W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 17 aug 2018, 13:42

Lekkage secundaire oliepomp van automaatbak type 722.3; 2 vr

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Lekkage secundaire oliepomp van automaatbak type 722.3; 2 vr

Berichtdoor Biesie » 04 maart 2018, 16:53

1.
Vanwege een lekkage heb ik de secundaire oliepomp gedemonteerd en alle O-ringen vervangen. Het lijkt alsof de grote O-ring die afdicht tussen oliepomp en huis (nr 2 op onderstaande schets) een tikkeltje kleiner is dan de uitgebouwde. Echt vergelijken is niet mogelijk omdat de oude O-ring een driehoekige vorm heeft aangenomen en daardoor goed opmeten niet echt mogelijk is. Waarschijnlijk komt de lekkage langs deze ring maar zeker is dit niet te zeggen door de moeilijke bereikbaarheid. Zou wat extra vloeibare pakking op deze plaats helpen? Ik ben hier niet zo’n voorstander van omdat dan mogelijk een kanaaltje in de bak verstopt kan raken. Heeft iemand ervaring met dit soort lekkage.

2.
Verder is mij opgevallen dat in EPC er geen afdichtingsringetje staat getekend onder de afdichting van het moertje (SW10) dat op onderstaande schets met 7 is aangegeven. Dit ringetje is bij demontage kapotgegaan en heb ik zelf in vorm moeten maken van een kunststofringetje M5 omdat ik geen M6 had. Mij lijkt dat hier ook een afdichtingsringetje hoort te zitten. Vreemd dat dit niet wordt aangegeven. Wie kan mij over dit ringetje en een mogelijke lekkage op die plaats vertellen. Op bijgaand foto is dit een rood ringetje.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Biesie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 23 maart 2014, 02:06
Woonplaats: Elsloo (L.)
Roepnaam: Bert
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes Benz 300GD (W460) 1984
Maserati 4.24V 1992


Re: Lekkage secundaire oliepomp van automaatbak type 722.3;

Berichtdoor Leeflang » 04 maart 2018, 19:54

Nog een paar plaatjes:
Image1.gif

Image2.gif

Als het huis van de versnellingsbak en van de pomp (5 op jouw tekening) goed vlak zijn en de tussenplaat (1 op jouw tekening, groen op mijn tekening) ook, zou de rubberring (2 op jouw tekening, rood op mijn tekening) overbodig zijn.
In de praktijk zal het allemaal niet perfect vlak zijn vandaar de O-ring.
Wel een vreemde constructie om de axiale steun (A op jouw tekening, 82 / 8 / lichtblauw op mijn tekeningen) binnen die O-ring te laten vallen.
Zo zou er olie via de steun en de moer daarvan (7 op jouw tekening, 106 / 7 / lichtpaars op mijn tekeningen) kunnen lekken.
Een ring onder die moer kan vast geen kwaad, maar of kunststof daarvoor het meest geschikt is betwijfel ik.
Als dat vervormt door hitte van de bak blijft er niet veel over van de 8 Nm waarmee de moer aangedraaid wordt.
Misschien is koper of aluminium beter geschikt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6082
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Lekkage secundaire oliepomp van automaatbak type 722.3;

Berichtdoor BenzHans2 » 04 maart 2018, 22:03

Wij hebben de grote o-ring al regelmatig vervangen. Als je deze origineel besteld hebt, kan het niet missen. De o-ring moet in een sleuf geplaatst worden. Dus geheel eruit halen en dan in het huis eerst de o-ring plaatsen. Da's priegelwerk en je moet zeker weten dat alle resten van de oude weg zijn.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3494
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes sprinter
Ford LTD country wagon squire 1971


Re: Lekkage secundaire oliepomp van automaatbak type 722.3;

Berichtdoor Biesie » 13 maart 2018, 21:54

Hallo Leeflang en Hans, bedankt voor jullie snelle reactie op mijn vraag. Helaas heb ik van het weekend pas kunnen controleren hoe het met de lekkage verlopen is. Inmiddels is de conclusie dat er GEEN lekkage meer is. Kennelijk is de O-ring door de oliedruk (en misschien ook temperatuur) voldoende in de driehoekige "kamer" gedrukt om goed te gaan afdichten. Het probleem is dus verholpen!
:dance:
Biesie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 23 maart 2014, 02:06
Woonplaats: Elsloo (L.)
Roepnaam: Bert
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes Benz 300GD (W460) 1984
Maserati 4.24V 1992


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten