W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 14 aug 2018, 21:58

LPG en kleppen vervolgverhaal

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

LPG en kleppen ......

Berichtdoor Ruimerke » 18 jun 2014, 18:58

Hoi,
Ik heb mijn karretje naar de garage gebracht. Er schortte wat aan de motor, hij liep niet zo mooi....
Bij nazicht bleek dat de kleppen verbrand waren. Die moeten dus vervangen worden. Daar durf ik niet zo echt zelf aan beginnen, dus een hoop kosten. Maar bon, mijn vraag is nu : om de hoeveel tanks gas moet je best eens op benzine rijden. Want gas is natuurlijk droog en de kleppen moeten al wel eens gesmeerd worden. Bestaat er zoiets als een soort routine of verhouding die kan vermijden dat ze niet nog eens verbranden? Mijn lieve auto moet nog wel een tijdje meegaan uiteraard. Dus, laat maar horen.

Francis.
Ik ben zoooo tevreden van mijn vrouw dat ik er mij een tweede zoek.
Ruimerke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 386
Geregistreerd: 19 maart 2014, 00:02
Woonplaats: Sint Katelijne Waver (Mechelen)
Roepnaam: Cisse
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes E220 cdi break 2012
Mercedes W126 500SEL van 1980
Mercedes W126 280S van 1985
BMW 323i BAUR van 1984


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor Douwe » 18 jun 2014, 19:14

als je de kleppen laat vervangen
dan zouden hier voor in de plaats geharde kleppen en zittingen geplaats moeten worden
dit speciaal voor LPG
dan heb je het probleem van kleppen die verbranden of inslaan niet meer ;)
dus volledige koprevisie kleppen zittingen en geleiders met afdichtingen vervangen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor Ruimerke » 18 jun 2014, 19:37

Het enige dat ik weet is dat hij moest gaan afvlakken, nieuwe kleppen steken. Ik zal effe informeren of dat ook die geharde kleppen zijn. Als die beter zijn voor LPG dan gaat mijn voorkeur ernaar uit. Het zal wel wat meer kosten, maar goed.... dan zijn we safe. Alvast bedankt voor de info knapperd.
Ik ben zoooo tevreden van mijn vrouw dat ik er mij een tweede zoek.
Ruimerke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 386
Geregistreerd: 19 maart 2014, 00:02
Woonplaats: Sint Katelijne Waver (Mechelen)
Roepnaam: Cisse
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes E220 cdi break 2012
Mercedes W126 500SEL van 1980
Mercedes W126 280S van 1985
BMW 323i BAUR van 1984


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor Douwe » 18 jun 2014, 19:45

Informeer dan ook even naar de zittingen en gelijders ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor Robby » 18 jun 2014, 19:59

Ruimerke schreef:Het enige dat ik weet is dat hij moest gaan afvlakken, nieuwe kleppen steken. Ik zal effe informeren of dat ook die geharde kleppen zijn. Als die beter zijn voor LPG dan gaat mijn voorkeur ernaar uit. Het zal wel wat meer kosten, maar goed.... dan zijn we safe. Alvast bedankt voor de info knapperd.


Knapperd, Douwe! :ohmy: :kiss:
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1100
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor Douwe » 18 jun 2014, 20:02

ja ook ik stond er van te kijken
zo had ik mij zelf nog nooit bekeken :D ;) B)
vandaar dat al die zustertjes in het ziekenhuis ook zo behulpzaam waren ;) :D :whistle:
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor Ruimerke » 18 jun 2014, 20:35

grapjassen !!!
Ik ben zoooo tevreden van mijn vrouw dat ik er mij een tweede zoek.
Ruimerke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 386
Geregistreerd: 19 maart 2014, 00:02
Woonplaats: Sint Katelijne Waver (Mechelen)
Roepnaam: Cisse
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes E220 cdi break 2012
Mercedes W126 500SEL van 1980
Mercedes W126 280S van 1985
BMW 323i BAUR van 1984


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor SanderH » 18 jun 2014, 21:02

Die Douwe.....steek die maar in je zak! ;)
SanderH
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 06 apr 2012, 19:54
Woonplaats: Leuvenheim
Roepnaam: Sander
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1600 1975
Volvo 850 T-5R, Volvo C70 2008.


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor Weizengelb » 18 jun 2014, 21:20

En je hoeft niet af en toe op benzine te rijden voor de kleppen maar je moet ze wel regelmatig stellen.

Math
Avatar gebruiker
Weizengelb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 289
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: w110


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor BenzHans2 » 19 jun 2014, 09:54

Weizengelb schreef:En je hoeft niet af en toe op benzine te rijden voor de kleppen maar je moet ze wel regelmatig stellen.

Math


Het is heel verstandig om regelmatig op benzine te rijden.
De toevoeging in de benzine smeert wel degelijk.
Das heel belangrijk voor je kleppen.
Flashlube werkt heel goed bij motoren die op gas rijden.
Dat is juist voor de 6 cilinders.

Onderbouw je opmerking als je zoiets roept
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3493
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes sprinter
Ford LTD country wagon squire 1971


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor Weizengelb » 19 jun 2014, 20:50

Hallo Hans,

Ik wil het best onderbouwen.
Volgens mij was het een bij-effect van loodhoudende benzine dat het lood de klepzittingen beschermde.
Toen (tetra-ethyl)lood uit de benzine werd gehaald omdat het schadelijk was werden er andere toevoegingen in de benzine gedaan om het octaangehalte te verhogen.

Deze toevoegingen hadden deze beschermende werking niet waardoor de automotoren met geharde klepzittingen werden uitgevoerd (zeg rond 1985).

Toch zullen de klepzittingen altijd inslijten waardoor je ook de klepspeling regelmatig moet meten en bijstellen.
Als je een motor zonder geharde klepzittingen zonder loodhoudende benzine rijdt, of op LPG, zullen de klepzittingen mogelijk sneller slijten waardoor de klepspeling sneller verminderd. Je moet dan eerder bijstellen.

Als de klepspeling te klein wordt of zelfs nul heeft de klep niet voldoende tijd om af te koelen en kan verbranden. Dit kan best snel gaan op het moment dat de klep niet meer helemaal kan sluiten. Hier helpt ook geen flashlube of lood meer aan. Ook de nokkenas en klepstoter zijn dan snel ingelopen omdat hier ook geen speling meer zit voor olie.

In mijn ervaring kun je beter je klepspeling in de gaten houden dan af en toe op (loodvrije!)benzine te rijden. Alle verbrandde kleppen die ik heb gezien kwamen omdat de klepspeling weg was.

Math
Avatar gebruiker
Weizengelb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 289
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: w110


LPG en kleppen vervolgverhaal

Berichtdoor Ruimerke » 11 jul 2014, 00:06

Ik contacteer de garagist omdat ik er al 3 weken niets van had gehoord. Komt hij op de proppen met een verhaal dat de gas niet goed was aangesloten. Er schortte iets met de installatie en hij was "bijna in de lucht gevlogen". Hij kon dus niet aan de auto werken omdat hij niet het juiste materiaal had voor deze klus. :twisted: :evil:
Nu , die installatie is geplaatst door een erkend bedrijf dat niets anders doet dan dit. Deze installatie is gekeurd en al ..... hoe kan die dan verkeerd geplaatst zijn zodat je niet aan de kleppen kan werken???? Kan één of andere slimmerd me dat verklaren?? Of heeft die gewoon geen zin om er aan te werken? Snappen jullie dit grapje?
Ik ben zoooo tevreden van mijn vrouw dat ik er mij een tweede zoek.
Ruimerke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 386
Geregistreerd: 19 maart 2014, 00:02
Woonplaats: Sint Katelijne Waver (Mechelen)
Roepnaam: Cisse
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes E220 cdi break 2012
Mercedes W126 500SEL van 1980
Mercedes W126 280S van 1985
BMW 323i BAUR van 1984


Re: LPG en kleppen vervolgverhaal

Berichtdoor RedLelie » 11 jul 2014, 09:30

Als hij 3 weken niks laat horen en nu dit zou ik zeggen weghalen daar die auto.
Ik kan van hieruit natuurlijk niet beoordelen of de auto in de lucht kan vliegen, maar wat mij dus betreft de garagist wel.
Als de wagen voorheen goed was lijkt het me onwaarschijnlijk, maar voor de zekerheid er bij een gasboer naar laten kijken kan nooit kwaad.

Gr.. Jan
Avatar gebruiker
RedLelie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 09 jul 2008, 20:01
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: Jan
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL 1987
500SEL 1982
500SL 1991
Citroën Berlingo
Land-Rover Discovery 2.5TDI


Re: LPG en kleppen vervolgverhaal

Berichtdoor Douwe » 11 jul 2014, 12:25

Ik krijg het idee dat deze garage zelf niet vakkudig is
en schuift zijn eigen gebrekkige inzicht af op onkunde van een ander :D
ik zou hem met spoed daar weghalen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: LPG en kleppen vervolgverhaal

Berichtdoor Ruimerke » 11 jul 2014, 12:35

Ik haal m daar morgen weg... Ik vind het toch maar bizar. De kerel in kwestie werkt in een Mercedes garage en zou toch vakkundig moeten zijn... ik hou jullie op de hoogte. Ik ga elders mijn licht opsteken. Als ik het zelf kon, dan deed ik het. Maar ik ben blijkbaar even kundig als die brave jongen.
Ik ben zoooo tevreden van mijn vrouw dat ik er mij een tweede zoek.
Ruimerke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 386
Geregistreerd: 19 maart 2014, 00:02
Woonplaats: Sint Katelijne Waver (Mechelen)
Roepnaam: Cisse
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes E220 cdi break 2012
Mercedes W126 500SEL van 1980
Mercedes W126 280S van 1985
BMW 323i BAUR van 1984


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor RD500SEC » 11 jul 2014, 16:52

Hier helpt ook geen flashlube of lood meer aan.


Flashlube repareert de ontstane schade niet, het is de bedoeling om schade te voorkomen, dus bij het inbouwen van gas ook een flashlube plaatsen om het inslaan te voorkomen.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1142
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor RedLelie » 11 jul 2014, 18:51

In algemene zin kun je stellen dat indien je benzine met lood moest tanken je problemen met gas kan krijgen.
Gas wordt heter, maar rij je niet harder dan 80% van de mogelijke top dan valt de hitte mee en dus ook het probleem.
Moest je echter loodvrij tanken, dan moet het goed gaan op gas omdat daar ook geen lood in zit.

Af en toe op LPG rijden is ook nuttig voor alle rubber benzine slangen, die drogen anders uit en rijd je dan later wel een keer op benzine dan kun je brand krijgen i.v.m. haarscheurtjes.
90% van alle brand komt n.l. niet door LPG, maar door weer rijden op benzine.

Gr.. Jan
Avatar gebruiker
RedLelie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 09 jul 2008, 20:01
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: Jan
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL 1987
500SEL 1982
500SL 1991
Citroën Berlingo
Land-Rover Discovery 2.5TDI


Re: LPG en kleppen vervolgverhaal

Berichtdoor BenzHans2 » 11 jul 2014, 19:03

dagje hobbyhut doet wonderen.
FF stukje rijden, maar je problemen zijn dan zeker opgelost gezien je verhaal
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3493
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes sprinter
Ford LTD country wagon squire 1971


Re: LPG en kleppen ......

Berichtdoor Weizengelb » 11 jul 2014, 22:51

"Af en toe op LPG rijden is ook nuttig voor alle rubber benzine slangen"

Die kunnen dan even uitrusten :D

Maar ik ben het er mee eens. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Maar ik heb de afgelopen jaren teveel auto's gezien waar jarenlang niemand naar de klepspeling heeft gekeken. Een kwalijke zaak.

Gr.. Math
Avatar gebruiker
Weizengelb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 289
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: w110


Re: LPG en kleppen vervolgverhaal

Berichtdoor Ruimerke » 11 jul 2014, 22:53

Hallo,

Dat is wel even een afstandje naar de hobbyhut mijn idee. Ik kijk even in de buurt rond. Ik heb van iemand een tip gekregen waar ik waarschijnlijk terecht kan met mijn boot. Die man heeft zelf enkele oldtimers en heeft een Mercedes garage. Die weet van wanten.... en pakken ervaring. Als het niet helpt, dan gaan we zeker de oversteek naar de hobbyhut overwegen:-)

Francis.
Ik ben zoooo tevreden van mijn vrouw dat ik er mij een tweede zoek.
Ruimerke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 386
Geregistreerd: 19 maart 2014, 00:02
Woonplaats: Sint Katelijne Waver (Mechelen)
Roepnaam: Cisse
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes E220 cdi break 2012
Mercedes W126 500SEL van 1980
Mercedes W126 280S van 1985
BMW 323i BAUR van 1984

Volgende

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast