W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 22 aug 2019, 01:34

Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Hier kun je over van alles en nog wat kletsen omtrend de W126.
Leuk filmpje met een W126? Of met de W126 iets leuks mee gemaakt?
Plaats het hier!
(Geen vragen over de W126)

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Peter 500SEC » 23 mei 2014, 23:09

Ik lees altijd de problemen die een aantal forumleden met hun W126 hebben en deze zelf proberen op te lossen.

Ook lees ik vaak dat er dingen worden (onderdelen) vervangen om een probleem te verhelpen die achteraf gezien niet nodig waren en dus onnodige kosten veroorzaken.

Ik ben van mening dat een bepaald probleem een oorzaak heeft in plaats van meerdere die ook nog tegelijker tijd zijn ontstaan.

Het opsporen en herstellen van een bepaald probleem en dit op een zo goedkoop mogelijke manier te herstellen, vergt m.i. toch wel heel wat kennis van zaken en het bezit van de nodige technische apparatuur.

Laatstgenoemde lijkt mij persoonlijk de goedkoopste manier om iets te laten herstellen.

Als ik al die problemen met een W126 hier lees, vraag ik mij af waarom ik met mijn SEC al deze problemen niet heb en gewoon met mijn SEC kan rijden (probleemloos) wanneer ik dit wil.

Wel is het zo dat mijn SEC officieel periodiek in een garage wordt onderhouden en toch heb ik geen bijzondere kosten / reparaties, met uitzondering van olie verversen e.d.m.

Wat is jullie mening hierover ?
groetjes
Afbeelding
Peter 500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4045
Geregistreerd: 10 sep 2011, 21:27
Woonplaats: Duiven / Gld.
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 200 SLK


Re: overbodige reperaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Crunchy » 23 mei 2014, 23:18

Mijn mening is dat je een dure en weinig versleten auto hebt gekocht.
Anderen hebben een goedkope en minder frisse wagen gekocht die wat meer slijt heeft.

Vrij simpel.
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 28 nov 2013, 15:18
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: overbodige reperaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Peter 500SEC » 23 mei 2014, 23:21

Duur ? wat noem jij duur ?

Ook mijn SEC heeft bij aankoop last van achterstallig onderhoud gehad, toch heb ik dit niet zelf probeert om te herstellen ;)

Wel is het zo ik never een W126 zou kopen die door een hobby sleutelaar is onderhouden ;)
groetjes
Afbeelding
Peter 500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4045
Geregistreerd: 10 sep 2011, 21:27
Woonplaats: Duiven / Gld.
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 200 SLK


Re: overbodige reperaties

Berichtdoor Machiel » 23 mei 2014, 23:30

Dat je op een forum als dit veel problemen tegenkomt snap ik op zich wel. Maar weinig mensen komen hier om te melden dat ze geen enkel probleem hebben. Ik wordt soms ook lichtelijk nerveus als je ziet wat er allemaal stuk kan gaan en hoe lang het soms duurt voor iets is opgelost. Maar ja, tegelijkertijd zijn er ook heel veel die mogelijk nauwelijks problemen tegenkomen.

Daarnaast denk ik dat sommigen het ook een beetje als hobby zien om het zelf uit te zoeken. Ook dat herken ik, omdat het veel voldoening geeft als je het zelf weet op te lossen.

Maar je hebt gelijk: een probleem oplossen begint natuurlijk met een goede diagnose.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Bram Jansen » 23 mei 2014, 23:53

Onder ons zitten heel veel hobbyisten. Daarnaast zitten er ook veel kenners op dit forum.

Machiel merkt terecht op dat leden hier niet komen om te vertellen dat ze geen problemen hebben.
De hobbyisten sleutelen omdat ze dat leuk vinden en denken en hopen hun auto beter te maken.

Jij en ik Peter, hebben de auto niet om aan te sleutelen. Als er problemen zijn met mijn auto probeer ik die al dan niet met behulp van dit forum op te lossen. Jij brengt je auto naar de garage, voor onderhoud en misschien voor een voorkomend probleem.

Het zij allemaal keuzes, al dan niet met een resultaat dat werd verwacht. En sommige blijven sleutelen, dat is ook een keuze. Ieder moet maar doen wat hij/zij het beste vind :dance: de schade die ontstaat door zelf te knoeien (want ik begrijp wel waar je naartoe wilt) moet de klusser ook zelf dragen.

Lex
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1331
Geregistreerd: 16 jul 2013, 09:47
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E 2.6 1991, E300TTD 1994 S211 E CDI Turbo 2006


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Bertorelli » 24 mei 2014, 00:15

Een W126 is een auto die gewoon regelmatig zijn onderhoud nodig heeft.
Is dit in al die jaren niet voldoende gedaan, dan is de kans op (vaak vreemde) problemen groot.

De S-Klasse is altijd een auto geweest uit het top segment die niet alleen in aanschaf veel geld kostte, maar waarvan ook het onderhoud vergeleken met 'gewone' auto's ook niet goedkoop was. Ook zit een W126 veel complexer in elkaar dan bijvoorbeeld een Opeltje of VW uit die tijd.

Bij veel W126's is er bezuinigd op dat onderhoud.
Soms omdat er mensen aan gesleuteld hebben die niet de juiste kennis hadden.
Soms omdat men dacht dat het nog wel even kon.

In de jaren 80 en 90 toen onze Benzen nog vrij nieuw waren, werd onderhoud vaak door een specialist/dealer gedaan. Nu het hobby auto's zijn gebeurt dat lang niet altijd meer.

Dus gewoon op tijd het reguliere onderhoud uit (laten) voeren en bij problemen dit laten oplossen door een deskundige. Kost je misschien wel een paar centen, maar op termijn scheelt het veel problemen.

Als de heren in Zutphen of Marco in Nieuwegein er niet uitkomen, zijn er diverse experts die een goede diagnose kunnen stellen.
Ik ga zelf regelmatig naar SSC in Elburg en ben daar zeer tevreden over, maar er zijn er meer.
Groetjes, Bert

'Mercedes-Benz Optimum aut nihil'
http://mercedes-w126.startpagina.nl
Avatar gebruiker
Bertorelli
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2432
Geregistreerd: 09 dec 2009, 21:30
Woonplaats: Zeewolde
Roepnaam: Bert
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C280 1995


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Robby » 24 mei 2014, 00:36

Ik ben ervan overtuigd dat er genoeg hobbyisten op dit forum zitten die het onderhoud gelijkwaardig of beter dan de garage uitvoeren. En ga al niet met relais, brandstof, leerlauf, cruise, kachel problemen naar de garage, daar kunnen ze weinig mee!!
Ik doe het in ieder geval beter en repareer zelf en goedkoper!! Dit is toch ook de hobby aan een oldtimer!
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Felix » 24 mei 2014, 09:10

Peter ik snap dat als je zo nu en dan als het droog is in de zomer, en er is geen verkeer, en de wind komt uit Z-ZO en is niet boven kracht 3, een ritje maakt dat je weinig onderhoud hebt.

Jaarlijks is dan genoeg met die 1500 km.

Er zijn ook mensen hier die 60.000 km op LPG rijden door heel Europa en dit uit principe met een oldtimer willen doen want dan heb je er nog een beetje plezier in.
Dan moet je ervoor zorgen dat je nergens stil komen te staan, anders is de fun snel weg.

Dit betekent weer onderhoud boven een nivo dat een dealer of garagebedrijf je kan bieden, namelijk wekelijks of tweewekelijks een checkup. Hoeft niet veel tijd te kosten, soms maar een kwartiertje, soms een hele zaterdag als er echt iets vervangen moet worden.

Als je zoals ik de afgelopen 4 jaar 250.000 km hebt gereden in een 500SEL op LPG, ga je het niet redden met het onderhoudsnivo dat de dealer jou biedt.

Voor deze uiterst prettige limo reed ik een andere uiterst prettige limo, namelijk een A8 4.2 TDI uit 2005, gereden van 2008/2010 125.000km erbij gezet. Nu heb ik veel meer plezier, meer rust, minder kosten, ik voel me in de Benz fijner.

Je moet eens leren Peter dat W(C)126 rijders er zijn in alle soorten en maten, allen zijn we gek van de stijl, luxe, uitstraling en rust die de Benz ons schenkt, hoe we dat beleven moet een ieder zelf bepalen.
Hou eens op met dit soort balletjes op te gooien, dit komt meestal de sfeer niet ten goede.

PS. die van mij heeft bij mij nog nooit onverwacht stilgestaan, wel enkele klussen uitbesteed aan Dirk Braam toen het zakelijk te druk was om hem zelf te fixen en ik hem iedere dag nodig heb.
Mercedes Benz 500SEL 1986 surfblau
Felix
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 504
Geregistreerd: 07 mei 2010, 20:34
Woonplaats: Almkerk
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Porsche 912 1969
VW Scirocco 1979
BMW 523i 1998
MINI Cooper 2002


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Peter 500SEC » 24 mei 2014, 09:26

Het is niet mijn intentie om vakkundig zelf sleutelen af te keuren !!

Het valt mij gewoon op dat hobbymonteurs vaak iets vervangen waarvan later blijkt dat dit eigenlijk niet nodig was omdat de oorzaak van een probleem in een heel andere hoek zat.

Tevens lees ik regelmatig dat er een W126 werd gekocht die door een hobbymonteur was onderhouden en diverse dingen niet naar behoren werkten omdat er bijvoorbeeld kabels afgeknipt of dingen doorverbonden waren om de auto hoe dan ook, toch lopend te houden.

Ik neem mijn petje af voor hobbymonteurs die hun auto echt met liefde onderhouden en repareren zo als het hoort en niet gewoon zitten klooien.

Ik heb het geduld (en ook niet de kennis) niet om wekenlang aan de auto te sleutelen, gelukkig is dit in mijn geval ook niet nodig.

Ook al staat mijn SEC soms wekenlang ongebruikt op stal, maar als ik er mee wil rijden, moet dit dan ook onmiddellijk en probleemloos kunnen.
groetjes
Afbeelding
Peter 500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4045
Geregistreerd: 10 sep 2011, 21:27
Woonplaats: Duiven / Gld.
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 200 SLK


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor 560snel » 24 mei 2014, 09:29

het is wel een beetje jammer dat we allemaal over een kam worden gescheerd.
elke hobbyist kan niet sleutelen. dat is natuurlijk onzin.

verder is het zo dat er mensen zijn die het leuk vinden om aan zon auto te sleutelen, vandaar het woord hobby.
marco is er ook zo eentje die haalt die auto 5 keer uit elkaar om van alles en nog wat in te bouwen, maar dat doet hij omdat hij dat leuk vind. en dat mag hij lekker zelf weten toch.

wees maar blij dat we niet allemaal zoals jij zijn dan zou de wereld er heel anders uit zien.
toavallig had ik gister kontakt met amike over de hpf, daar is haast niemand die daar verstand van heeft dus dan kom je
automatisch bij een hobbyist uit die het nog leuk vind en er plezier in heeft.
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 942
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam: Iggy
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Renault Trafic 2.5DCi
W201 190E 2.6 sportline
W107 450SL
W107 560SL
Kymco People S 200i
zundapp ks 175


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Peter 500SEC » 24 mei 2014, 09:35

Iggy

Dat er alle hobbymonteurs over een kam worden geschoren, is m.i. jou mening, maar niet de mijne :D
groetjes
Afbeelding
Peter 500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4045
Geregistreerd: 10 sep 2011, 21:27
Woonplaats: Duiven / Gld.
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 200 SLK


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor 560snel » 24 mei 2014, 09:59

nou ik ben blij dat je niet zo denkt, want dat zou sneu zijn idd.
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 942
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam: Iggy
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Renault Trafic 2.5DCi
W201 190E 2.6 sportline
W107 450SL
W107 560SL
Kymco People S 200i
zundapp ks 175


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor RD500SEC » 24 mei 2014, 11:41

Ik ben van mening dat een bepaald probleem een oorzaak heeft in plaats van meerdere die ook nog tegelijker tijd zijn ontstaan.


Als je spreekt van een auto met achterstallig onderhoud waar velen van ons bij aanschaf mee te maken hebben, kan het heel goed dat er problemen zijn met ontsteking (bougies, kabels, rotor, kap, ontstekingsmodule) en problemen zijn met het brandstofsysteem (pomp, accumulator, injectoren) en problemen zijn met vacuüm lekken bij motor (inlaatrubbers, injectorhulzen en rubbers, pakkingen, diverse slangen) of accessoires (koplamphoogte verstelling, kleppen van verwarming en ventilatie) waardoor er startproblemen optreden, al dan niet bij warme motor en de motor stationair niet loopt zoals het zou moeten, het verbruik erg tegen valt, enz.
Deze problemen zullen niet exact op het zelfde tijdstip zijn ontstaan, maar de (nieuwe) eigenaar heeft er wel op hetzelfde tijdstip mee te maken.
Wellicht is de auto in minder goede staat geweest als bij het (misschien te korte) proefritje leek, hij was mooi gaaf en strak en is -ook achteraf- voor een goede prijs mee naar huis gegaan
Het kan misschien lijken dat er onderdelen ten onrechte zijn vervangen als je op het forum leest, terwijl er na testen naast, bij of in de auto, (of bij een specialist) is gebleken dat een onderdeel defect is, vervangen is, het probleem iets is verbeterd, maar nog niet opgelost.Waarna de aandacht op het volgende onderdeel word gericht, enz. Totdat het probleem is getackeld.
Bovenstaande problemen zijn overigens een praktijkvoorbeeld en niet uit de duim gezogen, zeker niet lukraak vervangen, maar pas na testen en defect bevonden, zoals omschreven.

Daarnaast kan, b.v. een brandstofpomp die word vervangen en die weer zijn volle druk en flow geeft, een accumulator, die tot dan toe zijn werk naar behoren heeft gedaan, (en werd getest en goed bevonden) na een paar weken toch lek "pompen".
Het vervangen van de pomp was noodzakelijk, evenals de accumulator twee weken later.
Veel componenten zijn net zo oud als onze auto's of zijn in een ver verleden al eens vervangen en daar nu weer aan toe, al dan niet tegelijkertijd.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1226
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Peter 500SEC » 24 mei 2014, 12:07

In grote lijnen heb je helemaal gelijk Richard

Toch gaat er niet alles door ouderdom stuk, anders had ik (en alle W126 rijders) eveneens alles moeten vervangen / repareren wat hier op het forum de revue passeert.

Heb ik, en vele anderen, nu gewoon een mazzel auto waarvan tot nu alleen maar de stabilisatorstang en de stuurdemper is vervangen ?

De meeste kosten die ik tot nu toe heb gehad, waren tot drie keer toe andere velgen incl. nieuwe banden
groetjes
Afbeelding
Peter 500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4045
Geregistreerd: 10 sep 2011, 21:27
Woonplaats: Duiven / Gld.
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 200 SLK


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Douwe » 24 mei 2014, 12:28

soms zijn problemen gewoon weg een op 1 stapeling van problemen
soms gaat een brandstof pomp stuk
omdat bijvoorbeeld het filter dicht zit en later blijkt dat ook de zeef in de tank nog dicht zit
en later blijkt dat gewoon weg de tank leeg was omdat de vlotter niet meer werkte en da tank meter nog op half vol stond.
soms ben je blij dat je als hobby monteur dit niet door een garage hebt laten doen
want dat had dan aardig in de papieren gelopen ;) :D
en ja helaas zijn er ook veel berichten van mensen die net als peter wel naar een garage gaan en het dan niet zo goed als peter treffen maar wel het volle pond er voor moeten betalen
van een garage word verwacht dat ze je wagen kennen helaas is dat over het algemeen niet van toepassing
negen van de tien prutsen ook maar wat raak aan een wagen omdat ze gewoon weg niet gespecialiseerd zijn in de W126
dus kost het over het algemeen bij de gemiddelde garage meer tijd om uit te vinden waar het werkelijke probleem
zit in zon wagen
zo wou mijn garage waar ik veel vertrouwen in heb en die ook niet de eerste de beste is die ook al wat restauraties aan Mercedes heeft gedaan en zelf ook enkele W123 in eigen bezit heeft gehad en dus best wel een allround garage bedrijf is
na het vervangen van de voor banden(die scheef waren afgesleten) de wagen ook wel even op zijn nieuwe 3d uitlijn bank uitlijnen.
toen ik hem vroeg of hij ook een drukstang bezat stonden de vraag tekens in zijn ogen en wist ik genoeg omdat dus niet bij hem te laten doen.
zo staan er hier genoeg verhalen van mensen die ook bij de banden specialist de wagen hebben uit laten lijnen waar het ook niet goed is gegaan omdat simpel weg niet alle wagens gelijk zijn .en je dus voor veel dingen toch wel specialistische kennis nodig bent die hier op het forum veel naar voren komen. weten over het algemeen de hobby monteurs die hier dagelijks op het forum mee lezen meer over de wagen dan een standaard garage.
let wel ik heb het over een standaard allround garage dus niet van die specifieke oldtimer garage bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in dit soort wagens .zoals waar peter komt
en soms heb je gewoon weg geluk peter dat jij het geld hebt gehad om een nog in perfecte staat verkerende wagen te kopen en hier niet al te veel mee te rijden dan heb je ook niet veel onderhoud en slijtage
ik daar integen ben begonnen met een 380 met een kapot blok die meer dan een jaar buiten stil heeft gestaan voor 1500 euro
motor vervangen banden vervangen enz enz alles bij elkaar heeft hij me zon 2500 gekost verkocht voor 4500.maar ik denk dat ik met alle dingen bij elkaar dat mijn 2 wagens nog niet het geen bij elkaar hebben gekost wat de aanschaf van jou wagen heeft gekost peter ;) :D
en ik denk dat daar het verschil zit
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Peter 500SEC » 24 mei 2014, 13:42

Ik heb gewoon de gangbare prijs van 5 jaar geleden betaald

Wat ik eigenlijk bedoel is, dat ook mijn motor en de rest even oud is als de meeste W126 hier, toch heb ik geen last van ouderdom slijtage.

Waar ligt dit nu aan ?

Uiteraard wordt bij een grote beurt o.a. ook het brandstof filter vervangen, dit gebeurt allemaal eens per jaar en ben ik met max. 200 € klaar, m.a.w. , het kost mij maar ca 16 € per maand ;)

Dus, zooooo duur is de onderhoud in een garage ook weer niet
groetjes
Afbeelding
Peter 500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4045
Geregistreerd: 10 sep 2011, 21:27
Woonplaats: Duiven / Gld.
Roepnaam: Peter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: MB 200 SLK


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor RD500SEC » 24 mei 2014, 13:57

Heb ik, en vele anderen, nu gewoon een mazzel auto waarvan tot nu alleen maar de stabilisatorstang en de stuurdemper is vervangen ?


Ik denk dat jij op een heel ander niveau bent ingestapt, prijstechnisch gezien en een auto hebt gekocht met weinig of geen achterstallig onderhoud en waarschijnlijk een traceerbare historie. Zoals jij de auto gebruikt zul je er naar verwachting nog vele jaren plezier van hebben tegen zeer acceptabele kosten, ook als je het onderhoud uitbesteed bij een 126 specialist.
Jou auto is het bewijs dat de 126 een betrouwbare auto is, ook op leeftijd, bij het juiste onderhoud.

Ik heb gewoon de gangbare prijs van 5 jaar geleden betaald


Leuk dat je antwoord geeft op een vraag die ik nog niet had gepost. :clap:

Wat ik eigenlijk bedoel is, dat ook mijn motor en de rest even oud is als de meeste W126 hier, toch heb ik geen last van ouderdom slijtage.

Waar ligt dit nu aan ?


Als je het mij vraagt, het onderhoud gedurende de levensduur en het beperkte aantal aantoonbaar gereden kilometers

Uiteraard wordt bij een grote beurt o.a. ook het brandstof filter vervangen, dit gebeurt allemaal eens per jaar en ben ik met max. 200 € klaar, m.a.w. , het kost mij maar ca 16 € per maand ;)


Overigens, alle jaren een brandstoffilter vervangen is misschien iets te veel van het goede, maar dat is mijn mening.
Je zorgt goed voor hem, dat kan niemand ontkennen.

De historie van mijn auto gaat terug tot de vorige eigenaar, die hem welgeteld 3 weken op naam heeft gehad en met de handen in het haar de auto heeft doorverkocht in verband met de startproblemen, het slechte lopen, een bonkend geluid bij achteruit rijden (defect motorrubber door lekkende retourslang stuurbekrachtiging).
Het lijstje is nog niet compleet, maar daar wil ik het bij laten...
Mij wilde hij doen geloven dat met het indraaien van een nieuw setje bougies de problemen tot het verleden zouden behoren, ik heb hem in tweede instantie van het tegendeel kunnen overtuigen, hij heeft afscheid van de auto genomen met pijn in de portemonnee, dat was wel duidelijk.
Mijn auto is het bewijs dat ook de 126 weinig betrouwbaar is als op het onderhoud wordt bezuinigd, maar dat de hobbyist met de juiste kennis (met dank aan het forum) en kunde ook hier weer een betrouwbare en fijn rijdende auto van kan maken met het investeren van de nodige hobby uurtjes en uiteraard de onderdelen.

en ik denk dat daar het verschil zit


ik denk dat wij op één lijn zitten, Douwe

Zo zie je dat ieder op zijn manier van de hobby geniet, dat heeft toch ook zijn charme.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1226
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor TeunBong » 24 mei 2014, 17:17

Ja Peter, jij hebt een fantastische wagen gekocht en laat het onderhoud doen bij de erkende garage.
Andere mensen kopen een mindere god en doen het oplappen zelf en met behulp van het forum.

Ik snap dit topic niet zo goed geloof ik.

Ps. Grote beurt incl alle filters, bougies en verse olie voor €200 incl arbeid en BTW?
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1873
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Wolf in wolfskleren: 500SE Met tegenwoordig 5 liter motor.
560SEL


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor Douwe » 24 mei 2014, 18:02

de topic gaan nergens over gewoon om even wat beweging op het forum te maken
een verhaal aan te gaan ;) :D mensen uit de tent lokken om hun beweeg redenen te vertellen B)
als je portemonnee niet groot genoeg is
en je dus niet een in uitzonderlijke nette en perfecte wagen kan kopen
prijzen van rond de 10 a 15 duizend euro
dan zal je genoegen moeten nemen met een wagen die minder mooi is en vaak ook minder goed onderhouden is en die stukje bij beetje zo maken als jij hem had gewenst
en voor velen van ons is dat hun hobby
het is juist dat wat onze hobby een hobby maakt het zoeken naar en voor onderdelen die je nog graag een keer vervangen wilt zo als een stukje hout voor op het dashbaord een stukje afwerking voor om de pook
noem het maar op dat is voor ons de hobby aan deze wagens
maar peter als jij zon perfecte wagen hebt en eigenlijk alles door de garage laat doen alle dingetjes aan jou wagen al zo perfect zijn
wat is dan in hemels naam jou idee van hobby aan deze wagen ?
want alleen het rijden met de wagen is voor mij niet genoeg :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Overbodige reparaties / onderdelen vervangen

Berichtdoor BenzHans2 » 24 mei 2014, 18:58

Neem alleen de moeite om te melden dat ik hier niet op ga reageren.

pfffffff
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3651
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI

Volgende

Keer terug naar W126 - Van alles wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast