W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 22 sep 2020, 15:20

Koelvloeistof

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Koelvloeistof

Berichtdoor Tjoep » 16 okt 2016, 16:28

Welke koelvloeistof heb ik nodig voor mijn W126 260SE ? Rood of blauw.
Tjoep
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 25 jun 2016, 17:00
Woonplaats: zele
Roepnaam: tony
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee


Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Douwe » 16 okt 2016, 19:02

info gekopieerd en geplakt

In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:
één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.

Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.

Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.

Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.

Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.

Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Douwe » 16 okt 2016, 19:03

Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Jean Pierre » 17 okt 2016, 20:04

Wat denk je van deze?

Hoeveel liter gaat er in een m110 280?

grtjs
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Jean Pierre
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 17 aug 2013, 17:04
Woonplaats: België Maaseik
Roepnaam: Jean Pierre
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Leeflang » 17 okt 2016, 23:22

10,5 liter
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6420
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Jean Pierre » 18 okt 2016, 11:37

Bedankt Leeflang
Avatar gebruiker
Jean Pierre
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 17 aug 2013, 17:04
Woonplaats: België Maaseik
Roepnaam: Jean Pierre
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Re: Koelvloeistof

Berichtdoor mbsam » 18 okt 2016, 15:00

Ik heb altijd begrepen dat Mercedes vast hield aan antivries ipv koelvloeistof.
Tot wanneer weet ik niet misschien zelfs nu nog wel.
Wie kan er vertellen of dit inderdaad zo is en zo ja wellicht ook waarom.

Groeten Sam
mbsam
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 jan 2015, 19:45
Woonplaats: Vlissingen
Roepnaam: sam
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107-560SL


Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Leeflang » 18 okt 2016, 17:15

Van Mercedes mag je kiezen uit een middel voor bescherming tegen corrosie en vorst dat je fifty-fifty verdunnen moet met water (specificatie 325.0 of 325.6), of een kant en klaar koelmiddel (specificatie 326.0 of 326.6).
Zie http://bevo.mercedes-benz.com/d/d/de/Spec_310_1.pdf in het Duits of http://bevo.mercedes-benz.com/d/d/en/Spec_310_1.pdf in het Engels.
Een middel van de ene lijst mag niet met een middel van een andere lijst gemengd worden.
Het dient om de 15 jaar, dan wel 250.000 km ververst te worden tenzij de gebruikershandleiding een ander interval aangeeft.
In de gebruikershandleiding staat een interval van 3 jaar.

Lijsten met middelen die voldoen,
in het Duits:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/325.0_de.html
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/325.6_de.html
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/326.0_de.html
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/326.6_de.html

en in het Engels:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/325.0_en.html
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/325.6_en.html
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/326.0_en.html
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/326.6_en.html

Zo te zien staan op de 325 lijsten voornamelijk G05 en G48 middelen en op de 326 lijsten G40 middelen.
Volgens http://www.mas-ft.de/technik/kuehlmittel.html is G05 geel, G48 groen of blauw/groen en G40 rood/paars.
G48 (BASF standaard) komt volgens diezelfde pagina overeen met G11 (VW standaard) en G40 (BASF standaard) met G12++ (VW standaard).
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6420
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Koelvloeistof

Berichtdoor Michelsb » 31 jul 2020, 22:38

Beste 126ers,

Kan iemand mij een foto, afbeelding laten zien waar zich de aflaatplug bevindt van het koelwater op een motorblok m110 ? Ik wil namelijk het koelwater vervangen. Maar misschien is het al voldoende om de dikke slang onder de radiator af te koppelen ? Of blijft dan te veel oud koelwater achter in het koelsysteem en verwarming ?

Alvast bedankt,

Michel
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten