W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 18 aug 2019, 22:27

Houten panelen verwijderen (ter reparatie of vervanging)

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Houten panelen verwijderen (ter reparatie of vervanging)

Berichtdoor Leeflang » 17 jan 2011, 02:09

Het houtwerk bestaat uit verschillende delen.
Ieder portier heeft een stuk, net als de asbak voorin.
Om de versnellingspook zit een stuk, op de middenconsole zit ook een paneel.
Over de gehele breedte van het dashboard, inclusief handschoenenkastje (of airbag), loopt een strook die bestaat uit drie delen, van het linker portier tot het handschoenenkastje zit een groot deel, rechts van het handschoenenkastje een kleiner en op de klep het handschoenenkastje zit ook een strook.
De nummers tussen haakjes in de titels van onderstaande posts zijn de nummers van de overeenkomstige werkbladen in het werkplaats handboek aan.

Verder zijn er diverse delen te koop voor bijvoorbeeld de bekleding van de portieren, asbakken achterin, muntenbakje enzovoort. Daar ga ik het verder niet over hebben.
Laatst bijgewerkt door Leeflang op 17 jan 2011, 02:23, in totaal 2 keer bewerkt.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6279
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Portieren (72-103)

Berichtdoor Leeflang » 17 jan 2011, 02:10

Voor het verwijderen van het houtwerk van de portieren moet de bekleding van de portieren verwijderd worden. Dat is een hoofdstuk apart en ga ik hier dan ook niet beschrijven, daar zal een apart topic voor (moeten) komen.
Als de bekleding van het portier verwijderd is, kunnen de moertjes (een stuk of vier) waarmee het houtwerk aan het portier vastzit eenvoudig losgedraaid worden.
Op de afbeelding zijn de gaatjes te zien waar de moertjes zitten.
h1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6279
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Asbak (54-391)

Berichtdoor Leeflang » 17 jan 2011, 02:11

Open de asbak en neem het metalen bakje er uit.
Het klemt misschien een beetje, maar zit niet vast.
Je ziet dan twee kruiskop schroeven zitten waarmee de rest van de asbak aan de middenconsole vastzit.
Verwijder die twee schroeven en trek de rest van asbak, inclusief aansteker uit de middenconsole.
Trek de connector van de aansteker los en trek ook de lampfitting er uit.
Het houten frontje zit met 3 schroefjes vast aan de asbak behuizing.
Op de afbeelding is het metalen bakje er uit en zijn de twee gaatjes waar de schroefjes in zaten te zien.
h2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6279
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Versnellingspook (54-335 / 68-230)

Berichtdoor Leeflang » 17 jan 2011, 02:13

Verwijder de asbak (zie hierboven).
Daarna kan het muntenvakje (of paneel met schakelaars en bediening van de standkachel) verwijderd worden.
Die wordt op zijn plaats gehouden door de asbak en zit verder niet vast.
Wel steekt de achterkant ervan in een gleuf in het houtpaneel om de versnellingspook.
Dus eerst de voorkant iets omhoog tillen en dan naar voren schuiven (in de richting van de opening van de asbak), zodat het bakje uit die gleuf schuift.
Nu het bakje niet meer in de weg zit, kan het paneel dat om de versnellingspook zit naar voren (in de richting van waar het muntenvakje zat) geschoven worden (een centimeter of zo).
Daardoor komen diverse richeltjes en randjes los van hun houders en kan het paneel opgetild worden.
Om het te kunnen verwijderen moeten alle connectors van de schakelaars getrokken worden.
Dat is even wat gefriemel, ze zitten soms wat strak, maar dat moet geen problemen opleveren.
Bij auto's van serie 1 moeten de schakelaars uit het paneel gehaald worden? Zitten die niet met connectors?
Laatst bijgewerkt door Leeflang op 17 jan 2011, 02:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6279
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Middenconsole (54-335)

Berichtdoor Leeflang » 17 jan 2011, 02:14

Verwijder de asbak (zie hierboven).
Verwijder de radio, en ook het eventuele inbouwraam.
Hoe de radio verwijderd moet worden, verschilt per merk / model.
Meestal moet er een of ander sleuteltje op een of meerdere plaatsen in gleufjes of gaten van de radio geduwd worden.
Zonder de juiste sleuteltjes is het meestal lastig de radio te verwijderen zonder beschadigingen te veroorzaken.
Het inbouwraam van de radio zit doorgaans vast (onder, boven en soms ook aan de zijkanten) door verbogen metalen lipjes van het inbouwraam.
Met een platte schroevendraaier kunnen die lipjes teruggebogen worden, waarna het inbouwraam uit de middenconsole getrokken kan worden.
Heb je een verwarming met draaiknoppen, trek die draaiknoppen er dan af.
Onthoud goed in welke stand de knoppen staan, als de klus geklaard is moeten ze in dezelfde stand teruggeplaatst worden.
Trek alleen recht naar achteren, ga niet wrikken of draaien.
Gebruik zonodig een tang, maar doe dan wel een doekje tussen de bek van de tang en de knop om beschadigingen te voorkomen.
Draai de grote moeren die dan tevoorschijn komen los.
Vanaf hier mogen de drukknoppers ook weer meelezen.
Het paneel zit vast met twee schroefjes aan de onderkant, daar waar de radio net nog zat.
Waarschijnlijk zie je ze zo wel zitten, anders moet je even iets bukken en omhoog kijken.
Bij de draaiknoppers zitten die schroefjes er niet altijd in, die twee grote moeren zijn ruim voldoende om het paneel op zijn plek te houden.
Die schroefjes er uit draaien, dan kan het paneel aan de onderkant iets naar je toe getrokken worden en dan iets omlaag, zodat de bovenrand achter de dashboard rand vandaan komt.
Ook hier moeten de connectors van de schakelaars loggetrokken worden om het paneel te kunnen verwijderen.
Dit is nog iets meer gefriemel dan bij het paneel van de versnellingspook, omdat de kabels iets korter bemeten zijn.
Soms is het gemakkelijker de schakelaar, inclusief connector uit het paneel te duwen (van achteren) en dan de connector pas lostrekken als de schakelaar voor het paneel bungelt.
De draaiknoppers komen ook nog een tweetal lampjes tegen, één links boven de draaiknoppen en de ander rechts onder, ook die moeten uit het paneel getrokken worden.
De draai- of drukknoppen en de temperatuurwieltjes blijven op hun plek in de middenconsole en zitten niet aan het hout paneel vast (de plastic bakjes van de draaiknoppen zitten wel aan het paneel).
Op de afbeeldingen het paneel met de moeren en de schroefgaatjes onderin en de middenconsole zonder paneel.
h3.jpg

h4.jpg

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Leeflang op 17 jan 2011, 02:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6279
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Dashboard links (68-110 A)

Berichtdoor Leeflang » 17 jan 2011, 02:16

Het rooster links verwijderen door er voorzichtig aan te trekken terwijl je met een platte schroevendraaier de lipjes achter het rooster los peutert.
Met een 7 mm dop de kunststof moer in de ontstane opening losdraaien, die zit niet echt strak vast.
h5.jpg

Verwijder de lichtknop (trekken).
Gebruik zo nodig een tang, maar doe er wel een doekje tussen om beschadiging van de knop te voorkomen, niet wrikken of draaien, alleen trekken.
Verwijder dan de grote moer die erachter zit.
h6.jpg

Verwijder het tellerhuis (hoe dat moet is in een ander topic beschreven).
Je kunt dan met een 7 mm dopsleutel en een 15 cm verlengstuk bij twee moeren aan de achterkant van het paneel, aan weerszijden van de stuurkolom.
Ook die zitten niet echt strak vast.
Let op dat je de moeren niet laat vallen.
Er is nog een derde moertje waar het bakje van de lichtschakelaar mee aan het houtpaneel zit.
Die kun je eventueel ook losdraaien en het bakje van de lichtschakelaar verwijderen, zodat je iets meer speelruimte krijgt, maar dat schijnt niet noodzakelijk te zijn.
De drie kleine schroeven boven de middenroosters verwijderen (die zitten onder in het houtpaneel geschroefd).
h7.jpg

Het werkplaats handboek wil dat ook nog de afdekkap van het contactslot verwijderd wordt, maar ook dat schijnt in de praktijk niet echt noodzakelijk te zijn.
Denk je dat het toch niet lukt zonder de afdekkap te verwijderen, dan moet de bekleding onder de stuurkolom verwijderd worden.
Dat kan gebeuren door vier schroeven (een bij het pedaal van de parkeerrem en drie waarmee de bekleding aan de onderkant van het dashboard geschroefd zit) en een plastic clip (bij de middenconsole) te verwijderen.
Als de bekleding verwijderd is kunnen de vier schroeven van de afdekkap van het contactslot verwijderd worden.
Alle bevestigingspunten zijn dan los.
Om het houtpaneel te verwijderen aan de rechterkant beginnen, daar zit het paneel ingeklemd en heeft een kleine houten richel.
Die richel losduwen met een platte schroevendraaier bij het handschoenenvakje tussen houtpaneel en de kunststof dashboard rand.
N.B. het lijkt me dat je daarbij gemakkelijk het houtpaneel zou kunnen beschadigen, wees voorzichtig.
Wellicht gaat dit beter als de afdekkap van het contactslot en het bakje van de lichtschakelaar verwijderd zijn.
Als het richeltje los is, het paneel voorzichtig los wiebelen vanaf de onderkant.
Als het los is, dan het paneel verder naar links toe schuiven om het achter het middelste ventilatierooster weg te krijgen.
Mogelijkerwijs moet je de richtingaanwijzer in de linksaf stand zetten om daar niet klem mee te komen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6279
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Dashboard rechts (68-110 B)

Berichtdoor Leeflang » 17 jan 2011, 02:17

Om het houtpaneel uiterst rechts te kunnen verwijderen, het rooster rechts verwijderen door er voorzichtig aan te trekken terwijl je met een platte schroevendraaier de lipjes achter het rooster los peutert (voor een plaatje, zie het stuk over het linker deel).
Met een 7 mm dop de kunststof moer in de ontstane opening losdraaien.
Handschoenenkastje verwijderen (het vak zelf, niet de klep) door de kunststof bevestigingen los te peuteren met een platte schroevendraaier.
(Het zijn 2-delige bevestigingen, als je de binnenste eruit haalt komt de buitenste los te zitten en kan ook die verwijderd worden.
Als je voorzichtig bent blijven ze heel en kun je ze later weer terug plaatsen.)
Het lampje moet je ook lospeuteren met de schroevendraaier.
Duw het lampje door het gat waar hij in zit, of trek de twee stekkertjes los en haal het lampje er uit.
De bovenkant van het handschoenenkastje naar beneden duwen en het vakje uit het dashboard trekken.
Je kunt dan bij nog een 7 mm moer aan de achterkant van het houtpaneel, die moer verwijderen (niet laten vallen).
Mogelijk zit de slang van de binnentemperatuursensor in de weg, zo nodig het beugeltje daarvan iets terug buigen en de slang aan de kant duwen.
Het houtpaneel naar rechts schuiven om het te verwijderen.

Op deze afbeelding zijn de plekken aangegeven waar de schroeven en moeren ongeveer zitten.
h8.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Leeflang op 17 jan 2011, 02:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6279
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Handschoenenkastje (68-110 C)

Berichtdoor Leeflang » 17 jan 2011, 02:17

Open het handschoenenkastje en verwijder aan de binnenkant van de klep de drie schroeven waar het slot mee vast zit (twee schroeven aan de rand en een enkele centimeters naar het midden van de klep) en haal het slot er uit.
Verwijder nog twee schroeven aan de binnenkant van de klep (de ene dicht bij de rand tegenover het slot, de andere enkele centimeters naar het midden van de klep).
Al die schroeven zitten een paar centimeter vanaf de bovenrand van de klep, die bij de scharnieren kunnen blijven zitten.

Als er geen handschoenenkastje is, maar een passagiers airbag, dan kan de strip daarvan niet vervangen worden, alleen de gehele airbag. Ik kan je alleen maar aanbevelen dat niet zelf te doen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6279
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten