door RD500SEC » 18 mei 2017, 13:17
Je wilt het LPG er graag uit hebben, dan zou ik daar geen aandacht meer aan geven en me richten op de benzine problemen.
Je hebt de luchtmassameter vervangen, toch loopt hij nog niet (op LPG) Mogelijk heb je toch nog een vacuĆ¼mlek, met een rooktester kun je dat uitsluiten, of juist zien waar het lek zit. Denk aan losse of gescheurde sangen.
Je wilt op benzine rijden, zit er brandstof in de tank?
Hoor je de brandstofpomp als je contact maakt? Hij hoort dan enkele seconden te draaien.
Is dat niet het geval, de pomp zit achter het rechter achterwiel, zet er eens direct 12 volt op, let wel op + en -
Kijk gelijk of de massadraad van de pomp naar de auto een goed contact maakt, deze vind je in de koffer ruimte op de rechter wielkuip achter de bekleding. Draait de pomp, o.k., anders vervangen.
Is de pomp goed, maar hoor je hem niet als je contact maakt?
Het brandstofpomprelais kan defect zijn, die vind je bij/boven de voeten van de bijrijder, er staat op 8cil, een toerental en nog wat info. Trek deze uit de voet, verbind in de voet de bussen 30 en 87 met elkaar, de pomp hoor je nu lopen, er staat nu continu 12 volt op, onafhankelijk van het contactslot of andere schakelingen. De motor zou zo te starten moeten zijn, warm laten lopen en af te stellen met CO tester.
Bus 15 in de relaisvoet hoort 12 volt te krijgen als je contact maakt.
Als je tot zover bent en je hebt de bus 15 nagemeten, daar staat spanning op als de auto op contact staat, heb je vrijwel zeker een defect relais.