas is het type 2...alles is van 1990 helaas.
steven500
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 27 jun 2018, 08:32
Roepnaam: steven
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W163 270CDI


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor Mbmb » 16 sep 2018, 08:51

Zou zeggen lees mijn rubriek "ontstekkingsmodule W124 in W126 kan dat". Ik kon geen occasion vinden en nieuwprijs belachelijk duur. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat de modules oververhit raken en intern doorbranden. Er schijnt een relatie te zijn tussen inferieur bougies (bij Bosch groen ipv blauwe lijn) en versleten bougiekabels, rotor kap etc.. Als je dit ook wilt vervangen en allemaal orgineel wilt houden dan moet je bijna een tweede hypotheek nemen om dit bekostigen... suc6
Avatar gebruiker
Mbmb
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor BenzHans2 » 16 sep 2018, 10:04

Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3533
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor steven500 » 16 sep 2018, 14:33

Dank je Hans voor de link,heb eerlijk gezegd een beetje schrik om eentje tweedehands te kopen voor dit bedrag.
Kan ook reeds zijn beste tijd gehad hebben.
Had deze week contact gehad met een bedrijf dat ontstekinsmodules repareerd,en raad eens juist mijn type kunnen ze niet herstellen...
@Mbmb hed je vorige post gelezen,klinkt op zich interessant.
Nog even dit,ik heb iemand in mijn kenniskring en die man is ingenieur elektronica,volgens hem zijn het de mosfet transistor(s) die de geest geven.
Hij wil wel eens proberen om deze te openen en te herstellen.
Heb er alleen niet veel hoop op,aangezien ze bij een reparatie center al zeggen dat het niet mogelijk is bij dit type.
steven500
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 27 jun 2018, 08:32
Roepnaam: steven
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W163 270CDI


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor Vlim » 16 sep 2018, 16:50

De modules worden af fabriek gemonteerd met een laag koelpasta aan de achterkant. Die vergaat na jaren, verversen ervan kan geen kwaad. Heb ook al eens zitten denken aan een extra koeling door middel van een ventilator of koelelement voor een PC.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1757
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE - 1984
500SE - 1980
400SE - 1993
230CE - 1988
CL500 - 2000


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor BenzHans2 » 16 sep 2018, 18:10

Bij eBay heb je wel garantie op de werking, mits erbij staat dat hij niet werkt.
Bij onjuiste werking, krijg je je geld dus terug
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3533
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor Mbmb » 17 sep 2018, 09:08

Om betere koeling te bewerksteligen zou je de module een 1/2 cm van de chassis moet bevestigen, met het aanbrengen van extra afstandsringen op de bevestigingspunten. Zo houd je ruimte achter de module voor circulatie van lucht, met andere woorden convectie. De radiator ventilator creert in principie voldoende luchtbeweging in de motorruimte voor convectie warmtewisseling. Je kunt dit testen als je een infrarood thermometer hebt (met en zonder afstandsringen)..... Ik kan dit iedereen aanraden die nog een gezonde module heeft!
Avatar gebruiker
Mbmb
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor hans000 » 17 sep 2018, 10:01

Die Tip ga ik zeker opvolgen.

Bedankt :handgestures-thumbup:
Groet Hans
Avatar gebruiker
hans000
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 09 sep 2016, 14:56
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Uppie met wel 3 cilinders en 60 pk wouw.


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor Frank117 » 17 sep 2018, 10:36

Mbmb schreef:Om betere koeling te bewerksteligen zou je de module een 1/2 cm van de chassis moet bevestigen, met het aanbrengen van extra afstandsringen op de bevestigingspunten. Zo houd je ruimte achter de module voor circulatie van lucht, met andere woorden convectie. De radiator ventilator creert in principie voldoende luchtbeweging in de motorruimte voor convectie warmtewisseling. Je kunt dit testen als je een infrarood thermometer hebt (met en zonder afstandsringen)..... Ik kan dit iedereen aanraden die nog een gezonde module heeft!


Ik deel die mening niet. Warmteoverdracht gaat beter van metaal (achterkant module) naar metaal (binnenspatbord). Ze waren bij Mercedes niet gek toen ze het zo uitgevoerd hebben. Wel ervoor zorgen dat er voldoende warmtegeleidende pasta tussen de contactvlakken zit.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 968
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: Geen ontsteking 500SEC

Berichtdoor Mbmb » 17 sep 2018, 11:08

Meningen zijn prachtig om te horen; ik zou zeggen meten is weten. Als de warmte hopelijk aankomt op de binnespatbord (let op moet eerst nog door een dikke laag lak heen!) hoe denk je dat de warmte vandaar dissipeert?, geleiding of convectie? Uiteindelijk moet je t hebben van convectie om warmte af te voeren. Maar, ook bij `Das Haus' hebben ze t weleens mis hoor. Waarom worden r anders voortdurend verbetering aangebracht :).. Het beste is natuurlijk combinatie van beide, een dikke plak metaal met luchtkanalen, maar dat is ingewikkeld en je hebt de ruimte niet.

Al gekheid op een stokje, het feit dat zo'n peperduur ding zo heet kan worden voor redelijk simpele taak geeft aan dat toendertijd electronica nog in kinderschoenen zat. Mercedes (BMW, AUDI, PORSCHE) had nooit deze modules van Bosch moeten accepteren.
Avatar gebruiker
Mbmb
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 23 apr 2017, 10:11
Woonplaats: Borneo Azie
Roepnaam: Moes
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Stuur rechts, engelse auto, woonplaats Borneo Azie

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten