W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 20 jun 2019, 14:19

Hoog toerental koude start

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Hoog toerental koude start

Berichtdoor e.luijpers » 03 mei 2019, 18:37

Hallo allen,

Inmiddels zo'n 700 km getoerd met de nieuwe aanwinst. Voornamelijk op de snelweg. Moet zeggen hij loopt heerlijk.
Echter, als ik hem koud start schiet hij in zijn toeren omhoog, zo tegen de 1500. Dit duurt erg lang. Pas als hij zijn bedrijfstemperatuur van +/- 80 graden? heeft zakt hij af. Ik heb hem dan stationair op 900 toeren, dan loopt hij het lekkerst als hij in de versnelling staat. Verder is het zo dat als ik hem start als ie warm is, hij daar behoorlijk wat moeite mee heeft!
Vindt het wel vervelend dat het zo lang duurt voordat het toerental omlaag gaat. Is dat normaal?
Ik heb op het forum zitten zoeken en lees dat het wil helpen om de stappenmotor schoon te maken en te kijken naar het OVP-relais. Dit zou wel eens kapot kunnen zijn. Waarom? Omdat ik bij het weghalen van een stickertje, dat daar stiekum zat, zag dat het ABS-lampje brand.
Dus, wat is slim om te doen?
Beginnen met OVP-relais en schoonmaken stappenmotor? Of kan ik beter ergens anders mee beginnen.

Alvast bedankt!
Voor een ieder Menz een Bezte BenzWenz!
e.luijpers
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 22 apr 2019, 21:36
Woonplaats: Beuningen Gelderland
Roepnaam: Eric
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee


Re: Hoog toerental koude start

Berichtdoor Leeflang » 06 mei 2019, 15:22

Een 280 heeft geen stappenmotor, daar hoef je dus niet naar te zoeken.
Het OVP relais kan het ABS probleem veroorzaken, maar heeft bij jouw auto geen invloed op het toerental.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6247
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Hoog toerental koude start

Berichtdoor Vlim » 06 mei 2019, 15:49

Bij een 280 is het een kwestie van een compromis zoeken met behulp van de stelschroef.

Controleer ook op plekken waar hij valse lucht kan aanzuigen.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1884
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Hoog toerental koude start

Berichtdoor e.luijpers » 06 mei 2019, 19:30

Dank voor jullie reactie, ga ermee aan de slag.
Heb op het forum ook gelezen dat het smeren van het stangenstelsel wel eens wil helpen. Ga ik ook doen.
Zal hier melden wat de resultaten zijn.
Voor een ieder Menz een Bezte BenzWenz!
e.luijpers
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 22 apr 2019, 21:36
Woonplaats: Beuningen Gelderland
Roepnaam: Eric
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee


Re: Hoog toerental koude start

Berichtdoor basco » 15 mei 2019, 12:37

ik heb ook een 280SE uit '80 en PRECIES hetzelfde probleem. Ik vermoed een vacuüm probleem. Heeft iemand een procedure om eenvoudig vacuumproblemen op te sporen? Waar zie die stelschroef?
basco
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 maart 2019, 12:28
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee


Re: Hoog toerental koude start

Berichtdoor Croess » 15 mei 2019, 13:11

Vacuüm kan je testen door remreiniger te spijten richten de rubberen slangen en injectors.
Gaat de motor hogere toeren maken, dan weet je dat daar een lek zit.
Stelschroef zit voorraan, je kan deze verdraaien met een lange platte schroevendraaier.
Croess
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 14 okt 2017, 21:53
Woonplaats: Beringen Belgie
Roepnaam: Nick
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 280SE 1984
W110 200 1966
Norton International 1949
Scott 1929


Re: Hoog toerental koude start

Berichtdoor BenzHans2 » 17 mei 2019, 20:34

Wel beetje kort door de bocht met die stelschroef.
Wanneer je die dicht draait, verminder je idd de luchttoevoer. Houdt dus in dat hij qua verhouding meer benzine krijgt. Hierdoor zal je co stijgen.
Oorzaak zoeken, oplossen, co kast opzoeken en co afstellen.

Bij een mechanische regeling, moet je dus benzine en lucht in verhouding afstellen en het juiste toerental instellen.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3627
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten