W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 18 aug 2019, 22:26

How to: kleprubbers vervangen.

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

How to: kleprubbers vervangen.

Berichtdoor Heijtec » 24 aug 2008, 13:22

Mijn 500SEL verbruikt nog al wat olie 1liter op 500km
Ook als hij koud is komt er uit de uilaat zwarte smurrie.
Hij loopt wel mooi en rookt alleen wat bij volgas accellereren op de snelweg.
Compressie is op alle cilinders rond de 10 laagst 9 hoogst 11.
Wat is hier aan de hand?
Koppakking of iets met de kleppen.
Wie weet hier meer van.

Jeroen
Avatar gebruiker
Heijtec
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2008, 22:41
Woonplaats: Prov. Friesland Minnertsga
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Lancia Delta HF Integrale Martini 2x
Dodge RAM2500 Cummins
VW Buggy


Re:Olie verbruik

Berichtdoor SilverstarW126 » 24 aug 2008, 16:00

Klepseals?

Gr. J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Avatar gebruiker
SilverstarW126
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 02 jun 2008, 17:01
Woonplaats: Alkmaar
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja


Re:Olie verbruik

Berichtdoor Heijtec » 25 aug 2008, 20:20

Bedankt voor je reactie.
Klepseals
Hiervoor moeten de koppen er af denk ik?
Of kan je er zo bij?

Jeroen
Avatar gebruiker
Heijtec
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2008, 22:41
Woonplaats: Prov. Friesland Minnertsga
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Lancia Delta HF Integrale Martini 2x
Dodge RAM2500 Cummins
VW Buggy


Re:Olie verbruik

Berichtdoor Jos380SE » 25 aug 2008, 23:39

Hallo,

Om de kleprubbers te vervangen hoeven de koppen er niet af.
Oudere kleprubbers harden uit waardoor afdichting tussen klepsteel en rubber minder wordt,
daardoor waarschijnlijk olieverbruik [mogelijk].
Zou dus eerst de kleprubbers vervangen , is 't olieverbruik dan nog niet verminderd
dan moet je denken aan kapotte olieschraapveren :huh: [versleten of gebroken].
Maar eerst de kleprubbers.
Succes.

Gr., Jos.
Jos380SE
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 07 jul 2008, 23:15
Woonplaats: Hengelo (O)
Roepnaam: Jos
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo S60 2.4 Automaat
BMW 1200 GS


Re:Olie verbruik

Berichtdoor Zefke » 29 aug 2008, 10:56

Hallo Jos,

Je hebt wel "speciaal" gereedschap hiervoor nodig (zie tekening), je moet namelijk de klepveren indrukken om de tuimelaar en de twee spietjes te kunnen verwijderen.

werkwijze in het kort:

1) Betreffende cilinder uit BDP plaatsen.
2) Met het gereedschap de veer indrukken en de tuimelaar verwijderen.
3) Betreffende cilinder in BDP plaatsen.
4) Met het gereedschap de veer indrukken en de spietjes verwijderen.
5) Veren verwijderen.
6) rubber vervangen
7) Monteren in omgekeerde volgorde.

stergroetjes
Paul
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Zefke
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 07 jul 2008, 18:53
Woonplaats: Geleen
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 450SL - 1973


Re:Olie verbruik

Berichtdoor Heijtec » 29 aug 2008, 17:26

Wat een goede informatie!!
Bedankt Paul

Ik ga kijken of ik het stuk gereedschap zef ga maken.
Of heeft iemand dat al en is bereid om het te verhuren?

Jeroen
Avatar gebruiker
Heijtec
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2008, 22:41
Woonplaats: Prov. Friesland Minnertsga
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Lancia Delta HF Integrale Martini 2x
Dodge RAM2500 Cummins
VW Buggy


Re:Olie verbruik

Berichtdoor mercedes » 31 aug 2008, 10:25

hallo paul
als je de veer van de klep afhaalt en die 2 spietjes hoe blijft dan de klep boven staan ??
zodat je de veer ook weer kunt monteren?
ik denk dat de klep naar beneden valt als hij op de een of andere manier niet tegengehouden word.
ik heb wel eens gehoord dat je dan eerst compressie op de betreffende cilinder moet zetten
een andere manier is om de cilinder helemaal vol te proppen met touw heb ik mij wel eens laten vertellen .
maar ik heb hier geen ervaring mee . wie wel???
groet tonnie
mercedes
 


Re:Olie verbruik

Berichtdoor Zefke » 31 aug 2008, 12:16

Hallo Tonnie,

Als je de zuiger in BDP hebt gezet, kun je de klep maar een stukje de cilinder in bewegen voordat hij de zuiger raakt.

Druk je dan verder dan blijft de klep staan op de zuiger en de spietjes komen vrij (let wel hier is wat kracht voor nodig aangezien er twee vrij sterke veren op zitten).

Als je de spietjes eruit haalt, dan kun je de klepschotel veren etc verwijderen, de klep blijft op de zuiger staan.

Je moet in deze toestand natuurlijk niet de motor verdraaien want dan kan de klep in de cilinder vallen!

Als je de rubbers vernieuwd hebt zet je de veren en schotel er weer op en druk je de veren weer samen waarna je de spietjes weer kunt monteren.

stergroetjes
Paul

Kleprubber_vervangen1-eba02075199be66d304f6642ef260bb4.jpg


kleprubber_vervangen2-8609f131e5b48506588a57c8fdab70b6.jpg


kleprubber_vervangen3.jpg


kleprubber_vervangen4.jpg


kleprubber_vervangen5.jpg


kleprubber_vervangen6.jpg


kleprubber_vervangen7.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Zefke
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 07 jul 2008, 18:53
Woonplaats: Geleen
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 450SL - 1973


Re:Olie verbruik

Berichtdoor Heijtec » 31 aug 2008, 13:52

Gebruik je ook nieuwe rotocaps?
Wat doen die eingelijk?

Jeroen
Avatar gebruiker
Heijtec
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2008, 22:41
Woonplaats: Prov. Friesland Minnertsga
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Lancia Delta HF Integrale Martini 2x
Dodge RAM2500 Cummins
VW Buggy


Re:Olie verbruik

Berichtdoor mercedes » 31 aug 2008, 15:52

hallo paul
bedankt voor de foto s maakt erg veel duidelijk.
ik had wel eens die drukstukken er tussen uit gehaald.
om de nokkenassen te demonteren lukt dat ook met een lange stevige schroevendraaier of iets dergelijks .zo heb ik wel eens die klepveren naar beneden gedrukt .
alleen als je die spietjes er uit wil hebben zal dat niet lukken .
daar zal je inderdaad dat speciale gereedschap voor moeten gebruiken.
mvrg tonnie
mercedes
 


Re:Olie verbruik

Berichtdoor Zefke » 01 sep 2008, 22:00

Hallo Jeroen,

De rotocap is een soort kogellager dat zorgt dat de klep kan draaien, als hij bedient wordt. Dit voorkomt dat de klep altijd op dezelfde manier de cilinderkop raakt. Het draaien gebeurdt omdat de tuimelaar niet recht boven de klep zit maar iets verschoven is, zo onstaat er een draaimoment op de klep als de tuimelaar er op drukt.

Normaliter hoef je deze niet te vervangen, je kunt ze contoleren door onder belasting (bv er op drukken) te draaien als ze stroef draaien of standjes hebben dan zou ik ze vervangen.

stergroetjes
Paul
Avatar gebruiker
Zefke
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 07 jul 2008, 18:53
Woonplaats: Geleen
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 450SL - 1973


Re:Olie verbruik

Berichtdoor Heijtec » 02 sep 2008, 18:19

Oke
Dan weet ik dat ook weer.
Ik heb inmiddels het speciale gereedschap gemaakt.
Binnenkort ga ik hem proberen.

Jeroen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Heijtec
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2008, 22:41
Woonplaats: Prov. Friesland Minnertsga
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Lancia Delta HF Integrale Martini 2x
Dodge RAM2500 Cummins
VW Buggy


Re:Olie verbruik

Berichtdoor Zefke » 02 sep 2008, 18:58

Hallo Jeroen,

Dat ziet er goed uit, alleen de gebogen draad die om de nokkenas komt is misschien niet helemaal sterk genoeg. Om de tuimelaars te verwijderen zijn ze goed, maar er komt toch wel wat kracht op als je de veren zover indrukt dat de spietjes eruit kunnen.

Je moet goed opletten dat deze niet verbuigt en dan plotseling losschiet.

Ook moet je voorzichtig zijn met de olieleiding die boven de nokkenas loopt, deze zit met plastic stukjes gemonteerd en aangezien onze benzen al op leeftijd zijn is de plastic vrij hard en kan niet veel hebben. Maar de plastic stukjes zijn als setje te koop voor een euro of 6,- dus het is geen ramp als er iets gebeurd, maar voorzichtig zijn is beter ;)

Succes met de operatie, laat maar weten als het geslaagd is

stergroetjes
Paul
Avatar gebruiker
Zefke
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 07 jul 2008, 18:53
Woonplaats: Geleen
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 450SL - 1973


Re:Olie verbruik

Berichtdoor Heijtec » 02 sep 2008, 19:08

Hallo paul
Ik heb de stangetejes iets dikker gemaakt 6mm en kan ze zo vervangen voor dikkere.
Alleen weet ik niet of ik de ruimte daar voor heb, maar dat zie ik dan wel.

Het kan wel even duren voordat ik er aan begin.

Jeroen
Avatar gebruiker
Heijtec
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2008, 22:41
Woonplaats: Prov. Friesland Minnertsga
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Lancia Delta HF Integrale Martini 2x
Dodge RAM2500 Cummins
VW Buggy


Re:Olie verbruik

Berichtdoor wwwW126 » 03 sep 2008, 15:24

ben benieuwd naar de uitkomst/verbruik :-)
Avatar gebruiker
wwwW126
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 17 jul 2008, 14:27
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123T
W201
W114


Re:Olie verbruik

Berichtdoor Silberdistelgr√ľn » 03 sep 2008, 23:50

Zefke schreef: Ook moet je voorzichtig zijn met de olieleiding die boven de nokkenas loopt, deze zit met plastic stukjes gemonteerd en aangezien onze benzen al op leeftijd zijn is de plastic vrij hard en kan niet veel hebben. Maar de plastic stukjes zijn als setje te koop voor een euro of 6,- dus het is geen ramp als er iets gebeurd, maar voorzichtig zijn is beter ;)
Ik zou zeggen, juist omdat dit zo kritisch is, vervang die dingen gelijk, als je toch daar bezig bent, voor die paar centen moet je dat niet laten ;)
Cor
380SE '81
Avatar gebruiker
Silberdistelgr√ľn
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 167
Geregistreerd: 06 jul 2008, 20:28
Woonplaats: Drenthe
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C3
Golf 2
Winnebago Chieftain


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten