i c u r 2 y 4 m e schreef:het relais kan ik slecht doormeten (gegevens staan niet op ALLDATADIY.com)
Zo ingewikkeld is het niet, de bekrachtigingsspoel zit tussen aansluiting 15 (+ kant) en 31 (massa). De schakelaar zit tussen 30 (ingang) en 87 (uitgang).
De zekering zit tussen 30 en de schakelaar.
Sommige versies van het relais hebben meerdere nummers 87 (87E en/of 87L), die zijn allemaal aan elkaar doorverbonden.
Er zijn ook versies waar een aansluiting 30a aan zit, die is via de zekering verbonden aan 30.
usr onderaanzicht.jpg
De overspanningsbeveiliging bestaat uit een zenerdiode, die zit tussen 30a (en via de zekering dus ook aan 30) en 31.
Waarschijnlijk staat het schakelschema zelfs op het relais afgedrukt
usr zijaanzicht.jpg
Dus 15 aan +12V en 31 aan massa, dan moet de weerstand tussen 30 en 87 nul ohm worden (meten op het meest gevoelige bereik van je meter) en zonder spanning over 15 en 31 moet de weerstand tussen 30 en 87 oneindig zijn.
Een betere test is te meten aan het relais in bedrijf.
Dat is wel wat lastiger, want je kunt niet bij de pootjes als het relais in zijn houder zit.
De volgende test is link, want je kunt gemakkelijk een kortsluiting veroorzaken!Haal het relais er uit, wikkel een dun draadje om aansluiting 87.
Zorg ervoor dat het draadje goed contact maakt met die pin, maar geen contact kan maken met de andere pinnen en met het metalen huis (dat zit ook aan massa), ook niet als je het relais weer in zijn houder steekt!
Als de motor aan is moet de accuspanning (ruim 12 V) op het draadje te meten zijn (andere draad van de meter aan massa).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.