W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 18 aug 2019, 22:26

How-to: onsteking uitgelegd

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

How-to: onsteking uitgelegd

Berichtdoor Wasibi » 08 nov 2010, 23:50

Op het forum kom ik veel vragen over ontsteking tegen en zie dat het toch wel een beetje als zwarte magie wordt gezien.

Wat gebeurd er nu precies en waarom?

De meesten zijn wel op de hoogte hoe een 4 takt motor zo ongeveer werkt en dat het bougievonkje op het juiste moment het mengsel moet ontsteken.
Maar wat is nu het juiste moment?
Dit hangt van de motor af; vorm en grote van verbrandingsruimte, compressie verhouding, soort brandstof, octaan gehalte, en ook nog van het toerental en belasting.

Waarom vervroeging?

Vervroeging is nodig omdat na de vonk er tijd nodig is voor verbranding en als gevolg daarvan druktoename van het mengsel. Je wilt dat de drukpiek van de explosie na het bovenste dode punt (BDP) valt. Hoe hoger het toerental hoe vroeger je moet gaan op met de drukpiek na BDP uit te komen.
Dit wordt geregeld door mechanische vervroeging.

Nu is het probleem dat de snelheid van verbranding varieert met de cilinder vulling (verbranding vertraagt), dit wil zeggen op kwartgas of loslaten gaspedaal is er additioneel vervroeging nodig boven op de mechanische vervroeging.
Dit wordt geregeld door de vacuüm vervroeging.

Deze acties worden geregeld door de verdeler, deze is afgestemd op de desbetreffende motor.
De vacuüm doos of dozen van de verdeler zijn op veel verschillende manieren aangesloten.

Een methode is op het gasklephuis. de gaatjes van de aansluiting zitten net boven de gasklep.
Als de gasklep gesloten is dan is er geen vacuüm vervroeging en geen mechanische vervroeging. De voorinstelling van de verdeler is dan meestal -10°
Zodra de gasklep open gaat ligt het gaatje onder de gasklep en komt er vacuüm op de leiding.

Een andere methode is direct op het spruitstuk, de voorinstelling van de verdeler is dan 0° of meer zodat de vervroeging stationair weer rond de -10° zit.

Als je plank gas geeft dan valt het vacuüm weg en loopt alleen de mechanische vervroeging mee.

Er zijn legio verschillende methodes voor de vacuumvervroeging op de W126, zoals dubbele vacuumdoos, sturing door electrische en temperatuur klepjes etc.
Het is dus zaak dit voor jouw auto goed uit te zoeken.

Wat gebeurt er als het mis gaat, en waarom?
Als de vervroeging TE VROEG komt te staan, bijvoorbeeld door verkeerde voorinstelling of een terugslagklep tussen de vacuumdoos en de spruitstuk aansluiting of mechanisch defect krijg je detonatie.

Detonatie (pingelen) is het (een) gevolg van de drukpiek voor BDP, door de toenemende druk neemt de temeratuur toe terwijl de zuiger nog op weg naar boven is. Hierdoor onsteekt een deel van het mengsel spontaan en op meerdere plaatsen. Dit gaat met zo een geweld dat stukjes uit de verbrandingskamer worden geslagen. En de zuiger is het zachtste materiaal!
Dus die gaat eraan!

Dit fenomeen kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde compressie verhouding (te ver gevlakte kop) drukvulling of bij hoog kompressie motoren een verkeerde brandstof (95 of 98) in combinatie met een te vroege onsteking.

Als de vervroeging TE LAAT staat en het mengsel verbrand in de arbeids slag, de drukpiek loopt dan achter de zuiger aan. Gevolg is dat er minder druk wordt opgebouwd op de zuiger dus er een lager rendement is (hoger verbruik). Vervelend is dat de energie van de brandstof wel vrij komt alleen nu gedeeltelijk afgenomen wordt aan de krukas. De rest verdwijnt via de uitlaat, die dus roodgloeiend wordt. Met de uitlaat ook de uitlaatklep. die dus verbrand.

Tot slot, waarom kan je met LPG vroeger met je onsteking?
1: LPG heeft een hoog octaan gehalte >100 (minder gevaar voor detonatie) en 2: LPG brand trager.
Je rendement zal iets toenemen dus het verbruik gaat omlaag.

Dus bezint eer ge begint om aan de onsteking te rommelen en neem de moeite het uit te zoeken wat voor jouw auto uitgelegd is!
Onsteking0001.jpg


Grafiek niet op schaal!
Verhaaltje is een verzameling van wat er op het internet staat en mijn eigen geexperimenteer ;)
Dus correcties en aanvulling zijn welkom!

Cheers!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1235
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam: Alex
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300D (3.6 AMG) 1977
W123 250 1976
Triumph Spitfire 1973


Re: HowTo onsteking uitgelegd

Berichtdoor Heftrucker » 09 nov 2010, 01:09

Goede actie!
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: HowTo onsteking uitgelegd

Berichtdoor Leeflang » 09 nov 2010, 02:57

Als Engels geen probleem is, heeft "How stuff works" ook een uitgebreid verhaal te vinden over de werking van de onsteking met bewegende beelden en over nog meer onderdelen onder de motorkap.

In een youtube filmpje van VTI Aalst is een opengezaagde draaiende motor te zien, waar je kunt zien dat de ontsteking eerder plaats vindt (bij de rode pijl) dan het bovenste dode punt (gele pijl).
N.B. de pijlen komen na 25 seconden in beeld.
http://www.youtube.com/watch?v=DF0-uz4qG5s

Een filmpje over normale ontsteking en pingelen is er ook (even doorspoelen naar 2:16).
Het commentaar is helaas in het Engels.

Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6279
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: HowTo onsteking uitgelegd

Berichtdoor Vlieger » 09 nov 2010, 09:38

Waibi, goede duidelijke uitleg, daar hebben veel W126 rijders wat aan en ik denk dat het nu nog drukker wordt in de hobby werkplaats. :lol:
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: HowTo onsteking uitgelegd

Berichtdoor Walter » 09 nov 2010, 09:46

Hoi Wasibi,

Wat een uitstekende uitleg, het leek met lezen wel of ik weer op de zeevaartschool zat...haha! Ben je toevallig leraar? Ik heb al meer stukjes van je gelezen, je hebt veel kennis van zaken.
Thanks, grt Walter
Avatar gebruiker
Walter
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 24 aug 2010, 09:41
Woonplaats: Haarlem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: HowTo onsteking uitgelegd

Berichtdoor Wasibi » 10 nov 2010, 23:11

Tnx! Noop geen leraar maar wel grenzeloos nieuwsgierig! Heb in het verleden indicateur diagrammen genomen en daarop scheepsdiesels afgesteld, principe heeft er veel van weg. Het kdfi project heeft ook enorm veel kennis opgeleverd.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1235
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam: Alex
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300D (3.6 AMG) 1977
W123 250 1976
Triumph Spitfire 1973


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten