W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 mei 2022, 22:47

Hoe werkt de accumulator?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Hoe werkt de accumulator?

Berichtdoor Rangeboom » 23 aug 2015, 09:33

Gisteren i.v.m. warmstartproblemen een accumulator opgehaald bij onze mercedesvrienden in Zutphen.
Los van het feit dat de oude accumulator tóch anders bleek te zijn dan de nieuwe; hoe test je of zo'n ding in orde is?
Volgens sommigen zou je met perslucht op de drukaansluiting moeten testen of er aan de achterkant ook lucht uit komt.
Zo ja, is de accumulator inwendig lek.
Klopt dat verhaal wel?

Dat is nl bij beide het geval!
Als je je vinger op de tuit houdt en na een paar tellen er af haalt, komt er tóch een "pfieuw" uit de retouraansluiting.
Maar als ik aan datzelfde tuitje zuig, lijkt de onderdruk te blijven bestaan en blijft mijn tong aan het tuitje " hangen".
Zit er mischien toch nog een ventieltje in die accumulator die bij een te hoge druk gaat openen?
Rangeboom
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 29 jun 2014, 10:30
Woonplaats: Prov. Drenthe
Roepnaam: Luuk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes R107 420SL 1986
Maserati Gransport 2006
Alfa Romeo 3.0 166 2005
Opel Senator 3.0 24v CD 1991
Opel Commodore GSE coupe '76


Re: Hoe werkt de accumulator?

Berichtdoor Leeflang » 23 aug 2015, 13:55

Dat verhaal klopt.
Er zit geen ventieltje in.

accumulator.gif

De accumulator heeft twee kamers.
De benzinepomp perst benzine in de ene kamer (roze in de tekening), de andere kamer (blauw) heeft een veer (58 / geel) die daar tegenin werkt.
Beide kamers zijn van elkaar gescheiden door een membraan (rood in de tekening) met een plaat (59 / groen) eraan.
De plaat zorgt ervoor dat het membraan niet te ver opgerekt kan worden.
Een andere plaat (60 / oranje) met gaatjes zorgt ervoor dat de erin geperste benzine een beetje verdeeld wordt over het gehele membraan.
Uit de ontluchtingsopening (61) ontwijkt de overdruk die door verplaatsing van het membraan ontstaat.
In principe zou dat naar de open lucht kunnen, maar als het membraan lekt is spuit daar onder druk van de benzinepomp de benzine uit, vandaar dat er een lek leiding aan zit die teruggaat naar de tank (i.c. de zuigzijde van de pomp).
Wordt de pomp uitgeschakeld, dan zorgt de veer ervoor dat het membraan terug geduwd wordt, waardoor er een tijd lang druk in het systeem blijft (als alles goed is minstens 30 minuten op 3 bar), totdat de roze kamer weer helemaal leeg is (door lekkende leidingen of injectoren).

Het is dus logisch dat er wat lucht (ca. 20 cm³) ontwijkt uit de ontluchtingsopening als er aan de andere kant benzine of lucht in geperst wordt, maar dat moet stoppen als de roze kamer geheel gevuld is.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6714
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Hoe werkt de accumulator?

Berichtdoor Machiel » 23 aug 2015, 18:12

Even gegoogled, maar ik kan het zo snel niet vinden. Waarom is het nodig of handig om druk te houden als de pomp is uitgeschakeld?
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Hoe werkt de accumulator?

Berichtdoor Douwe » 23 aug 2015, 19:51

om verdamping van de benzine en zo gasvorming van de brandstof in de brandstof leidingen te voorkomen
als de leidingen niet goed op druk staan verdampt de brandstof wat slecht starten veroorzaakt bij warme motor
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hoe werkt de accumulator?

Berichtdoor Machiel » 23 aug 2015, 20:01

Leerzaam! :handgestures-thumbup: Maar zo'n accumulator zal vast geen twee weken lang zoveel druk erop kunnen houden. Dus hoe gaat het dan bij een koude start? Of is het wel degelijk de bedoeling dat een goed werkend exemplaar zo lang de druk erop houdt?
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Hoe werkt de accumulator?

Berichtdoor Douwe » 23 aug 2015, 20:40

zo als je bij de uitleg van leeflang kon lezen (als alles goed is minstens 30 minuten op 3 bar) blijven
dus geen weken of dagen
normaal bij de eerste start word de brandstof pomp bekrachtigt bij het op contact zetten of tijdens het starten
en die pompt het systeem weer op druk :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Hoe werkt de accumulator?

Berichtdoor Leeflang » 23 aug 2015, 21:13

Met een koude motor bestaat het risico op ontstaan van die gasbellen in de leidingen ook niet meer.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6714
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Hoe werkt de accumulator?

Berichtdoor Machiel » 23 aug 2015, 22:38

Bedankt, heren! Dus waarschijnlijk is het allemaal zo uitgekiend dat de druk er pas af is als de motor en de leidingen voldoende afgekoeld zijn om geen gas meer te laten ontstaan.

Leuk om te weten, weer.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast