W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 21 sep 2018, 10:57

Olie in airco compressor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Olie in airco compressor

Berichtdoor Renegade50 » 08 sep 2018, 01:28

Na lang zoeken heb ik een vervanger voor mijn lekke aircocompressor gevonden, moest wel de ophangbeugel aanpassen en de leidingaansluiting maar dat is allemaal gelukt.
Het enige probleem waar ik nu tegen aan loop is de hoeveelheid olie die in de compressorpomp moet?
Bij de originele harrison compressor zit er een aparte carter voor ingebouwd, maar de nieuwe compressoren hebben geen aparte carter meer, dus er hoeft ook minder olie in.
Ook is de pomp nu kleiner.
Weet iemand toevallig hoeveel er precies in moet, want zelfs de fabrikant komt met een antwoord dat je dit aan Mercedes moet vragen?
Hieronder de gegevens van de vervangende compressor.

AKS DASIS Compressor, airconditioning
Artikelnummer: 851026N
Gebruiksnummer: 851026N
EAN: 4044455362586
Airco/compressorolie:
PAG 46
Voor fabrikant:
Denso
Compressor ID:
10P17C
Riemschijf-Ø [mm]:
132
Ribbenaantal:
1
Koelmiddel:
R 134a
Riemschijven:
Met riemschijf
Nieuw onderdeel:
Aandrijving:
Automatische versnellingsbak
Dit is mijn 3e SEC. Heb eerst een 500SEC gehad daarna een 380SEC en nu weer een 500SEC.
Andere MB'S gehad: 190E.190D,380SL,380SLC.
Avatar gebruiker
Renegade50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 452
Geregistreerd: 28 sep 2013, 13:26
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam: Ton
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Chevrolet corvette stingray 1969.
Datsun 240Z
Nissan 300ZX AE
Ford Transit oprijwagen 1974
Ford Taunus sedan 1971
Ford Econoline 1984


Re: Olie in airco compressor

Berichtdoor Modderkoning » 09 sep 2018, 19:03

Was het systeem origineel ook R134a?
De oude minerale olie wordt niet gedragen door het gas. dan moet er sowieso even een sloot synthetische olie in, maar niet de pag 46. Ik zou als ik jou was Aircotechniek groningen bellen morgen. Die jongens hebben er goed verstand van.

Bij compressor vervangen doe ik normaal 50% van de aangegeven hoeveelheid olie erbij.
When I was born, I was so ugly the doctor slapped my mother.
Avatar gebruiker
Modderkoning
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 11 aug 2011, 18:50
Woonplaats: Zwartemeer
Roepnaam: Stefan
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Renault Kangoo 1.5 dci 2006
Suzuki Swift 1.5 2006
W210 E220 CDI 2001 (avant garde)


Re: Olie in airco compressor

Berichtdoor Renegade50 » 10 sep 2018, 00:22

Bedankt voor je reactie, maar bij mij is heel het systeem leeg (was al leeg bij aankoop), dus die 50% gaat nu niet op.
Zal de hoeveelheid worden door Mercedes aangegeven, maar die gaan uit van de originele pomp en die heeft een groter reservoir.
Denk zelf nu aan ongeveer 100ml.
Dit is mijn 3e SEC. Heb eerst een 500SEC gehad daarna een 380SEC en nu weer een 500SEC.
Andere MB'S gehad: 190E.190D,380SL,380SLC.
Avatar gebruiker
Renegade50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 452
Geregistreerd: 28 sep 2013, 13:26
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam: Ton
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Chevrolet corvette stingray 1969.
Datsun 240Z
Nissan 300ZX AE
Ford Transit oprijwagen 1974
Ford Taunus sedan 1971
Ford Econoline 1984


Re: Olie in airco compressor

Berichtdoor blauwe hap » 12 sep 2018, 11:42

Hi Ton, in WIS staat 300ml in de compressor nieuw en 200ml bij reparatie voor originele pomp, 20ml in de condensor en 10ml in de droger. Je gaat voorbij aan Stefan's opmerking over het koelmiddel. Je auto is uit 1985 dus oorspronkelijk afgeleverd met koelmiddel (nu verboden) R12 en ester olie (POE). Ook al is je systeem al jaren zonder druk ("leeg") dan zitten er nog resten ester olie in je verdamper, droger, compressor. Ga je nu naar R134 oid met PAG olie krijg je vlokken en verstopping want POE en PAG mengen niet. Kans is groot dat je nieuwe compressor en oude o-ringen daar niet tegen kunnen (lekkage en/of schade aan pomp).
Je moet, als je over naar R134 wil, eerst je hele systeem flushen en de droger vervangen, of afvullen met R437a, dat mengt wel met POE olie. Probleem is dat R437a niet of moeilijk te krijgen is.


succes en groet
blauwe hap
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 jul 2018, 00:13
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S124, OM605, 1995
W124, M103, 1986
W463, M104, 1996


Re: Olie in airco compressor

Berichtdoor blauwe hap » 12 sep 2018, 11:43

uit WIS:
airco_1.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
blauwe hap
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 jul 2018, 00:13
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S124, OM605, 1995
W124, M103, 1986
W463, M104, 1996


Re: Olie in airco compressor

Berichtdoor Renegade50 » 12 sep 2018, 12:34

Thx voor de reactie, maar ik ben mij er terdege van bewust wat het vullen betreft.
Ik gebruik ester olie en de nieuwe pomp is een stuk kleiner, dus gaat ook minder in.
Ik ga ook niet over naar r134a, maar de vloeistof die erin hoort.
Vandaag ga ik weg om nieuwe leidingen te laten persen aangezien ik de oude nu niet meer kwijt kan vanwege het feit dat de nieuwe pomp hoger hangt en daardoor de filter? die tussen de leiding zit tegen mijn stuurbekrachtingspomp aankomt.
Update volgt nog. Info hierboven is trouwens van een 6 cilinder, ik heb er nog steeds 8 :-)
Dit is mijn 3e SEC. Heb eerst een 500SEC gehad daarna een 380SEC en nu weer een 500SEC.
Andere MB'S gehad: 190E.190D,380SL,380SLC.
Avatar gebruiker
Renegade50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 452
Geregistreerd: 28 sep 2013, 13:26
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam: Ton
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Chevrolet corvette stingray 1969.
Datsun 240Z
Nissan 300ZX AE
Ford Transit oprijwagen 1974
Ford Taunus sedan 1971
Ford Econoline 1984


Re: Olie in airco compressor

Berichtdoor blauwe hap » 12 sep 2018, 14:35

Okay, prima. De info hierboven uit WIS is voor de M116 en M117 motoren, de V8 dus! 6 cyl slaat op configugatie van de compressor pomp. Nieuwe leidingen monteren met nieuwe HNBR o-ringen (meestal groen, Hydrogenated Nitrile Butadiene Rubber).
groet
blauwe hap
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 jul 2018, 00:13
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S124, OM605, 1995
W124, M103, 1986
W463, M104, 1996


Re: Olie in airco compressor

Berichtdoor Renegade50 » 14 sep 2018, 22:30

Grote update, nieuwe vervangende aircocompressor terug gestuurd en een nieuwe originele pomp gevonden!!
De leidingen moesten anders ook aangepast worden, dit was mogelijk maar werd net zo dure aangelegenheid als een originele pomp kopen en de vervanger terug sturen, dus ga voor die optie!
De aangepaste ophangbeugel is alweer hersteld naar origineel, de nieuwe originele pomp kan ik zo bestellen, nu zoek ik nog naar een originele aircoleiding, de mijne was ook aangepast mml. en die kan ik niet meer terug origineel krijgen.
De reden dat ik niet eerder een originele pomp besteld had, had te maken met het feit dat ik geen kon vinden! en nu toevalligerwijs wel. Als iemand een aircoslang heeft liggen van een 500SEC bj 85 mail me dan even. thx.
Dit is mijn 3e SEC. Heb eerst een 500SEC gehad daarna een 380SEC en nu weer een 500SEC.
Andere MB'S gehad: 190E.190D,380SL,380SLC.
Avatar gebruiker
Renegade50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 452
Geregistreerd: 28 sep 2013, 13:26
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam: Ton
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Chevrolet corvette stingray 1969.
Datsun 240Z
Nissan 300ZX AE
Ford Transit oprijwagen 1974
Ford Taunus sedan 1971
Ford Econoline 1984


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten