W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 16 sep 2019, 17:45

K1-piston vervangen automatische versnelling

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

K1-piston vervangen automatische versnelling

Berichtdoor TeunBong » 10 okt 2012, 15:58

Als je automatische versnelling niet lekker overschakelt tussen de 2e en 3e versnelling kan dit aan je K1-piston liggen.
Deze is met dit document gemakkelijk te vervangen voor een upgraded type.

De K1-piston is gewoon bij de dealer te bestellen.

Is een oud onderwerp maar stond nog niet in " How to".
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1873
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Wolf in wolfskleren: 500SE Met tegenwoordig 5 liter motor.
560SEL


Re: K1-piston vervangen automatische versnelling

Berichtdoor Leeflang » 10 okt 2012, 19:17

Vertaling van het verhaal in bovenstaande pdf:


Dit is een reparatie voor een 722.3, 722.4 of 722.5 automatiche versnellingsbak die slipt bij het schakelen van de tweede naar de derde versnelling bij deellast.

Als de versnellingsbak goed schakelt, behalve bij het opschakelen van de tweede naar de derde versnelling, en dat probleem wordt niet verholpen door het corrigeren van de afstelling, dan zou een nieuwe K1 piston de oplossing kunnen zijn.

k1-1.jpg

Een nieuwe K1 piston kit (onderdeel numer 126 270 44 77) kost nog geen € 10 voor de 722.3, 722.4 en 722.5 automatiche versnellingsbakken, en is te bestellen bij iedere Mercedes Benz dealer. Bel even van tevoren, omdat ze meestal niet op voorraad zijn en besteld moeten worden. De kit vervangt het geheel van de K1 drukveren en zuiger in het schakelgedeelte van de versnellingsbak.

k1-2.jpg

Gebruik voor het verdraaien van de krukas een ratel met een paar verloopstukken (van 1/2 inch naar 3/8 inch en dan weer van 3/8 inch naar 1/2 inch) of een kort verlengstuk. Een verlengstuk is nodig omdat de bout tamelijk diep in de poelie zit, een lang verlengstuk past echter niet tussen de poelie en de radiator. Met de twee verloopstukken is er net genoeg lengte om de bout te bereiken, zonder al te veel risico dat je tegen de achterkant van de radiator slaat.

De dop kan van onderen af op de bout gezet worden om de motor te draaien. Gebruik de langste ratel die je hebt of verleng hem met een stevige pijp als je geen lange ratel tot je beschikking hebt. Met een korte ratel moet je over veel kracht beschikken om de motor te kunnen draaien. De maat van de dop is 26 mm. Draai de motor alleen in de normale draairichting, van de voorkant naar de motor kijkend is dat in de richting van de wijzers van de klok.

(Verderop staan nog wat methodes om de motor te draaien)

k1-3.jpg

Je moet de motor net zolang draaien tot de aftapplug van de koppelomvormer toegankelijk is via het gat in de klok van de versnellingsbak. Draai steeds kleine stukjes (circa 10 graden), zodat je kunt kijken of de motor ver genoeg gedraaid is, zonder dat je te ver draait. Draai je toch te ver, dan moet je de motor een hele slag verder draaien. De aftapplug is los te draaien met een 5 mm inbussleutel of -dop.

k1-4.jpg

Een 5 mm inbus dop voor het verwijderen van de aftappluggen uit de koppelomvormer en de versnellingbak.

k1-5.jpg

Een close-up van de aftapplug van de versnellingsbak (zie ook onderstaande afbeelding van de verwijderde oliepan).

k1-6.jpg

De oliepan zit met zes boutjes van 13 mm aan de versnellingsbak. Om bij de K1 piston te kunnen komen, moet de oliepan verwijderd worden. Als de oliepan er toch af is, kun je net zo goed meteen het oliefilter en de pakking vervangen.

k1-7.jpg

Verwijder de oliepan, dan zie je dit. De foto is genomen kijkend naar de achterkant van de wagen. Op de voorkant van het schakelhuis zitten een stuk of wat metalen platen. De onderste rechts op de foto (omcirkeld) moet verwijderd worden om de onderdelen daarachter te vervangen. De plaat wordt op zijn plaats gehouden met vier schroeven met rechte gleuf. Een haakse schroevendraaier kan hulp bieden als de schroeven een beetje vast zitten. Interessant weetje: aan de linkerkant van het schakelhuis is de peilstok nog net te zien, normaal gesproken steekt die nog iets verder uit. Hier is de peilstok iets omhoog getrokken om het leeg laten lopen van de versnellingsbak iets sneller te laten verlopen.

k1-8.jpg

Dit is een haakse schroevendraaier, gebruikt voor het verwijderen van het metalen plaatje en de schroeven van het oliefilter. Er is niet veel ruimte om te werken, zodat een haakse of een korte schroevendraaier nodig is. Omdat de schroeven tamelijk vast zitten, is een haakse schroevendraaier gemakkelijker om meer kracht mee te kunnen zetten.

k1-9.jpg

Een close-up van het plaatje dat de K1 piston afdekt.

k1-10.jpg

Verwijder slechts drie van de vier schroeven, schroef de vierde alleen een klein stukje los en laat het plaatje aan de vierde schroef bungelen (zie foto). Daardoor verklein je de kans op vuil. Achter het plaatje zit een groene kunststof houder. De veer die daar achter zit heeft de houder er een klein beetje uit geduwd, daardoor kun je hem gemakkelijk beet pakken er er uit schuiven. Er is genoeg ruimte om de groene houder te verwijderen en terug te plaatsen zonder risico op beschadigen van de twee O-ringen die er op zitten.

k1-11.jpg

Een close-up van de houder.

k1-12.jpg

Dit is wat er uit kwam, de groene zuiger houder en een veer mechanisme. De onderdelen in de groene huoder zullen worden vervangen met de onderdelen uit de kit.

k1-13.jpg

Dit is een foto van de onderdelen zoals die er in zaten en wat er in de kit zit. De kleine veer gaat als eerste in de groene houder, dan de plastic zuiger met de twee andere veren.

k1-14.jpg

De onderdelen van de reparatie kit naast de oude onderdelen. De grootste en middelst veren moeten om de witte pin geschoven worden, de witte pin moet (voorzichtig en recht!) in het zwarte deel geduwd worden tot het geheel aan elkaar vast klikt. Daar is wat kracht voor nodig en als je niet voorzichtig bent, of scheef duwt, kan het zwarte deel gemakkelijk barsten als het witte deel er in geduwd wordt.

Het is op de foto niet te zien, maar de langste veer is steviger dan in de oude versie en de kortste veer zou zwakker moeten zijn, aangezien die dezelfde materiaaldikte heeft, maar minder windingen. De middelste veer is ongeveer gelijk in de oude en de nieuwe versie.

k1-15.jpg

Hier is de samen gebouwde kit (onder), klaar om de oude (boven) te vervangen. Duidelijk te zien is dat de nieuwe langste veer steviger is en dat de nieuwe korste veer minder windingen heeft dan in de oude versie.

Het plaatsen gaat omgekeerd aan het verwijderen. In het kort; schuif de kleine veer in de groene houder, schuif het zwarte deel in de houder en zorg ervoor dat die in de korte veer terecht komt. Plaats het geheel terug in het gat waar het uit gekomen is. Duw het naar binnen en schuif het plaatje er overheen. Schroef dan de schroeven er weer in en zet ze ongeveer net zo vast als ze zaten. Ik heb geen vereist aandraaimoment kunnen vinden, dus ik heb het op gevoel gedaan. Maar wees wel gewaarschuwd - het schakelhuis is van aluminium, het is daarom gemakkelijk om de draad te beschadigen door de schroeven scheef of te strak vast te draaien. Dat zou je dag behoorlijk verknallen, dus wees voorzichtig.

Ik heb het filter als laatste vervangen. Dat wordt met drie kruiskop schroeven op zijn plek gehouden. Ook hier heeft de haakse schroevendraaier zijn diensten bewezen, aangezien ook deze schroeven behoorlijk vast zaten.

Reinig de oliepan en de rand waar de pakking op komt grondig en zorgvuldig. Plaats de nieuwe pakking op de oliepan. Bevestig de oliepan aan de versnellingsbak. Draaie de schroeven vast met het juiste aandraai moment, beslist NIET meer! Bij te strak aandraaien vervormd de oliepan en wordt de pakking beschadigd. De oliepan is niet erg sterk rondom de schroefgaten.

Open de motorkap, als die nog niet open was. Verwijder de peilstok van de versnellingsbak, plaats een trechter in het gat voor de peilstok en vul zoveel automatische versnellingsbak olie (ATF) als in het handboek staat. Doe zeker niet te veel olie in de versnellingsbak! Start de auto, laat hem warm worden en controleer het oliepeil met de versnellingspook in de "P" stand. Voeg zo nodig olie toe. Maak een proefritje! Is het probleem verholpen? Meldt het op het forum! We willen het graag weten!

_________________________________________________________


Met dank Hattenator die de handleiding oorspronkelijk schreef.
En aan Scottx, die de tekst heeft aangepast en uitgebreid.

_________________________________________________________


Andere manieren om de motor te draaien

Scottx heeft het niet gedaan zoals hierboven beschreven. Hij heb gewoon aan de multiriem getrokken om de motor te draaien, doe dat wel zo dat de riem strakker getrokken wordt als je er aan trekt.
[NOOT: Scottx heeft een W201, die heeft een multiriem in plaats van V-snaren.]

Of ... je kunt een schroevendraaier gebruiken om onder de auto de koppelomvormer te draaien. Dat is handig als je alleen bent en niet tegelijk kunt kijken naar de aftapplug en draaien aan de motor. Gebruik daarvoor wel een tamelijk grote (30 cm) schroevendraaier met platte kop.

_________________________________________________________


Nog wat noten:
  • Bij werkzaamheden aan de versnellingsbak is het van zeer groot belang om uiterst schoon te werken. Het kleinste vuiltje in de bak kan al voor problemen zorgen. Gebruik uitsluitend niet pluizende doeken voor het schoonmaken van delen en reinig de oliepan, de pakking en het montagevlak zeer zorgvuldig.
  • Aandraaimomenten: aftappluggen 14 Nm, schroeven oliepan 8 Nm.
  • Hoeveelheid olie:
    k1-16.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6300
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten