W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 jun 2018, 08:00

LPG hulpvraag

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

LPG hulpvraag

Berichtdoor Patrick1 » 13 jan 2016, 17:39

Er is al heel veel over LPG geschreven en gesproken. Zeker op dit forum, vandaar de vraag op dit forum omdat hier de kennis rondloopt die ik nodig heb ;)

Het gaat om een W116. Ik zit er aan te denken om de W201 te verkopen en een W116 aan te schaffen. Met of zonder LPG installatie. Zijn de motoren van een W116 ook geschikt om te gebruiken voor LPG of ben je dan aan een koprevisie toe na 50.000km? We rijden er namelijk 23.000 km per jaar mee!
Ik heb gesproken met Orsouw in Eindhoven, en die zij dat de W116 minder geschikte motoren heeft dan de W126. Maar aangezien de W126 nog te jong is om belastingvrij in rond te rijden willen we een W116 op gas.
Geen belasting, geen milieuzone gezeur in Rotterdam (ouder dan 40) en goedkoop rijden!

Vraag:

Hoe is jullie ervaring met LPG in een W116 waar veel in gereden wordt?
Welke motor is beter bestand of geschikt? De 6 of 8 cilinder? En met of zonder carburateur?

Extra tips zijn ook altijd welkom ;)
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
408 brandweer 1968

Gehad: W201 2.5D
W201 2.0E


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor Douwe » 13 jan 2016, 19:31

Als je in een 116 een V8 van de W126 kan lepelen dan denk ik dat je de juiste combi hebt
Gezien de 116 wat ouder is dan de 126 zullen daar naar idee wat nergens is op gebaseerd maar puur logica geen geharde kleppen in zitten.
Gezien de eerste gerelateerde W126 V8 ook enkelen had zonder harde kleppen zal de 116 deze helemaal niet hebben lijkt mij.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor CunningCobra12 » 13 jan 2016, 20:09

Ik dacht ook dat de W116 geen geharde klepzittingen zou hebben. Nu lees ik op het internet verschillende verhalen en weet ik het niet zeker. De M100 motoren hebben in ieder geval wel geharde klepzittingen. De 6 cilinders volgens mij niet maar over de 8 cilinders ben ik niet zeker. Misschien dat iemand daar meer over weet. In ieder geval lijkt het mij wel nuttig om iets van Flashlube te installeren om zo slijtage te verminderen/te voorkomen als je voor een W116 kiest.

Wellicht is het een goedkopere optie om een W114 met dieselmotor te kopen? Dan rij je alsnog goedkoop op diesel en betaal je geen wegenbelasting. Onder de streep ben je dan denk ik net zo duur uit als met een W116 met V8. Je bent dan waarschijnlijk ook goedkoper uit met onderhoud.

In ieder geval succes met het vinden van een auto. Ik ben trouwens ook nog wel benieuwd of de V8 van de W116 geharde klepzittingen heeft. Dus mocht iemand het weten dan hoor ik dat ook graag. :handgestures-thumbupleft:
Avatar gebruiker
CunningCobra12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 28 mei 2014, 10:07
Woonplaats: Veendam (Groningen)
Roepnaam: Dominic
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes-Benz 300SE 1986
Mercedes-Benz 280SE 1983
Mercedes-Benz W211 E280CDI combi 2007
Audi A4 Avant 1.8T 2003


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor Wimada » 13 jan 2016, 20:29

Vlgs mij heeft Freubelaar Toontje er nog enkele staan,zou hem ook eens kunnen vragen !
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3698
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor Patrick1 » 14 jan 2016, 10:40

Een W126 motor in een W116 :grin: als dat zonder problemen past is dit wel het overwegen waard. Maar liever ga ik voor de makkelijkere optie, en hoop ik dat de V8 motoren in de W116 geharde klepzittingen hebben. Zodat er geen motorwissel nodig is.
W114 diesel is ook een optie, maar de vrouw zal er vooral in rijden, en die heeft een nogal uitgesproken voorkeur voor de W116 ;) ik kan me er wel bij aansluiten. T is toch een S-Klasse :grin:

Bericht van toontje staat op mbklassieker forum ;)

*Weet iemand of de V8 motoren in de W116 geharde klepzittingen hebben?

*Hoe moeilijk is het om geharde klepzittingen in een 6 of 8 cilinder te maken? Is dit zelf te doen?
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
408 brandweer 1968

Gehad: W201 2.5D
W201 2.0E


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor Vlim » 14 jan 2016, 13:50

Hou bij een W116 er ook rekening mee dat het verbruik stukken hoger is dan van een W126. Vooral de vroege elektronisch geregelde inspuiting (D-Jetronic) is niet echt zuinig (op benzine hooguit 1 op 5).

Wat wel leuk is bij D-jetronic is dat je in principe de elektronica kunt gebruiken om LPG-injectoren aan te sturen.

Verder heeft de W116 een eigenschap die de W126 minder heeft: Ze rotten onder je kont vandaan. De dorpels zijn vaak zowel aan de binnen- als aan de buitenkant rot, en ook de kofferbak is vaak een zeef. Goedkoop rijden gaat het denk ik niet worden. Als je echt goedkoop wil rijden, ga dan voor een W203 op benzine. Heel betaalbaar, niet duur in de belasting en behoorlijk zuinig.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1737
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE - 1984
500SE - 1980
400SE - 1993
230CE - 1988
CL500 - 2000


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor Wimada » 14 jan 2016, 17:42

Toon heeft ook een website http://www.hetvoorportaal.com
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3698
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor Patrick1 » 14 jan 2016, 18:55

Nette wagen die op de site staat!
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
408 brandweer 1968

Gehad: W201 2.5D
W201 2.0E


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor RD500SEC » 15 jan 2016, 03:30

Vraag je af of de nadelen niet zwaarder wegen dan de voordelen.
houd ook rekening met het feit dat de 116 ruim 10 jaar meer ervaring heeft dan de 190 waar je nu mee rijdt. Je hebt ondervonden dat een auto met achterstallig onderhoud je aardig bezig houden kan, tijdelijk niet rijdbaar is, dat is weer lastig als het een daily driver is. de extra ervaring betekent ook dat een eventuele revisie (kop) misschien dichterbij is dan je lief is. Een kop revisie kan je voor een groot deel zelf, maar de auto staat dan stil.
Klepzetels plaatsen, freezen van de zetels, klepgeleiders plaatsen is een klusje voor het revisiebedrijf, tenzij je zelf over de diverse gereedschappen kan beschikken.
De 8 cilinders zullen nog wat meer gebruiken dan de 6 cilinders, de 6 cilinder is ook voor het onderhoud iets vriendelijker voor de portemonnee.
Je zult aan onderhoud meer kwijt zijn dan nu, zeker als je op gas gaat rijden.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1109
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor Patrick1 » 15 jan 2016, 07:47

Of de voordelen opwegen tegen te nadelen begin ik me ook af te vragen. Ik had dit nog nooit uitgezocht, en het leek een hele aardige oplossing. Doorgaans hoor ik alleen de succes verhalen over LPG, maar als ik alle ervaringen zo hoor dan komen er ook een hoop motorische 'problemen' bij kijken. Alles is op te lossen en te verhelpen, maar en koprevisie doen met het risico dat je die over 2 jaar weer krijgt lijkt me toch een beetje veel van het goede.. Met 23.000 km per jaar.
Daarnaast heeft de W116 helaas een roestmonster bij zich..

Al met een denk ik dat dit idee in de koelkast teruggaat ;)

Bedankt voor alle antwoorden!
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
408 brandweer 1968

Gehad: W201 2.5D
W201 2.0E


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor RD500SEC » 15 jan 2016, 12:18

Om de twee jaar een koprevisie is niet aan de orde, tenzij het de eerste keer niet goed is gedaan. Dat kan als de klepzetels niet gedaan zijn de eerste keer bij voorbeeld.
Het roest monster: je weet hoe de 126 er aan toe kan zijn, bij de 116 heeft hij tot 10 jaar langer de tijd gehad, en de 116 was minder goed beschermd. Toch zijn er wel goede te vinden, maar dan hangt er een prijskaartje aan goedkoop rijden ;)
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1109
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor Wimada » 15 jan 2016, 18:34

Zou lekker in de 190 blijven tuffen,zeer nette auto met bijzonder mooi interrieur,en nu 100 % in orde toch ?
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3698
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor RD500SEC » 15 jan 2016, 19:25

Als je in een 116 een V8 van de W126 kan lepelen dan denk ik dat je de juiste combi hebt
Gezien de 116 wat ouder is dan de 126 zullen daar naar idee wat nergens is op gebaseerd maar puur logica geen geharde kleppen in zitten.
Gezien de eerste gerelateerde W126 V8 ook enkelen had zonder harde kleppen zal de 116 deze helemaal niet hebben lijkt mij.


De motor uit een 126 moet volgens mij wel in een 116 te plaatsen zijn, nog een voordeel: de motor is lichter.
De klepzetels van de eerste 126 V8 waren niet gehard, behalve die van de kat uitvoeringen.
geharde klepzetels.pdf
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1109
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: LPG hulpvraag

Berichtdoor Patrick1 » 17 jan 2016, 13:41

RD500SEC schreef:Om de twee jaar een koprevisie is niet aan de orde, tenzij het de eerste keer niet goed is gedaan. Dat kan als de klepzetels niet gedaan zijn de eerste keer bij voorbeeld.


Dus als je het doet, dan moet je het in iedegeval goed doen ;) gelukkig slijt de motor dan niet alsnog in 2 jaar weg.
Na jullie respons lijkt het me niet echt een goede optie als ik het zo bekijk. Het idee leek beter het was :)
Daar hebben we dan ook het forum voor :grin:

Wimada schreef:Zou lekker in de 190 blijven tuffen,zeer nette auto met bijzonder mooi interrieur,en nu 100 % in orde toch ?


Technische is de auto praktische helemaal in orde. Als we erin blijven rijden, en daar ziet het wel naar uit dan wil ik wel de puntjes op de i zetten.
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
408 brandweer 1968

Gehad: W201 2.5D
W201 2.0E


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten