door Leeflang » 10 apr 2022, 19:58
20, 26, 29 en 32 zijn de glijblokjes, van rubber, met vilt bekleed.
Ze zijn er ook van een harde soort kunststof, zonder vilt (ik geloof alleen bij de nabouw hefarmen, maar misschien ook de nieuwe van Mercedes).
Hier is nummer 29, althans daar hoort nummer 29, op de foto ontbreekt het glijblokje (het blokje is nauwelijks te zien als het dak gewoon in de auto zit).
fr_589_size400.jpg
Hier zijn er nog een paar (de achterste nummer 26 en nummer 32, nog slechter te zien als het dak in de auto zit).
fr_588_size880.jpg
Ook voor aan het deksel zitten er een paar, nummers 41 (van hard plastic) en 44 (2 stuks per kant) van deze tekening:
B78075000007.950623.png
Hier (bij de bovenste pijlen) hadden de nummers 44 moeten zitten, nummer 41 zit er nog wel aan.
fr_592_size400.jpg
Bij de meeste glijblokjes kom je alleen als je de boel (dakplaat en hefarmen) demonteert.
Alleen nummer 20 kun je bereiken zonder demontage, daarvoor het dak in de kantelstelling openen, dan kun je ze zien (die op de foto is zwaar beschadigd, er mist zelfs een stuk).
fr_587_size400.jpg
De glijblokjes invetten gaat dus niet, de meeste zijn onbereikbaar zonder de dakplaat en meer te verwijderen.
Je kunt wel de kanalen waar de glijblokjes doorheen glijden reinigen en invetten.
Als het dak geheel opengeschoven is, kun je aan weerszijden 4 kruiskopschroeven zien.
fr_583_size400.jpg
Dat is de bovenkant van het belangrijkste kanaal, hier te zien na verwijderen dan de 4 schroeven (let op, ook dat andere RVS deel zit dan los en moet bij terugplaatsen weer op zijn plek komen).
De andere schroef, met de sleufkop, niet verdraaien, die is voor de hoogte instelling.
Op de volgende foto zijn de slijpsporen van jarenlang gebruik te herkennen.
Die delen kun je, na ze er af geschroefd te hebben, prima reinigen en opnieuw invetten.
Zonder ze er af te schroeven zal ook wel lukken, maar is een stukje lastiger.
Ook de onderkanten van de kanalen (bovenste 2 pijlen, die zitten vast aan de schuifdak cassette) reinigen en smeren.
fr_584_size880.jpg
Het kanaal loopt nog heel ver door naar de achterkant van de auto, daar kom je niet bij zonder echt heel veel werk (hemeltje en de hele schuifdak cassette verwijderen, eventueel de popnagels uitboren, reinigen, smeren en alles weer netjes terug zien te plaatsen), ik zou er niet zonder zeer dringende reden aan beginnen.
Je moet er maar op vertrouwen dat de glijblokjes het vet ver genoeg naar achteren verdelen bij het openen en sluiten.
fr_586_size400.jpg
Wel kun je proberen of je nog bij het begin kunt komen om daar nog een stukje te reinigen en smeren, alle beetjes helpen.
fr_585_size400.jpg
Het andere kanaal is van plastic, dat ook reinigen en smeren, het zit met 3 schroeven vast.
Ik weet niet of je bij de achterste kunt komen zonder de dakplaat te demonteren.
Soms is het plastic deel gebroken (bij de pijl op de volgende foto), dan is het voldoende om alleen de voorste 2 schroeven te verwijderen.
Het is echter ook goed te reinigen en smeren zonder het te verwijderen.
fr_590_size400.jpg
Aan de voorkant van het plastic deel zit ook het scharnier voor de windscherm neerdrukker, dat scharnier kan ook wel een beetje vet gebruiken.
De scharnieren aan beide uiteinden van het windscherm zelf trouwens ook.
Gebruik het vet spaarzaam, er hoeft echt geen dikke laag op.
Gebruik niet zomaar een vet, de meeste vetten verzamelen vuil en ze worden harder als het koud is.
Mercedes heeft er niet voor niets een speciaal vet voor.
Helaas is dat alleen in grote hoeveelheden, voor veel geld, bij Mercedes te koop.
Misschien kun je een beetje krijgen, als je lief vraagt in een Mercedes werkplaats.
Of je koopt een grote pot en probeert de rest in kleinere porties te verkopen.
Of je zoekt een ander vet dat geschikt is (ik heb geen idee wat in aanmerking komt).
De glijbokjes grondig reinigen en/of beschadigde blokjes vervangen zou beter zijn, maar is een boel meer werk.
Dan moeten de dakplaat en de hefarmen er uit, maar dat is een ander hoofdstuk.
Ook het reinigen en smeren van de kabel tussen dak en motor, als je dat wilt, is meer werk.
Dan moet i.i.g. het hemeltje van het schuifdak er uit.
Ook dat is een ander hoofdstuk.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.