W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 07:16

hoog stationair na airco issue

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

hoog stationair na airco issue

Berichtdoor i c u r 2 y 4 m e » 01 mei 2011, 18:01

Ik heb van de week mijn airco na laten kijken. Systeem was leeg, maar wel goed vacuüm te trekken. 1500 Gr. gas erin, en proberen. Pomp sloeg niet aan. Gisteren eerst zelf maar is spanning op de pomp gezet. Ging prima, pomp sloeg keurig aan. Daarna echter ging en bleef de motor ipv met 900 toeren, met 1700 toeren draaien stationair. Ook het ABS controle lampje (antilock) btand vanaf dat moment.

Ik heb alle zekeringen nagekeken, ook de steekzekering van 10A overspanningsrelais. issue blijft. Heeft iemand een idee?
i c u r 2 y 4 m e
 


Re: hoog stationair na airco issue

Berichtdoor Rene500SEC » 01 mei 2011, 21:01

zekering op het grote relais checken
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: hoog stationair na airco issue

Berichtdoor MB280E » 01 mei 2011, 21:35

overspanningsrelai stuk?

Heb ik op mijn 560SL
Dan draait ie ook >1500tr/min. en lampje ABS brand.
Heb geen idee waar deze overspanningsrelai zit in een W126
Avatar gebruiker
MB280E
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 21 sep 2008, 17:02
Woonplaats: Gent
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 280E 1982
R107 560SL 1985
S124 300TDT


Re: hoog stationair na airco issue

Berichtdoor Rene500SEC » 01 mei 2011, 22:19

heb de zekering doorgemeten?

Soms lijkt ie heel en is hij kapot.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: hoog stationair na airco issue

Berichtdoor i c u r 2 y 4 m e » 03 mei 2011, 19:23

Als je een type 2 hebt zit hij (als je achter het stuur zou zitten) iets links van het midden onder de motorkap tegen de voorruit aan. Je ziet daar twee grote relais (een met kick down en een met klima) en daarnaast een zilver kastje met een rode deksel en daarin een 10A zekering. Meestal is de zekering kapot, soms het hele relais (kost ongeveer 50 euro).

In een type 1 schijnt hij in de zekeringkast zelf te zitten, maar daar weet ik minder van.

MIjn zekering is heel, het relais kan ik slecht doormeten (gegevens staan niet op ALLDATADIY.com). Heb nog de tip gekregen eenkoude reset te doen (accupolen los en tegen elkaar houden, tijdje lost laten en hopen dat het systeem zich reset). Ga ik van de week proberen (heb hem al weer in de garage gezet... het blijft een weekend auto)
i c u r 2 y 4 m e
 


Re: hoog stationair na airco issue

Berichtdoor Vlim » 03 mei 2011, 20:18

accupolen los en tegen elkaar houden


1 van beide accupolen loshalen lijkt me genoeg, hoor.

Een kapot overspanningsrelais komt vaak voor. Zekering heel, relais toch kapot.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2187
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: hoog stationair na airco issue

Berichtdoor Leeflang » 04 mei 2011, 01:15

i c u r 2 y 4 m e schreef:het relais kan ik slecht doormeten (gegevens staan niet op ALLDATADIY.com)

Zo ingewikkeld is het niet, de bekrachtigingsspoel zit tussen aansluiting 15 (+ kant) en 31 (massa). De schakelaar zit tussen 30 (ingang) en 87 (uitgang).
De zekering zit tussen 30 en de schakelaar.

Sommige versies van het relais hebben meerdere nummers 87 (87E en/of 87L), die zijn allemaal aan elkaar doorverbonden.
Er zijn ook versies waar een aansluiting 30a aan zit, die is via de zekering verbonden aan 30.
usr onderaanzicht.jpg

De overspanningsbeveiliging bestaat uit een zenerdiode, die zit tussen 30a (en via de zekering dus ook aan 30) en 31.

Waarschijnlijk staat het schakelschema zelfs op het relais afgedrukt
usr zijaanzicht.jpg

Dus 15 aan +12V en 31 aan massa, dan moet de weerstand tussen 30 en 87 nul ohm worden (meten op het meest gevoelige bereik van je meter) en zonder spanning over 15 en 31 moet de weerstand tussen 30 en 87 oneindig zijn.

Een betere test is te meten aan het relais in bedrijf.
Dat is wel wat lastiger, want je kunt niet bij de pootjes als het relais in zijn houder zit.
De volgende test is link, want je kunt gemakkelijk een kortsluiting veroorzaken!
Haal het relais er uit, wikkel een dun draadje om aansluiting 87.
Zorg ervoor dat het draadje goed contact maakt met die pin, maar geen contact kan maken met de andere pinnen en met het metalen huis (dat zit ook aan massa), ook niet als je het relais weer in zijn houder steekt!
Als de motor aan is moet de accuspanning (ruim 12 V) op het draadje te meten zijn (andere draad van de meter aan massa).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: hoog stationair na airco issue

Berichtdoor i c u r 2 y 4 m e » 04 mei 2011, 23:29

Thx. Dit gaat helpen. Ik heb wat te doen zaterdag. Laat het weten!
i c u r 2 y 4 m e
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten