[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koppelomvormer? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 15:45

Koppelomvormer?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Koppelomvormer?

Berichtdoor MERC380SEL » 23 apr 2011, 22:12

Ik zit nog steeds met dat tering gejank wat uit mijn bak komt. Lekken doet ie niet meer, keerring vervangen. Alles zit goed, geen beschadigingen in de bak, olie eruit was zuiver, geen slijpsels. 3 startmotors geprobeerd met de plaatjes er tussen maar toch blijft dat joelende geluid. Deze bak is 1000% goed en de motor zag er achter de starterkrans super schoon uit. Zou het kunnen dat de koppelomvormer uit balans is of iets dergelijks? In de koppelomvormer was niets raars te zien, geen slijpsels.

Nu kan ik niet zomaar een andere koppelomvormer erin zetten wel?
Die moeten toch juist bij de bak blijven? En als die dan reviseerbaar is moet ik de bak daar ook voor weg brengen? 1500 euros heb ik weinig zin in..
MERC380SEL

Re: Koppelomvormer?

Berichtdoor Wasibi » 23 apr 2011, 22:23

Bij mijn weten zit er in de koppelomvormer geen lager. Maakt je bak herrie in N of D of beide?
Het cardanlager heb je al gecontroleerd neem ik aan...
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MERC380SEL » 23 apr 2011, 23:01

In alle versnellingen hetzelfde geluid. Stilstaan in P ook. Vanaf het starten gaat het geluid mee..
MERC380SEL

Berichtdoor Vlieger » 24 apr 2011, 20:39

Meetal wordt dat huilen van de automaat veroorzaakt door de primair pomp.
Het glijlager is dan versleten, waardoor het tandwiel het tandwiel-huis raakt.

Kenmerkend is dat het huilen vooraf gegaan wordt door ATF olie lekkage, tussen automaat en motor.
Ook zal er eerder in het carter van de automaat, slijpsel zichtbaar geweest zijn.
Helaas moet de automaat uit elkaar om dit te kunnen repareren.

Ik heb het zelfde gehad.
Groet,
Rob
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee

Berichtdoor Rene500SEC » 24 apr 2011, 21:19

ik herken dit verhaal uit duizende.heb door het zelfde geintje als jij 8x de bak eraf en erop gehaald.
Uit eindelijk een nieuwe pomp bij autrans gehaald.
Was de goedkoopste van alle revisie bedrijven.
Heb overigs nog diverse pomp onderdelen en zelfs nog een zgan koppelomvormer liggen
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC

Berichtdoor MERC380SEL » 27 apr 2011, 00:40

Daar zat ik aan te denken, die 1e bijlage. Dat is niet goed.

Weet iemand of dat ik die koppelomvormer zou kunnen laten reviseren? of moet ik mijn bak dan ook reviseren?

Heb nu een andere bak gehaald, deze week een keer erop zetten..
(Dan hoop ik eindelijk van al mijn 'probleempjes' af te zijn)
MERC380SEL

Berichtdoor Karaca19 » 27 apr 2011, 01:52

Ik heb ook een huilende automaatbak gehad; lekken, janken en vaak blijven hangen in zn 1.
Leek net een stofzuiger, echt erg dit.

Vervolgens een andere bak erop, is het goedkoopste maar uitendelijk voor hoelang??
Karaca19
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor Vlieger » 27 apr 2011, 16:51

Stijn, die eerste foto (in mijn vorige bericht) is niet de koppelomvormer, maar de primair pomp.
Het janken komt, doordat het tandwiel tegen de halve maan aan loopt door teveel speling op het glijlager.
Foto 2 (in mijn vorige bericht) is de andere zijde van de primair pomp en daarop is te zien dat het glijlager versleten is.

Een tweede hands automaat monteren is een optie, maar zoals karaca19 al opmerkte, voor hoelang?

Als je nog lang van je W126 wil genieten en de wagen verder in orde is, zou ik een revisie overwegen. Met uit en inbouwen, kost dat ca 1700 euro, maar dan weet je wel wat je hebt !!
Er zitten namelijk nogal wat onderdelen in een automaat die door vocht en ouderdom de geest geven, onder andere 4 schakelkransen en een remband.
Als je nu de primair pomp vervangt, zijn straks waarschijnlijk die andere delen aan de beurt.
Het zelfde gaat op voor een tweede hands automaat.

Neem een wijs besluit.
Groet,
Rob
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL

Berichtdoor MERC380SEL » 28 apr 2011, 01:21

Gisteren een andere bak gehaald die ik er vandaag onder gemonteerd heb. Tevens weer een nieuwe keer ring. Nieuwe olie en de nieuwe zeef. Omvormer leeg gehaald en hij doet het heerlijk. geen klappen in de bak en lekker rustig schakelen. Ook komt er geen olie meer onderuit.. Bak had ik voor 300 en de oude bak heb ik zelf gedemonteerd en de nieuwe gemonteerd. Dit plaatje was met keering 8 euro ATF olie 10L 50 euro totaal 370 euro.. Heb ik de pech dat het mijn hobby is :twisted:
MERC380SEL

Berichtdoor MERC380SEL » 28 apr 2011, 01:27

O ja, vergat ik bijna de 3x2 boutjes die hardheid 12x9 hebben. Overal gezocht om die boutjes te kunnen vinden maar overal komen ze maar tot 8x8. Uiteindelijk bij een old skool Mercedes dealer de boutjes orgineel met Mercedes logo voor 7 euro :D
MERC380SEL

Berichtdoor Wimada » 28 apr 2011, 06:30

Marc van den Brand?

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer

Berichtdoor MERC380SEL » 28 apr 2011, 16:03

yep, en aangezien dat ik in dezelfde straat zit, viel dus eigenlijk enorm mee!
MERC380SEL

Keer terug naar Techniek