door Wasibi » 09 okt 2011, 11:04
Ik heb de Laserlines er in zitten en dat bevalt goed!
Je moet niet zozeer denken dat de bougie direct een beter resultaat op de prestaties geeft.
Het probleem met LPG is ionisatie, Ionisatie betekent dat je tussen 2 electroden een hoogspanning zet en het lucht / brandstof mengsel op een gegeven moment gaat geleiden en dan de vonk overspringt.
Met LPG ioniseert het moeilijker. Dit betekent dat de hoogspanning (natte vinger) 60% hoger moet worden om de vonk te laten springen.
Dit is weer een aanslag op kabels, en verdeler. Hoogspanning sloopt isolatie, dit is de reden dat je bij LPG vaker kabels en rotor moet vervangen.
Een remedie bij LPG is het verkleinen van de electrode afstand. Ionisatie spanning wordt lager maarrrr ook de vonk is minder krachtig.
Dit is een compromis.
Bij de laserline hebben ze de electroden puntig gemaakt, dit geeft het zelfde effect als het verkleinen van de electroden afstand voor de ionisatie spanning. Maar heeft wel het voordeel van een krachtige vonk!
Nu vraag je je natuurlijk af waarom ze gewone bougies niet puntig maken?
Dit heeft te maken dat de bougie absoluut niet mag gaan gloeien door de temperatuur en daarmee ongecontroleerde onsteking veroorzaakt.
Een gewone bougie slijt doordat de centrale electrode rond wordt, met stijgen van de ionisatiespanning tot gevolg.
Halo bougies (ik heb er geen ervaring mee) hebben een ringvormige electrode, ik betwijfel of dit een positief effect heeft. Het vonken gaat op 1 plek en daar waar toevallig een ionisatiekanaal wordt gevormd. Het volgt geen vast patroon.
Ik zou de keuze maken tussen de standaard met verkleinde electrode afstand of Laseline!
Alex.
Grolsch en Guinnes beer expert.