door Leeflang » 30 nov 2021, 19:17
Je hebt het over een driepuntstekker, dan neem ik aan dat de auto de automatische airconditioning (Klimatisierungsautomatik) heeft, bediening met drukknoppen en één temperatuurregelwieltje.
De stekker van de kachelventilator heeft bij die uitvoering 3 pinnen.
Pin 1 is massa, pin 2 krijgt 12 volt bij ingeschakeld contact en pin 3 is de stuurspanning, die bepaalt hoe snel de ventilator draait.
De stuurspanning varieert tussen 0,4 en 9 volt, hetgeen resulteert is een stroomsterkte voor de ventilator variërend van 2 tot 28 ampere, die de snelheid van de ventilator bepaalt.
Tussen pinnen 1 en 2 zou je dus 12 volt moeten hebben, zo niet, dan is er iets mis met een zekering, het contactslot, of de bedrading.
Tussen pinnen 1 en 3 zou 0,4 tot 9 volt moeten zijn, zo niet, dan zou de elektronica (achter het drukknoppenpaneel) kapot kunnen zijn.
Als beide spanningnen kloppen en de ventilator toch niet draait, dan is de ventilatormotor kapot, of de snelheidsregelaar (beide bevinden zich in het kachelhuis, achter het deksel met de stekker), of er is iets mis met de bedrading tussen die twee.
Optimum aut nihil.