Beste forumleden,
Vorige week (woensdag) deed de versnellingsbak een beetje raar. Schakelde soms onverwacht terug bij licht gas geven.
Paar dagen terug (dinsdag weer gereden en alles leek goed te werken.
Auto geparkeerd en bij terugkomst van boodschappen doen, wilde hij niet meer starten.
Even wat met de versnellingspook zitten rommelen en hij startte weer.
Mee naar huis gereden en geparkeerd (motor uit) en boodschappen uitgeladen.
Even op het forum gezocht en in de handleiding gekeken hoe het oliepeil van de versnellingsbak te controleren.
Vervolgens de auto gestart en het olie niveau gecontroleerd (warme, lopende motor dus) en die bleek te laag te zijn. Stond onder het onderste streepje.
Dus nieuwe olie besteld die gisteren (vrijdag) binnenkwam.
Vanochtend (zaterdag) wilde ik de auto starten, om de nieuwe olie toe te voegen, maar mooi niet aanslaan.
Ik dacht: "misschien dat de versnellingsbak aangeeft dat ie niet in P staat (net als de dinsdag ervoor)". Dus weer met de versnellingspook in de olie geroerd, maar zonder succes.
De bak in een versnelling gezet en de auto naar voor en achter geduwd. Vreemd genoeg lijkt er in elke versnelling geen weerstand te zijn, alsof hij in N staat. Vervolgens weer in P gezet en de auto op de P nok geduwd (klik hoorbaar). Maar nog steeds niet willen aanslaan. Wel zie ik bij het starten alle metertjes heen en weer stuiteren.
De accu is inmiddels leeggetrokken, dus die moet aan de lader.
Maar hoe dan verder?
Ik hoor de brandstofpomp niet aangaan. Kan dat komen doordat de bak iets verkeerds doorgeeft of in N is blijven staan? Zou ook vreemd zijn, want die bewuste dinsdag startte hij wel. Dus dat in N staan, lijkt onwaarschijnlijk.
Of heb ik een opeenstapeling van meerdere problemen tegelijk?
Brandstofrelais of simpelweg een gare accu?
Graag suggesties wat in welke volgorde te proberen, zodat ik zaken kan uitsluiten.
Groeten,
Raymond