W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 18 aug 2019, 22:24

How to: Teller kalibratie

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

How to: Teller kalibratie

Berichtdoor Wasibi » 20 jun 2010, 20:19

How To: Snelheidsmeter

Heb ergens geschreven dat het ding te calibreren is
Een defecte meter eens opengeschroefd en het ding zit best wel simpel inelkaar.

De meter maakt gebruik van de UAF 2115 IC http://www.datasheetarchive.com/UAF2115-datasheet.html

De VR sensor achter op de bak geeft een wisselspanning welke in de tellerunit wordt omgezet in een blokspanning d.m.v. een transistor (aan-uit).
Frequentie varieerd met de snelheid / toerental cardan as.
Die frequentie wordt in het IC omgezet in stroom door de snelheidsaanwijzer. Feitelijk een Ampere meter. Natuurlijk als de frequentie (snelheid) toe neemt dan neemt de stoom ook toe en gaat de wijzer meer aangeven.

De snelheidsmeter is te calibreren met het varieeren van de weerstand aan pin 4.

het telwerk wordt met een stappenmotor verzet, de driver van de stappenmotor zit in het IC
Het kilometer telwerk kan ook gekalibreerd worden, dit is niet traploos te doen. Er zijn hier 3 keuzes die geselecteerd kunnen worden door pin 11 aan de (-) te leggen, Pin 11 los te laten en pin 11 aan pin 10 te verbinden. Zie de datasheet.

Ik heb ff een schema getekend hoe de VR sensor zit aangesloten.

De weerstand zit onder het tellerblok, je kan het pootje lossolderen en door de print losdrukken en een nieuwe weerstand of potmeter aan de printspoorkant solderen.
De weerstand is hier 75Ohm


Have fun!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Wasibi op 20 jun 2010, 23:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1235
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam: Alex
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300D (3.6 AMG) 1977
W123 250 1976
Triumph Spitfire 1973


Re: How to: Teller kalibratie

Berichtdoor Wasibi » 20 jun 2010, 23:26

Had nog een picje van de bewuste weerstand, kreeg hem niet in het org. bericht.
Yep Rene, is een synchroon motortje maar kijk eens op het schema en op de foto, zitten 2 spoeltjes op en het anker is een magneet. een ac motortje zou 1 spoel met kortsluitanker hebben. Niet nauwkeurig genoeg voor de toepassing ;)

20062010330.jpg


Was het tegenwoordig nog allemaal maar zo eenvoudig :roll:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1235
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam: Alex
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300D (3.6 AMG) 1977
W123 250 1976
Triumph Spitfire 1973


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten