[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
oliedruk/oliepeil : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 20:43

oliedruk/oliepeil

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

oliedruk/oliepeil

Berichtdoor Michel » 22 sep 2010, 19:57

Na het vernieuwen van de motor olie ( 15W40 ) en olie filter (mann) kwam ik er achter dat toen ik de motor starte de olie druk op z'n maximale stond dus olie peil checken.
Olie peil was te hoog,nu zal je denken waarom heb je niet gepeild nadat je gevuld had??
Ik las hier dat er 8 liter olie in een motorblok van een 500SEC ging dus ik volg als een kuddedier deze wijze woorden :lol: .
Ik heb er 1 a 2 liter uit gehaald en het olie peil staat nu op het gemiddelde,nu is de oliedruk wel gezakt naar 2,5 bar (warme motor stationair)maar toch nog aan de hoge kant.
Tot wat voor oliestand op de peilstok moet ik de olie eruit halen ?
Let op !! Voor dat ik de olie en filter ging vernieuwen was de oliedruk goed ( 1,5 a 2 bar ).
Graag uw wijze woorden ;)
Ein Mann ohne Bauch ist wie ein Himmel ohne Sterne !!
Michel
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee

Re: oliedruk/oliepeil

Berichtdoor PetrolM » 22 sep 2010, 20:19

Je oliedruk is zo hartstikke netjes!
Gewoon je merktekens op de oliepeilstok aanhouden.
Je zal zien dat na verloop van tijd je oliedruk wel weer wat zal zakken. Ook als de motor geheel op bedrijfstemperatuur is zal hij wel wat lager zijn, omdat de olie dan wat dunner is.

Rob.
Het rijd TOP, met een ster op de KOP!

MY Benz is MY CASTLE!
PetrolM
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja

Berichtdoor Vlieger » 22 sep 2010, 20:36

De hoogte van de oliestand heeft niks te maken met de oliedruk.
Zelfs motoren waar amper een puntje olie aan de peilstok zit kan een oliedruk van 3 Bar hebben.

De hoogte van de oliedruk van een bedrijfswarme motor met de juiste oliesoort, is wel een indicatie van de staat van de motor (lees slijtage in de motor).

Een goede motor zal (met de juiste olie) zal 3 Bar oliedruk hebben als de motor op temperatuur is.

Maar de fabriek geeft ook aan dat een oliedruk van 1,5 Bar nog geen reden tot zorg is.

Dus als jouw oliedruk nu 2,5 Bar is, hoef jij je geen zorgen te maken.
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Rene500SEC » 23 sep 2010, 10:53

Wederom een perfecte uitleg Vlieger,

Als ik een nieuw blok bouw zit hij gewoon rond de 3 bar.

De olie word door de lagerschalen gepompt,hoe meer ruimte daar tussen zit hoe meer olie vrij weg kan vloeien hoe lager de olie druk.

Dit kan ook gebeuren met dunne olie natuurlijk.

Maar 2,5 bar wil zeggen dat jij je geen zorgen hoeft te maken.

Rene
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen

Roepnaam:
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Michel » 23 sep 2010, 22:08

Dank jullie wel jongens,weer met een gerust hart cruisen. :D
Ein Mann ohne Bauch ist wie ein Himmel ohne Sterne !!
Michel
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1985

Keer terug naar Techniek