W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 16 dec 2019, 01:36

kombi instrument cockpit

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

kombi instrument cockpit

Berichtdoor 380se-s203 » 13 okt 2019, 23:47

Mensen ik ben helemaal los...
Ik heb het kombiinstrument eruitgehaald omdat er een aantal dingen niet of slecht functioneerden.

Inmiddels de 15 polige stekker vernieuwd en ( naar mijn weten goed ) weer aangesloten, volgens de schema's die ik op dit forum kan vinden.

Nu kloppen er nog steeds een aantal zaken niet...
- koelwater temperatuur meter wijzer tikt op het ritme van de secondes van het klokje
- groot licht seinen lampen gaan aan ... dashbord lampje brandt niet ... oliedruk meter valt omlaag
- groot licht vast zetten, lampen doen het niet ... dashbord lampje brand niet... toerenteller meter valt omlaag
- acculampje gaat uit als de motor loopt, prima dus
- dimmer kan ik niet controleren want doorverbonden
- versleten remblok indicator ghaat uit als de motor loopt... is dat zoals het hoort ?
- parkeerrem / remvloeistof niveau dashbord lamoje werkt niet
- oliedruk als de motor loopt staat op ca. 1,8 ... klopt dat ?
- als het licht uit staat, richtingaanwijzers oké
- als het licht aan staat, richtingaanwijzers doen niets ( beide dashbord lampjes branden )
- temperatuurmeter tikt op het ritme van de waarschuwingslampen als ik het licht aanzet
- als het licht aanstaat en ik zet het graat licht aan () vast ) slaat de temperatuur meter voluit
- als het licht uit is en ik sein met groot licht of zet dit vast dan slaat temperatuur meter voluit
-waarschuwings zoemer heb ik nog niet bekeken... maar die heb ik nog nooit gehoord, kan zijn dat die er niet zit of kapot is

- toerenteller lijkt het normaal te doen
- kilometerteller lijkt te weinig aan te geven ( niet nauwkeurig getest )
- economy teller lijkt het normaal te doen

Wie weet wat dit kan zijn ????

Alle steenzekeringen/torpedozekeringen zijn vervangen... de blokzekeringen/relais niet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Avatar gebruiker
380se-s203
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 15 sep 2019, 13:48
Roepnaam: Roy
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 - 380SE
W203 - C180 station
( W201-190e 2.3 16V )


Re: kombiinstrument cockpit

Berichtdoor RD500SEC » 14 okt 2019, 00:35

Ik ben bang dat je toch wat draadjes verkeerd hebt zitten.
De 15 polige stekker van de serie 1 heeft een wat andere bezetting dan die van serie 2, misschien zit het daarin?
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1256
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: kombiinstrument cockpit

Berichtdoor 380se-s203 » 14 okt 2019, 07:08

Ik heb onderstaande schema aangehouden... is dit de goede ?
Ik heb hem op het forum gevonden... stond niet bij dat het voor type 1 of 2 is

517B7D7A-3A2A-407E-AF11-6302A88379B0.jpeg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Avatar gebruiker
380se-s203
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 15 sep 2019, 13:48
Roepnaam: Roy
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 - 380SE
W203 - C180 station
( W201-190e 2.3 16V )


Re: kombiinstrument cockpit

Berichtdoor RD500SEC » 14 okt 2019, 13:33

Dat is het juiste schema voor een type 1.

Een slechte massa kan ook voor rare storingen zorgen, de massa zit in de 8 polige stekker.

1 instrumentenverlichting
2 zoemer vergeten verlichting
3 massa
4 controle richtingaanwijzer Rechts
5 elektronische snelheidsmeter (gever)
6 controle richtingaanwijzer Links
7 spanningsverzorging aanwijsinstrumenten klem 15
8 waarschuwing schakelaar verlichting klem 58d
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1256
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: kombiinstrument cockpit

Berichtdoor Leeflang » 14 okt 2019, 14:36

Het komt nogal eens voor dat een koperbaantje voor massa op de printplaat doorgebrand is.
Ook moet de metalen strip, die de massa naar het linker en rechter deel van het kombiinstrument doorverbindt, goed contact maken met die delen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6345
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: kombiinstrument cockpit

Berichtdoor Lode96 » 14 okt 2019, 17:42

Inderdaad, zoals leeflang zegt, ik had exact hetzelfde voor en bleek het dus die verbinding te zijn. Gebeurd als je perongeluk 12v op de tellerhuis zet, vb stekker klokje
Avatar gebruiker
Lode96
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 86
Geregistreerd: 16 dec 2017, 19:43
Woonplaats: Pellenberg (België)
Roepnaam: Lodewijk
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: kombiinstrument cockpit

Berichtdoor 380se-s203 » 14 okt 2019, 19:06

Thanks,
dus om te controleren zou ik gewoon de 12V van het klokje eraf kunnen laten en dan zou alles redelijk normaal moeten zijn?
Als dat zo is, dan alle koperbanen controleren en eventueel repareren
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Avatar gebruiker
380se-s203
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 15 sep 2019, 13:48
Roepnaam: Roy
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 - 380SE
W203 - C180 station
( W201-190e 2.3 16V )


Re: kombiinstrument cockpit

Berichtdoor RD500SEC » 14 okt 2019, 21:08

Nee, ook met de +12 volt van de klok niet aangesloten, zal de massastrip in het instrumentcluster die mogelijk doorgebrand is, problemen blijven geven voor de nog aangesloten meters en lampjes.
Het beste kun je volgens mij het instrument cluster uitbouwen en demonteren om de printbanen te controleren.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1256
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: kombiinstrument cockpit

Berichtdoor 380se-s203 » 14 okt 2019, 22:36

okay, dank voor jullie reacties... ik ga eens even kijken of ik ergens een defect kan vinden.
ik heb wel wat vrienden in de elektronica die wat kunnen doormeten en /of solderen gelukkig :lol: :lol: :lol:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Avatar gebruiker
380se-s203
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 15 sep 2019, 13:48
Roepnaam: Roy
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 - 380SE
W203 - C180 station
( W201-190e 2.3 16V )


Re: kombi instrument cockpit

Berichtdoor 380se-s203 » 02 nov 2019, 18:32

Zo... eindelijk eens tijd gepakt om e.e.a. te repareren. Er waren inderdaad 2 sporen kapot, netjes gesoldeerd en alles werkt weer naar behoren.
dank voor de tips mensen...topic kan op slot
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Avatar gebruiker
380se-s203
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 15 sep 2019, 13:48
Roepnaam: Roy
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 - 380SE
W203 - C180 station
( W201-190e 2.3 16V )


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron