Mijn 560SEL van 1986, is geimporteerd uit de VS en rijdt op benzine.
Ik woon vlakbij Rotterdam en mag tegenwoordig de stad niet meer in omdat mijn auto te oud en dus vervuilend zou zijn. Ik heb via de website gezonderelucht.nl nagevraagd of ik een langdurige ontheffing voor mijn auto kan krijgen omdat die van een katalysator voorzien is. Het antwoord dat ik op mijn vraag kreeg luidt als volgt:
U geeft aan dat er in het voertuig een katalysator is geïnstalleerd. U kunt een langdurige ontheffing aanvragen als u kunt aantonen dat uw voertuig schoner is dan verwacht.
Benzine auto’s met een E2, K6-G of U9 aanduiding zijn automatisch ontheven van de milieuzone omdat ze voldoende ‘schoon’ zijn bevonden. Deze bezitten een geregelde katalysator. Voor voertuigen waarvoor de aanduiding E2, K6-G of U9 niet is vastgelegd bij de RDW beoordeelt de gemeente of de uitstoot vergelijkbaar of schoner is dan op basis van de leeftijd van de auto mag worden aangenomen. Voor deze beoordeling is ‘bewijsmateriaal’ nodig. Dit kan zijn:
• Een verklaring van een door BOVAG-erkende garage dat een nieuwe(re) motor én een nieuw(er) uitlaatgasnabehandelingssysteem zijn geïnstalleerd. Het moet gaan om onderdelen die standaard in auto's zijn ingebouwd met een typekeuring Euro-1 of hoger (benzine/LPG). Of Euro-3 of hoger (diesel).
• Een verklaring van een BOVAG-erkende garage. Hierin moet staan dat deze garage een TüV-gecertificeerde ombouwkit heeft geïnstalleerd in je auto. Uit de TüV-certificering moet blijken dat verwacht wordt dat de auto na installatie van de complete ombouwkit minstens zo schoon is als Euro-1 (benzine/LPG) of Euro-3 (diesel).
• Een verklaring van een BOVAG erkende garage dat de auto een geregelde drieweg katalysator heeft met de aanduiding E2, K6-G of U9.
In uw geval gaat het om een verklaring van een door BOVAG-erkende garage dat de auto een geregelde drieweg katalysator heeft met de aanduiding E2, K6-G of U9.
Een langdurige ontheffing kost 178,20 per aanvraag, ongeacht of de aanvraag wordt toegekend of niet. De ontheffing is onbeperkt geldig. Om in aanmerking te komen voor een langdurige ontheffing moet de auto vóór 1 juni 2015 op uw naam staan. Wanneer uw aanvraag wordt goedgekeurd wordt uw kenteken opgenomen in onze database voor ‘schone auto’s’. U kunt digitaal een ontheffingsaanvraag doen via http://www.rotterdam.nl/product:ontheffingmilieuzone.
Volgens de Mercedes dealer is de auto voorzien van een geregelde katalysator (met lambdasonde), maar kan men binnen de Mercedes organisatie niet vaststellen of die katalysator aan de gestelde eisen voldoet.
Wie weet of die katalysator de juiste is en hoe kan ik dat bewijzen? Zoals u al begrepen zult hebben, ben ik geen techneut. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want de auto is in topconditie en ik wil hem overal kunnen gebruiken.
Alvast bedankt voor uw hulp!