door Gangisallesman » 02 nov 2010, 12:42
Dat stellen met draaiende motor kan inderdaad bij sommige motoren ook al hebben die hydraulisch stoters , zo heb ik een opel commodore waarbij dit inderdaad zo moet . In ieder geval om de basis afstelling goed te zetten , na koprevisie bijvoorbeeld . Dat van die stelplaatjes bij die jaguar die je beschrijft , die heeft blijkbaar geen hydraulische klepstoters . Hierbij dan iid meten en daar je plaatje op aanpassen . Dit moet bij m'n triumph ook op die manier en dan moet de nokkenas er nog uit ook , pfff! .
Komen we terug op de Benz , te strak is dus niet te meten . Je zou waarschijnlijk een verminderde compressie kunnen meten . Bij m'n opel ging die op een gegeven moment onregelmatig lopen maar op een regelmatige manier als je begrijpt wat ik bedoel . Ook kon je de klepsteel van twee uitlaatkleppen duidelijk een paar mm verder zien uitsteken . Deze kleppen bleken behoorlijk ingeslagen , ik heb toen de kop gereviseerd .
Als jou Benz mooi stationair draait zit het met de kleppen wel goed , tja maar je zou het wellicht op een eenvoudige manier kunnen checken en dan met een ander stelplaatje een revisie kunnen uitstellen , ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig . Misschien toch even zoeken op het forum want ik heb er wel over gelezen en wellicht vallen er wat forumleden bij met een pasklaar antwoord , groetjes Ad
Zo even een update , ik heb gezocht in het manual en in hoofdstuk 05-0213 staat precies hoe je de stelplaatjes controleerd en dat gebeurd dus met een tooltje waarmee je kan zien of je stelplaatje de goede dikte heeft . Er is een beperkte stelmogelijkheid van 3,7 tot 6.15 mm . Heb je die CD nog niet ? Ik kocht m op Marktplaats voor 5 euro , onmisbaar zou ik zeggen .
Succes Ad