Al een hele tijd klinkt er vanuit de kofferbak van mijn 560SEC een jachthoorn-geluid tijdens het wegrijden/optrekken
. Het geluid begint bij 20 km en verdwijnt na 70 km. Soms zeer luid en soms is het een paar weken weg
. Vorige week was het van een dusdanig niveau dat ik mijzelf zorgen ging maken
, is het de cardan, zijn het de steekassen, is het de versnellingsbak? Toch maar even naar Stern in Zeist gereden, Marco is een stukje mee gereden en had het geluid nog nooit gehoord, voor de zekerheid de tankdop even losgedraaid maar dit had geen resultaat. Afgesproken om donderdag avond terug te komen want dan zouden er meer forumleden komen en wordt er in de werkplaats druk gesleuteld
. En idd toen ik donderdagavond kwam stonden er zeker 5 prachtige W126,ers waar aan werd gesleuteld of waar iets aan mankeerde. Chris werd aangewezen als vrijwilliger
om achterin de kofferbak te kruipen en te luisteren waar het geluid vandaan kwam. Na een klein stukje te hebben gereden was ik weer terug in de werkplaats, Chris weer losgelaten en hij zei dat het geluid ergens centraal uit het midden moest komen en dat hij zoiets nooit van zijn leven meer zou doen
. Auto op de brug, ik erin, brug omhoog en Marco en Chris eronder, een paar keer gas gegeven (in de versnelling) maar geen jachthoorn geluid
. De enige mogelijkheid was volgens Marco wellicht nog de brandstof tank. Haal de afdekplaat in de kofferbak maar weg en dan kruip ik er wel in zei hij
. Zo gezegd zo gedaan. Nog geen 50 m gereden hoorde ik Marco vanuit de kofferbak roepen; stop maar, ik heb em!
Mijn auto blijkt een soort gesloten recirculatie systeem te hebben waarbij de tank wordt gebruikt als een soort buffer (ik hoop dat ik het goed uitleg) en het uitzuigen van de lucht uit de tank veroorzaakte het jachthoorn geluid en was volgens Marco ook duidelijk voelbaar aan de tank tijdens het optrekken doordat de tank vibreerde
. Vervolgens heeft Marco onder de motorkap in het linker voorscherm een slang losgetrokken en met een slang en een luchtpistool wat tegendruk op de leiding gezet waardoor het jachthoorngeluid weer hoorbaar was
. Waarschijnlijk was het een vervuiling op of aan de aan de luchtaansluiting op de tank want sindsdien is het geluid weg
. Beste Marco; bij deze nogmaals ontzettend bedankt voor je expertise en je hulp!