W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 16 sep 2019, 17:47

LMM potentiometer vervangen

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

LMM potentiometer vervangen

Berichtdoor Leeflang » 23 nov 2013, 16:01

Op veler verzoek:

Op de luchtmassameter van een KE-Jetronic installatie (bij W126's dus alleen bij serie 2 benzinemotoren) zit een potentiometer die de stand van de stuwschijf doorgeeft aan de Jetronic elektronica.
lmm.jpg
De potentiometer heeft koolstof strips waar metalen schuifjes overheen glijden als de stuwschijf beweegt.
schuifjes.jpg
De koolstof strips kunnen in de loop der tijd beschadigen met een niet goed lopende motor tot gevolg.
De elektronica krijg dan een waarde door die niet overeenkomt met de stand van de stuwschijf en gaat de benzine injectie verkeerd aansturen.
versleten.jpg

De originele potentiometer van Bosch met nummer 3 437 224 015 of 3 437 224 035 is een aantal jaren niet meer leverbaar geweest.
In China worden nagemaakte potentiometers geproduceerd, met wisselende kwaliteit.
Bosch levert inmiddels ook weer nieuwe met nieuwe nummers, voor de W126 is het nieuwe nummer F 026 T03 021.
Bosch+kopie.jpg

Het is lastig om aan hand van symptomen te bepalen of de potentiometer aan vervanging toe is.
De symptomen van een versleten potentiometer kunnen verschillen en dezelfde symptomen kunnen ook heel andere oorzaken hebben.
Het vervangen van de potentiometer is dus niet altijd de oplossing van het probleem.
Mogelijke symptomen zijn bijvoorbeeld een onrustig stationair toerental, problemen bij een warme start, inhouden bij het accelereren, verlies aan vermogen bij het gas geven, spontaan schudden van de motor, slecht reageren op intrappen van het gaspedaal.
In het werkplaatshandboek staat een lijvig document voor het vaststellen van de oorzaak van problemen met de Jetronic, te veel om hier te herhalen.
Dezelfde symptomen kunnen dus een heel andere oorzaak dan de potentiometer hebben.

De conditie van de potentiometer is te controleren met een multimeter.
Er zijn twee tests, de eerste is de weerstandswaarde van de potentiometer.
Zet de motor uit, verwijder het luchtfilter en haal de stekker van de potentiometer af.
Meet dan de weerstand tussen pennen 1 en 3 van de potentiometer, die moet omstreeks 4000 ohm zijn.
Sluit dan de meter aan op pennen 1 en 2 van de potentiometer en duw de stuwschijf langzaam en gelijkmatig naar beneden.
De weerstandswaarde moet dan gelijkmatig, zonder sprongen, toenemen (dat is het gemakkelijkst te zien op een analoge multimeter, met een wijzertje dus).
Op een gegeven moment is een maximum waarde is bereikt, bij nog verder naar beneden duwen van de stuwschijf moet de weerstandswaarde gelijkmatig weer iets afnemen.
De andere test bepaalt de juiste plaatsing van de potentiometer.
Bij deze test wordt bij lopende motor de spanning op de potentiometer gemeten.
De stekker moet daarvoor weer op de potentiometer zitten, terwijl tegelijkertijd de spanning wordt gemeten.
Dat gaat het gemakkelijkst met een tussen stekker of met handige meetklemmen.
meetklem.jpg
Tussen pinnen 1 en 3 moet de spanning in de buurt van 5 volt zijn.
Tussen pinnen 1 en 2 moet de spanning tussen 0,5 en 1 volt zijn.
spanning meten.jpg

Het vervangen van de potentiometer gaat als volgt:
  • Zorg dat de motor warm is
  • Zorg dat de CO afstelling in orde is
  • De motor moet stabiel stationair draaien op het voorgeschreven toerental, als dat de stationair toerental regeling zelf niet lukt, verwijder dan de slang van de stationair klep en vervang die door een slang met een instelschroef en regel met die instelschroef het toerental op de voorgeschreven waarde af
  • Zet de motor uit
  • Verwijder het luchtfilter
  • Haal de stekker van de potentiometer af
  • Zet de auto op contact
  • Meet de spanning tussen pinnen 1 en 3 (meestal 5 volt, in ieder geval tussen 4,6 en 5,1 volt)
  • Bereken: spanning x 0,125 - 0,03
  • Contact uit
  • Verwijder de afdekkapjes links en rechts
    potentiometer.jpg
  • Verwijder de vier schroefjes (Torx T15 of kruiskop schroeven)
  • Verwijder de potentiometer, pas op voor de pakking het kan zijn dat je die weer nodig hebt, die wordt bij sommige nieuwe potentiometers niet meegeleverd
  • Plaats de nieuwe potentiometer (met pakking) zo goed mogelijk in dezelfde positie als de oude maar draai de schroefjes niet al te vast, de potentiometer moet nog draaibaar zijn
  • Plaats de stekker van de potentiometer terug, maar zo dat je de spanning tussen pinnen 1 en 2 kunt meten
  • Start de auto en zet alle verbruikers uit (airco, ventilator, achterruitverwarming, lampen, radio ... zet alles uit wat uit gezet kan worden)
  • Draai de potentiometer zo dat de spanning tussen pinnen 1 en 2 van de potentiometer de berekende waarde aangeeft (kleine bewegingen zorgen al voor grote verschillen in de spanning, dus draai voorzichtig of tik zachtje met een schroevendraaier)
  • Draai de schroefjes vast, zonder dat de spanning tussen pinnen 1 en 2 verandert
  • Zet de auto uit
  • Verwijder de meter
  • Plaats de afdekkapjes
  • Druk de stekker goed aan
  • Plaats het luchtfilter

Bronnen:
http://w126-archiv.mercedesforen.de/ind ... 9_erneuern
http://www.wochelen.de/%77126/fuchs_pot ... _poti.html
http://w124archiv.de/texte/werkzeugkist ... esser.html
http://sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm
http://autopartsmarket.co.nl/?action=ca ... d_brand=30
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6300
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor

Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten