W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 20 okt 2017, 18:16

Motor vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Motor vervangen

Berichtdoor MikeVM » 15 mei 2017, 23:37

Ben nieuw hier.
Ik heb een 1986 500SE. Deze is voorzien van een LPG installatie. Maar sinds een tijdje staat de auto stil omdat deze niet meer start. Denk dat de LPG teveel schade heeft aangericht en zou graag de motor willen vervangen voor een andere 500 motor. Wie weet waar ik een andere motor kan vinden? Waar kan ik deze evt laten inbouwen? Wat zijn de evt kosten van een andere 500 motor en de inbouw? Of toch de huidige motor laten controleren/reviseren? Zou de LPG er graag uit hebben.
MikeVM
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 mei 2017, 23:33
Roepnaam: Mike
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Motor vervangen

Berichtdoor RD500SEC » 16 mei 2017, 00:33

Hallo Mike,

Een motor vervangen om LPG problemen op te lossen is wel heel rigoureus.
Een backfire (verbranding in de inlaat i.p.v. in de cilinder) kan ervoor zorgen dat de luchtweger van de injectie is beschadigd, mogelijk wat rubbers en slangen lek zijn, wat als gevolg heeft dat de motor niet meer wil lopen.
Als dit het geval is, valt dit prima te repareren zonder de motor te vervangen.
LPG uitbouwen kan je tegelijkertijd aanpakken.

Natuurlijk kan er ook meer aan de hand zijn, maar bovengenoemd euvel doet zich vaker voor, vooral als de ontstekingsdelen niet tijdig worden vervangen.

Hoe liep de motor vlak voordat hij ermee stopte?
mooi rond op 8 cilinders?
tikkende geluiden?
een lichte explosie, en dan niets meer?
iets anders?

Wat hoor je nu als je de motor op de startmotor rond draait?
In welk deel van het land zit je?
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Motor vervangen

Berichtdoor MikeVM » 16 mei 2017, 00:44

De motor liep de laatste maanden enkel op LPG, en mooi op 8 cilinders naar mijn mening. Ik kreeg een backfire (lichte explosie), maar de auto sloeg wel aan. Deze trok heel langzaam op, zo naar huis gereden. Na een aantal dagen wou ik de wagen startten en deze deed niets meer. Had de laatste weken ook last van een tikkend geluid, alsof het van de ketting kwam. Heb de lmm laten vervangen door een exemplaar dat nooit op LPG gedraaid heeft. Na wat afstellen startte de wagen op LPG, maar sloeg na gas geven gelijk af en deed op benzine nog steeds niets. Ik kom uit oost-vlaanderen in belgië. Als je de wagen nu start dan hoor je de wagen draaien, maar wilt niet aanslaan.
MikeVM
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 mei 2017, 23:33
Roepnaam: Mike
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Motor vervangen

Berichtdoor Douwe » 16 mei 2017, 06:22

Ik zou eerst het probleem op lossen.
Een motor vervangen zonder echt te weten wat er met je huidige motor mis is kost onnodig veel geld.
Dat een motor niet meer op benzine wil kan meerdere oorzaken hebben waaronder een slecht contact van je brandstof pomp relais.
Dus zolang dat probleem erin zit heeft het vervangen van de motor ook een teleurstellend tot gevolg.
En dan lijkt het mij verstandig om ook de LPG installatie aan te pakken en deze te verbeteren zodat de kans op backfire verkleind worden.
Dat de motor tikt of rateld kan liggen aan te dunne motor olie aan geraden word om 15 w 40 te gebruiken.
Mogelijk is ook dat het tikken wat jij omschrijft een hydroliche klepstoter is die vervangen of gesteld moet worden.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8916
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Motor vervangen

Berichtdoor RD500SEC » 18 mei 2017, 13:17

Je wilt het LPG er graag uit hebben, dan zou ik daar geen aandacht meer aan geven en me richten op de benzine problemen.
Je hebt de luchtmassameter vervangen, toch loopt hij nog niet (op LPG) Mogelijk heb je toch nog een vacuümlek, met een rooktester kun je dat uitsluiten, of juist zien waar het lek zit. Denk aan losse of gescheurde sangen.
Je wilt op benzine rijden, zit er brandstof in de tank?
Hoor je de brandstofpomp als je contact maakt? Hij hoort dan enkele seconden te draaien.
Is dat niet het geval, de pomp zit achter het rechter achterwiel, zet er eens direct 12 volt op, let wel op + en -
Kijk gelijk of de massadraad van de pomp naar de auto een goed contact maakt, deze vind je in de koffer ruimte op de rechter wielkuip achter de bekleding. Draait de pomp, o.k., anders vervangen.
Is de pomp goed, maar hoor je hem niet als je contact maakt?
Het brandstofpomprelais kan defect zijn, die vind je bij/boven de voeten van de bijrijder, er staat op 8cil, een toerental en nog wat info. Trek deze uit de voet, verbind in de voet de bussen 30 en 87 met elkaar, de pomp hoor je nu lopen, er staat nu continu 12 volt op, onafhankelijk van het contactslot of andere schakelingen. De motor zou zo te starten moeten zijn, warm laten lopen en af te stellen met CO tester.
Bus 15 in de relaisvoet hoort 12 volt te krijgen als je contact maakt.
Als je tot zover bent en je hebt de bus 15 nagemeten, daar staat spanning op als de auto op contact staat, heb je vrijwel zeker een defect relais.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Motor vervangen

Berichtdoor Douwe » 18 mei 2017, 19:33

Het is Pool 7 en 8 verbinden op de voet van het brandstof pomp relais om brandstof pomp aan te schakelen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8916
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Motor vervangen

Berichtdoor Jean Pierre » 19 mei 2017, 00:35

Start hij nog niet?
Doe eens een beetje benzine rechtstreeks in de inlaat op de lmm schijf
Wil hij dan wel starten kan je al een en ander uitsluiten.
Succes !
Avatar gebruiker
Jean Pierre
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 228
Geregistreerd: 17 aug 2013, 17:04
Woonplaats: België Maaseik
Roepnaam: Jean Pierre
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Re: Motor vervangen

Berichtdoor RD500SEC » 19 mei 2017, 22:11

Het is Pool 7 en 8 verbinden op de voet van het brandstof pomp relais om brandstof pomp aan te schakelen


Dank je Douwe.
Zelf vind ik het makkelijker om op het relais te kijken waar de pootjes 30 en 87 zitten en bepaal zo waar het draadje in de relaisvoet moet komen. De relaisvoet is niet altijd even goed te bereiken om de 7 en de 8 af te kunnen lezen. Kan ook nog iets met de leeftijd en het iets mindere zicht te maken hebben.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1013
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Motor vervangen

Berichtdoor Douwe » 20 mei 2017, 10:30

Dat probleem ken ik Richard. B)
Ff de leesbril erbij op en de
zaklamp erbij en je kan de hele kleine cijfertjes net onderscheiden :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8916
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron